Gå til innhold
  • Bli medlem

Femund Family 6-8


Mogen

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger leirtelt-råd :-)

Vil oppholdsrommet i Femund 6-8 med ett innertelt i bruk bli komfortabelt, eller småtrangt/lavt under taket på ene siden med campingbord, tre-fire voksne personer med stoler, to-tre hunder, baggasje, mat/kokeutstyr, sikker varmekilde, litt tørking av klær og lagring av et par vedsekker til utendørs bål i?

Noen Femund 6-8 kjennere som har innspill?

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke sett dette teltet selv, annet enn på nettet og Helsport.no sine sider ifbm. med eget kjøp av nytt telt. Så litt nærmere på målene nå og med kunn ett innertelt montert bør det kunne bli plass for 4 voksne stoler og utstyr - men 2 hunder i tilleg med stoler og sånt høres litt mye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Har vært inne i et Helsport Valhall og det var et imponerende telt til sitt bruk.

Har vedovn, så Valhall med flammehemmende duk og pipeluke er nok et fornuftig valg ja.

Inngang på begge sider er jo også en fordel mht. vind.

Har tatt hjem flere revnede presenninger fra tur pga. vind, så ønsker nå å ha plass til alt under samme tak i dårlig vær på slike komfort-turer.

Tenker bare at Valhall blir veldig gedigent om man er bare to personer og hund på noen turer, og at det krever mer oppsettingsplass

(1,8 m. lenger enn Femund)

Men med så god plass inne gjør det jo ingenting med noen store steiner e.l. i oppholdsrommet heller da.

Så lenge vekt ikke er et tema, er det vel bedre med unødvendig god plass på noen turer, enn trengsel når man er flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere skal på comfort tur og ha med vedovn vil jeg anbefale typen leirtelt (ligner på militærtelt), vi har ett fra Fritex med innertelt, det er et bomull helårs telt. Siden det ikke er sovetelt i disse teltene er det god sitteplass til mange - på feltseng eller stoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere skal på comfort tur og ha med vedovn vil jeg anbefale typen leirtelt (ligner på militærtelt), vi har ett fra Fritex med innertelt, det er et bomull helårs telt. Siden det ikke er sovetelt i disse teltene er det god sitteplass til mange - på feltseng eller stoler.

disse Fritex leirteltene er det kun vertikale stenger ikke sant? Eller er det noe mer "rammeverk" av stenger?

Er litt fristet til å få en kamerat til å kjøpe modell 15.

Har underduken (tilleggsutstyr) noen form for feste mot teltduken eller er det bare en formsydd "presenning". Hva slags stoff er bunnen laget av?

Hvordan lukkes inngangen? Knapper? Glidelås? Blir åpningen nogenlunde vindtett? Det er ingen myggnettingdør på innsiden så vidt jeg kan se?

Hvordan er pipehullet? (Materiale, størrelse, tetting ved bruk uten ovn?)

Bruker dere innerteltet mye? Er det pga bedre isolasjon mot kulde, myggtetting eller kondens/nedbør-problemer? Innerteltet har også pipeåpning for ovnsbruk vel?

Ca størrelse nedpakket? Det går vel neppe å stappe i en kajakk?

Synd det er såpass mye dyrere enn Bisontelt Tundra 8 (som jeg har selv og er ganske fornøyd med).

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse Fritex leirteltene er det kun vertikale stenger ikke sant? Eller er det noe mer "rammeverk" av stenger?

Er litt fristet til å få en kamerat til å kjøpe modell 15.

Har underduken (tilleggsutstyr) noen form for feste mot teltduken eller er det bare en formsydd "presenning". Hva slags stoff er bunnen laget av?

Hvordan lukkes inngangen? Knapper? Glidelås? Blir åpningen nogenlunde vindtett? Det er ingen myggnettingdør på innsiden så vidt jeg kan se?

Hvordan er pipehullet? (Materiale, størrelse, tetting ved bruk uten ovn?)

Bruker dere innerteltet mye? Er det pga bedre isolasjon mot kulde, myggtetting eller kondens/nedbør-problemer? Innerteltet har også pipeåpning for ovnsbruk vel?

Ca størrelse nedpakket? Det går vel neppe å stappe i en kajakk?

Synd det er såpass mye dyrere enn Bisontelt Tundra 8 (som jeg har selv og er ganske fornøyd med).

-Frikk

Oj, her var det mange spørsmål, skal svare så godt jeg kan - så ikke innlegget ditt før nå, har vært på jobb i dag.

Det er midtstang i aliminium i teltet og ca. 1 (husker ikke nøyaktig helt), lange trestenger i sideveggene. Disse monteres ved første gangs bruk og er ment å pakkes sammen med teltet.

