Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamera... Hvilket?!


Halvard

Anbefalte innlegg

Trenger et nytt kamera til skisesongen. Hadde inntil i sommer et Canon ixus X1, vanntett men tydeligvis ikke så veldig støtsikkert :(

Dette var et aps kamera til rundt to lapper. Kom vel fram til at jeg ikke var spesielt fornøyd med kvaliteten på bildene med dette kameraet, det måtte ha en del lys for at bildene skulle bli bra, det ble fort kornete ellers.

Altså, kriteriene mine for et nytt kamera vil være;

1. Bra zoom, gjerne mer enn 3x som ser ut til å være normen på de fleste kompakte digitalkameraene,

2. Stillbar lukkertid, noe som abolutt ikke ser ut til å være normen på ovenfornevnte kameraer,

3. God optikk, se pkt 2

4. Det skal tåle en del

5. Brukervennlig

6. Overkommelig pris fortrinnsvis ikke over 5000,-

7. Hvis digitalt minimum 4.0 megapiksler

Drømmen er et digitalt speilrefleks, men så vidt jeg ser blir de litt for dyre for studentbudsjettet mitt. Størrelse og vekt spiller egentlig ikke spesielt stor rolle, jeg vil ha noe som virker.

Jeg ser absolutt fordelen med digitale kameraer men jeg har for øyeblikket ikke pc og da kvier jeg meg litt for å kjøpe det, i tillegg må jeg tydeligvis ha et speilrefleks kamera for å få de ovenfornevnte mulighetene. På den annen side ser jeg absolutt de økonomiske fordelene med å slippe å sende film til fremkalling, det er jaggu dyrt! I tillegg til at det nok hjelper en å bli en god fotograf.

Så jeg ender opp med 2 muligens 3 muligheter:

1. Vanlig speilrefleks til rundt 5000

- God optikk

- Mulighet for å skifte linser

- stillbar lukkertid

- mulighet for å ta sekvenser

- mulighet til å bruke dias, svart hvitt, mm

- Dyrt over tid

2. Digitalt kompaktkamera til rundt 5000

- Billigere over tid

- skulle hatt pc

- større frihet mtp. å prøve ut motiver, feilmarginen blir mindre

- lett, lite volum

- dårligere optikk

- på en måte færre muligheter

Synspunkter?

Hvis noen vet av billigere digitale speilreflekskameraer er dette absolutt en mulighet.

Tips til Internett sjapper som har gode priser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale deg det digitale kameraet jeg benytter i jobbsammenheng (jeg jobber som tekstforfatter/journalist), og det er Nikon CoolPix 5400. Mener prisen skal ligge på rundt 4.500 kroner, men det kan jeg ikke si med sikkerhet.

Småfakta:

- 5,1 mill. pix

- 4x optisk zoom

- 15 fast innstilte programforvalg

- Manuell innstilling av lukker/blender

- Pluss masse mer jeg overhode ikke har orket å sette meg inn i.

Et meget bra kamera. Faktisk synes jeg det overgår det meste av det jeg har benyttet i mine 20 år bak kameralinsen.

Om du ønsker mer omtale av kameraet på objektivt grunnlag, gå da inn på www.akam.no - der har de en grundig test av kameraet.

Lykke til med valgets kvaler :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil gjerne følge opp Rinos kommentarer;

Jeg har ikke prøvd 5400, men har hatt Nikon Coolpix 4500 de siste årene.

Før det hadde jeg Coolpix 990. Det var en betydelig kvalitetsforbedring opp til 4500 (4x digital zoom, 4 MegaPixels)

Med kameraet fulgte det med ArcSoft PanoramaMaker. Du kan se eksempler på resultat her;

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/ulriken_photos15.html

Her er har jeg redusert Y ned fra 1704 til 600 pixels for å tilpasse web formatet. Bildene har også JPEG kvalitet med 50% komprimering. De største bildene (panorama) er rundt 400-500Kb. Du kan vurdere selv. Jeg synes kameraet er fenomenalt. Jeg har dog enda til gode å lære meg å ta nattbilder uten å få lyse pixels i bildet.

