Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har vært i Valdalsfjellet?


Imse

Anbefalte innlegg

Når jeg var liten kjørte vi ofte over Valdalsfjellet som det kalles, jeg tror det bare er et samlenavn. Det ligger et sted mellom Elgå og Grövelsjön, på norsk side. Det går bilveg dit, så vi stoppet ofte et sted på toppen der og parkerte campingvogna og tok oss dagsturer. Noen alvorlige toppbestigninger kan jeg ikke si vi drev med, men jeg vet vi ruslet opp på de ærmeste toppene, men i dag hverken husker jeg hva de het, hvor tungt og langt det var å gå mm.

Saken er at jeg vurderer å få med søsteren min og alle 5ungene tilsammen( mine 3 og henne 2) en helgetur uti august, etter skolestart, derfor helg;) Men er det noen små topper det er mulig å komme opp på når man har barn på 5,7 og 10 år som går selv? De andre to sitter på ruggen/magen vår i meitai( en bæresele som er 10ganger bedre enn noen bæremeis..). Evt har med oss et par hunder med kløv( ikke mye de får med da, men tilsammen får de litt, det er en buhund og en stor labrador).

Det er kun snakk om dagsturer, i ungenes tempo, om vi kun går 2 timer opp og ned igjen spiller ingen trille, men å ha en liten topp i sikte og nå den kjapt hadde vært veldig gøy for ungene. Unger elsker å nå toppen av noe og sitte på varden og bli tatt bilde av:D

Noen som har litt ferskere minner fra dette området? Jeg husker bare dette som fryd og gammen(gammer;) ), flott vær med sol og vind og snø i september og masse topper( kanskje bare hauger i dere øyne), men jeg har ikke vært der siden jeg var 14 og det er 15år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som har vært der? Er det kun femunden og sjøpene og toppene i umiddelbar nærhet som gjelder? Ingen som har vært på tur sør i femundsmarka? Øst for elgå?

Isåfall tar vi oss en tur opp for å se hvordan terrenget er, om det er som jeg husker.. Ungene har det vel fint om de bare åfr leke og sove i lavvo de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ta en titt i boka til Monsen og Trond, Femundens villmark.

Mener siste turen som er beskrevet i boka er Trond på tur i området øst for Elgå, jeg mener å huske at han beskrev område som lettgått og barnevennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ta en titt i boka til Monsen og Trond, Femundens villmark.

Mener siste turen som er beskrevet i boka er Trond på tur i området øst for Elgå, jeg mener å huske at han beskrev område som lettgått og barnevennlig.

Er det sjans for at biblioteket har boka? Ellers er vi jo nesten halvveis dit ved å kjøre til biblioteket :) Vurderer å få tatt en søndagsbiltur jeg, så får vi sett området. Det er jo bare ca 10mil dit.

Lettgått og barnevennlig høres fint ut :D Tenkte mest på korte turer, men en og annen liten topp(haug) er morsomt for ungene. Husker selv fra egen barnsom hvor artig det var å komme først til varden..Om vi så hadde klaget over hvor slitsomt det var, så var det vi som satt på varden i 5minutter og ventet på de voksne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.