Bunnduken festes med kroker eller løkker (vi har ikke kjøpt den, men søstra mi har) rundt nederst på trestengene i veggene. Bunnen er laget av en tynn glatt behagelig duk. Bunnduken legges oppå skjørtene som går innover i teltet slik at det blir så og si tett nede langs gulvet.

Inngangen lukkes med glidelås, i tillegg finnes det ekstra strammere utvendig om glidelåsen skulle gå sund. Det er ikke myggdør som standard, men søstra mi fikk dem til å lage en og sy den fast for en rimelig sum.

Pipehullet er en metallring med små hull rundt slik at det ikke skal blir for varmt for duken. Det kommer inn noen få dråper når det regner kraftig, men det tørker opp på ovnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelse følger, ble ikke plass til alt:

Vi har innerteltet året rundt, sitter i når teltet tas opp og ned. Det blir lysere inne i teltet når sitter i og det er vindu både i taket og ved vinduet i veggen. Kondens er et minimalt problem i disse telten - med eller uten innertelt, men innerduken gjør at det blir varmere i teltet og man unngår at klær og annet blir liggende inntil veggen. Innerteltet er selvfølgelig tilpasset pipa, sitter festet med borrelås mot taket slik at der god avstand til pipa.

Pussig nok har vi lite mygg eller andre innsekter i teltet selv om det er en god del av dem ute.

Husker ikke vekten nøyaktig, men den er i alle fall i overkant stor for kanobruk, da har vi med oss et mindre telt.

Teltet koster, men det er verdt pengene :)

Glemte å skrive at vi har leirtelt nr 12. Veldig god plass til meg og gubben, to Comfort feltsenger med fjæring, to campingstoler og bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritex leirtelt ser og høres ut som et flott telt.

Til mitt bruk tror jeg det blir litt tungt (selv om jeg skrev at vekt ikke var et tema) :)

Måtte hatt et av de største og det har jo en høyere pris også.

Tror jeg skal ta sikte på et Helsport Valhall etterhvert.

Men takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Tror det er et bra valg for meg ja. Mulig å sette det opp alene uten altfor mye vind, pluss at det går oppi ryggsekken om det skal bæres et stykke også.

Også en fordel for meg med innertelt med fast bunn, da jeg har en utbryter på fire bein :)

Kan evt. vurdere å sy på stormmatter på deler av teltet på sikt.

Takk for tips likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Vet ikke om du har kjøpt telt, men dersom vedovn er avgjørende så er det mulig å få sydd inn "pipe" på femund family 6-8.

Det koster 600,- i følge nettsidene til Helsport.

Kjøpte selv dette teltet her om dagen, dersom du vil ha det bør du kjappe deg. Det er en utgående modell og det finnes ikke mange igjen på lager. Du kan sikkert gjøre et godt kjøp på en utgående modell....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt telt.

Takk for tipset, men jeg kjøpte telt allerede i august, klarte ikke å vente lenger:)

Jeg ringte Helsport og spurte om det var mulig å få sydd inn pipe-uttak i Femund Family 6-8 for å fyre med lavvuovn.

Svaret var at de ikke gjorde dette pga. at Femund-teltet ikke har flammehemmende duk slik som Valhall har. Femund er ikke laget for den type fyring rett og slett.

Jeg kjøpte Valhall med ett innertelt, og fikk hvertfall fire flotte turer med det fram til slutten av oktober.

Et helt glimrende leirtelt, ble godt og varmt i oppholdsrommet ved bruk av lavvuovnen.

God plass til hunder, folk, campingbord, stoler, vedsekker og alt man måtte dra med seg på den type turer.

Veldig kjekt å kunne ha alt under samme tak, presenning fungerer jo dårlig på høyfjellet.

Fikk en kveld med kuling inn på teltets langside. Byttet da ut noen av pluggene med lange, kaftige stålplugger, og noen barduner med tjukkere tau som vi bandt fast i store steiner. Ingen skade på duken og ingen bøyde stenger. Vurderer å få sydd på noen stormmatter dersom det er tilrådelig mht. fyring/ventilasjon. Vil bruke teltet endel på fjellet i barmarkssesongen, og da kan det være godt å ha dersom pluggfestet ikke er optimalt, eller ved mye vind.

Teltet holdt vannet ute i til tider kraftig regnvær, som varte i tre døgn. Teltet er lett å sette opp aleine også. Er veldig fornøyd.

Femund 6-8 er sikkert et vel så bra telt, men for meg var det muligheten for å bruke lavvuovn som ble det avgjørende til slutt.

Mvh. Mogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.