Jeg har også prøvd Nikon digital kamera m/analoge linser. Personlig synes jeg fordelen ligger i zoom. Evt. kontrastforskjeller kan utlignes ved f.eks Photoshop. Jeg var på nippet til å investere i digital speilrefleks, men fant ut at jeg fint kan leve med 4500 til mitt formål.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

uten PC går du glipp av mange av fordelene med et digitalt kamera, men det går jo å levere minnekort til fotolab'en. et stort problem er hvordan du skal ta vare på alle bildene som du ikke skriver ut.

CoolPix 5400 er et bra kamera, du finner review av dette og mange andre digitale kompaktkamera her: http://www.dpreview.com/reviews/

digital speilrefleks behøver forresten ikke være helt utenfor rekkevidde for deg, du kan finne canon eos 60d, eos 300d (og snart eos 10d) brukt til rundt 5k.

Men for 5000 kan du også få et fint analogt speilreflekshus med et par gode objektiver. se bruktmarkede på foto.no. fx et Nikon FM2, helt mekanisk, behøver kun batteri til lysmåling. en turkamerat som aldri svikter. det ligger flere tilsalgs nå til ca 2000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har et gammelt Nikon Coolpix 885, med 3,2 megapixler, 3x optisk zoom, og ellers alt du kan tenke deg i et kompakt digitalkamera. Prisen på tilsvarende Coolpix-modeller i dag ligger på rundt 2000 kroner, og er gode kjøp. Har også et Canon Ixus 4.0 megapixler kamera liggende, men bruker Nikon-kameraet mest. Snart blir begge solgt for å kjøpe et digitalt speilreflekskamera.

Prisen på digital speilrefleks med utskiftbar optikk er fortsatt høy, men begynner å bli ganske overkommelig. F.eks. koster et Nikon D70 6,1 megapixler kamerahus kr. 8249,- på mpx.no : http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=30687

En pakkeløsning med samme kamerahus og 28-100mm f3.3-5.6 objektiv kommer på 9258,- på samme nettbutikk. Fordelen med digitalt speilrefleks er selvfølgelig den utskiftbare optikken, som er overlegen optikken i kompaktkameraene. Med Nikon-kamera kan du også bruke stort sett all optikk laget av Nikon - og det er ikke rent lite... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er Nikon fan (digitalt), men har en del Canon linser. Uheldig kobling.

Jeg har blitt (opp gjennom den digitale revolusjonen) frarådet Canon fra ulike hold. I denne bransjen skjer jo imidlertid ting så fort. Noen som har erfaring med Canons modeller i Nikon D70 klassen?

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har blitt (opp gjennom den digitale revolusjonen) frarådet Canon fra ulike hold. I denne bransjen skjer jo imidlertid ting så fort. Noen som har erfaring med Canons modeller i Nikon D70 klassen?

Arnt.

per i dag har Canon flere modeller i "forbruker" segementet enn Nikon, 300d er en rimelig utfordrer, 10d er en utgått model på høyde med d70 (billig på bruktmarkedet), og 20d som er noen tusen dyrere er tilsvarende litt bedre. har du allerede god canon optikk er det ingen grunn til å bytte merke, det er bare marginale kvalitetsforskjeller.

se linken under for sammenlikning av de 4 overnevnte kameraene:

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=nikon_d70%2Ccanon_eos300d%2Ccanon_eos10d%2Ccanon_eos20d&show=all

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En pakkeløsning med samme kamerahus og 28-100mm f3.3-5.6 objektiv kommer på 9258,- på samme nettbutikk. Fordelen med digitalt speilrefleks er selvfølgelig den utskiftbare optikken, som er overlegen optikken i kompaktkameraene. Med

husk at d70 har en "crop-faktor" på 1,4 (bildebrikken er mindre en vanlig film) slik at 28-100mm vil gi samme utsnitt som en 42-150mm på et filmkamera. ved kjøp av d70 anbefales 18-70mm objektivet som vanligvis føllger med, dette er litt dyrere, men det er et bra objektiv som også gir anstendig vidvinkel.

