Gå til innhold
  • Bli medlem

Øyeblikk fra Elbrus - Juli 2010


Andreas2

Anbefalte innlegg

En venninne og meg selv besteg Elbrus i begynnelsen av juli i år. Det finnes mange og gode turbeskrivelser fra området, så jeg nøyer meg med å poste noen utvalgte bilder fra turen.

I motsetning til hva jeg fryktet og trodde før vi dro ned (etter å ha sett utallige bilder av brakker, gamle skianlegg og beltebiler), så sitter jeg igjen med en utrolig naturopplevelse fra ett fantastisk fint område! Selv om toppen er ganske befolket (men også her ble jeg positivt overrasket, færre "turister" enn fryktet), så er området rundt utrolig fint! Noe jeg håper bildene viser..

Motivasjonen for nye, høyere fjell er på topp (og da gjerne litt mindre besøkte)!



Edit: bildene ble såklart i feil rekkefølge, jeg husker aldri at forhåndsvisningen er motsatt av hvordan innlegget faktisk blir (burde kanskje vært gjort noe med). :smile:

post-6830-133474710026_thumb.jpg

post-6830-133474710039_thumb.jpg

post-6830-133474710051_thumb.jpg

post-6830-133474710062_thumb.jpg

post-6830-133474710073_thumb.jpg

post-6830-133474710083_thumb.jpg

post-6830-133474710103_thumb.jpg

post-6830-133474710114_thumb.jpg

post-6830-133474710123_thumb.jpg

post-6830-133474710135_thumb.jpg

post-6830-133474710145_thumb.jpg

post-6830-133474710158_thumb.jpg

post-6830-13347471017_thumb.jpg

post-6830-133474710182_thumb.jpg

post-6830-133474710196_thumb.jpg

post-6830-133474710206_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt slitent og rotete i landsbyene og i øvrige menneskeskapte innretninger der nede, men bevare meg vel for en natur!! Jeg tar ikke imot de som hevder at Kaukasus er verdens vakreste fjellkjede. Et paradis for den som er glad i å ta landskapsbilder. Høyden over havet gir veldig klar luft og fantastisk lys og farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt slitent og rotete i landsbyene og i øvrige menneskeskapte innretninger der nede, men bevare meg vel for en natur!! Jeg tar ikke imot de som hevder at Kaukasus er verdens vakreste fjellkjede. Et paradis for den som er glad i å ta landskapsbilder. Høyden over havet gir veldig klar luft og fantastisk lys og farger.

Helt enig. Såklart, hvis man kun går rundt og ser på falleferdige ikkeferdistilte skihotell og afterskibarer fra 80 og 90-tallet (som det er en del av der) og alt det andre skrotet som burde vært ryddet opp så kan man jo bli lettere deprimert. Men det er jo også dette som gjør det hele såpass spesielt, kontrasten fra fattig område og fantastiske fjell (hadde området ligget lenger vest ville det jo vært egen helipad og 5stjerners hoteller i hver eneste lille dalarm og flust med gondoler overalt). Og til tross for en ganske stor skare rike vestlige fjelltullinger så er lokalbefolkningen veldig hyggelige og imøtekommende uten at du får "turistfølelsen".

Vi reiste ikke noe utenom hovedtråkket i Baksan-dalen, men mulighetene ellers i fjellmassivet er jo enorme! 4-5000meterne ligger jo på rekke og rad og frister.

DobbelNilssen: Vi gjorde alt selv, dvs planlegging, gikk på egne bein, sov i telt, toppet ut uten guide osv. Hvis man ikke er helt bortreist, kan lese, forstår kart, har tilstrekkelig fjellerfaring og sunn fornuft så greier man dette veldig bra på egen hånd. Man får mer erfaring, lærer mer til neste tur og planleggingen av denne, har bedre kontroll på akklimatisering osvosv. Vi brukte riktignok Pilgrim for Visa-invitasjon, klatre/park-avgift og grensetillatelse, lokalt byråkrati strakk seg til tre dager i visakø på konsulatet i Oslo.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flotte bilder!

Gikk dere hele veien fra Azau eller tok dere heis og evt beltebil?

Jeg var på toppen sist mandag (9.aug) med guider fra Pilgrim. Vi bodde i tønnene - The Barrels - noe som var en lite trivelig opplevelse. Telt er absolutt å foretrekke. Til dere som skal nedover og planlegger å bo i tønnene; ta med eget liggeunderlag. Og hvis du har snev av astma/allergi bør du ta med støvmaske...

Som flere sier er dette et fantastisk flott område med vakre fjell på rekke og rad. Vi hadde akklimatisering på bl.a Cheget Mountain som av ukjente årsaker ble stengt for allmenn ferdsel to dager etter at vi var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.