Nikon-kamera kan du også bruke stort sett all optikk laget av Nikon - og det er ikke rent lite... :)

dette er vel ikke helt sant, det går å skru på det meste av optikk, men du mister lysmåling og automatisk nedblending med mange linser, sjekk før du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle digitale kameraer bortsett fra Canons 1DS og 1DS mark II (fullproff kameraer) har cropfaktor, dvs at minnebrikken er ikke full size. Så denne ulempen gjelder nok alle modellene som er aktuell i den forespurte sammenhengen.

Har ellers en Powershot G5 og den er veldig bra i de fleste forhold (vankelige lysforhold er vanskelige, men det gjelder jo alle kameraer på en måte, og så er autofokusen litt treg. Det gjør ikke noe for rolige motiver, men er litt dumt ved hurtige bevegelser av motivet). Den har ellers veldig gode manuelle innstillingsmuligheter, så alt i denne sjangren kan anbefales som veldig bra allround digital kompakt kamera (den har jo fått etterfølgere i mellomtiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

husk at d70 har en "crop-faktor" på 1,4

her skulle det stått at Nikon har en cropfaktor på 1,5 (det sammen gjelder pentax og minolta), Canons cropfaktor er 1,6 (gjelder ikke proffmodellene) og Olympus sin er 2,0.

dette er jo ingen ulempe hvis man er mest opptatt av tele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nikon-kamera kan du også bruke stort sett all optikk laget av Nikon - og det er ikke rent lite... ;-)

dette er vel ikke helt sant, det går å skru på det meste av optikk, men du mister lysmåling og automatisk nedblending med mange linser, sjekk før du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Fuji Finepix 401 på jobben. Autofokusen er elendig i dårlig lys, egentlig hadde ikke kameraet trengt blitz, så lenge det er lys nok til AF er det lys nok til å ta bilder uten blitz... (jada, vi har portretter i motlys og sånt, da men). I godt lys er det et kjekt apparat, lite og lett å bruke, med dockingstasjon som plugges i USB + strømkontakt, alltid toppladet og lettvint å ta ut bildene.

Ellers er det et stykke på vei en sammenheng mellom størrelse og kvaltiet på optikken. (Større = bedre). Bedre med 4 M brikke og god opptikk enn 6 M og halvgod optikk, etter min mening.

Selv sitter jeg å venter på konvergens mellom min økonomi og prisen på Nikon digitalt hus... Og drømmer om digitalbakstykke til Hasselbladen.

I mellomtiden - noen som har erf. med f.eks. Olympus digitalt Mju, den vantette utgaven? Virker som greit lommekamera på tur.

En ting: Uten PC - glem digitalt kamera. Og sjekk http://www.akam.no (men du hadde jo ikke PC, da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

...men man kan likevel bruke de. Blender og lukker kan stilles manuelt.

En kan ikke bruke pre-AI optikk på Nikon D70, dette kan medfører fare for å ødelegge kamerahuset! AI, AI-S og E optikk kan brukes, men D70 gir ikke lysmåling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg er milelangt fra noe ”må bare ha det”-menneske, men blir vel etter hvert nødt til å anskaffe digitalkamera jeg også, selv om det ikke betyr at jeg vil legge min gamle Pentax ME-super på hylla. I den forbindelse hadde det vært interessant å vite hvilke kamera du, eaa, benytter. Jeg synes bildene som du har lagt ut, har meget høy kvalitet (det gjelder for øvrig dine turbeskrivelser også). Benytter du skylight-filter? Et tele-bilde av Galdhøpiggen og Glittertind fra din Nautgardstindtur har det typiske blåstikket som lang brennvidde gir og som skyldes spredning i luften av den blå del av spektret i solstrålingen. Jeg synes dette er fint og gir et slags drømmeaktig inntrykk, men jeg lurer på om dette er framkommmet selv med skylight-filter som jo skal fjerne blåstikket. Dette spørsmål fordi jeg på mine objektiver konsekvent bruker skylight-filter, delvis for å beskytte selve frontlinsen. Siste spørsmål er om du benytter stativ? Bildene dine virker veldig skarpe.

Hilsen Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.