Gå til innhold
  • Bli medlem

Når på året i Pasvik?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og drømmer om en vintertur til pasvik når snøen kommer/har lagt en stund. Blir en ukes tur hvis jeg får det som jeg vil.

Det jeg lurer på da er når og hvor bør man legge turen?

Har en del kjennskap til området, da jeg var hundefører der i førstegangstjenesten, men kom inn på vinterhalvåret, og dimmiterte derfor like før nyttår, og fikk ikke oppleve dalen i januar-april!

*Har ikke noe problem med kulde, men liker at snøen er litt på min side, samt at været er stabilt.

*Ikke de lengste dagsmarsjene, da jeg har planer om å ha med kjæresten min :D

*Trygg is er jo en grei ting også, så slipper man uroe seg over det.

Noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom inn i juli, og har førstehåndserfaring med tiden januar-juli. Dette kommer jo litt an på hva slags forhold du foretrekker. Selv synes jeg det er mange magiske stunder på den tiden solen er godt på vei tilbake, ca starten på februar tror jeg. Men livet er jo straks litt mer behagelig når man nærmer seg påsketider, og isen er jo stort sett trygg til langt etter påske. Så hvis du vil ha det mest mulig komfortabelt med greie temperaturer og gode skiforhold ville jeg ha ventet til utpå våren. Men jeg mener de store naturopplevelsene kan oppnås litt tidligere, i utgangen av mørketida. Da er det jo gjerne litt kaldt, om enn ikke Kirkenes-kaldt, mer løssnø og følgelig vanskeligere skiforhold.

EDIT: Ang hvor, så må jeg jo anbefale sør-teig, dvs GJØ-teig. Og da er det jo fint å gå innom koiene i bakteig, inkludert Ellenvann og over finskegrensa er det sikkert mange fine steder. Gode muligheter for å få til en rundtur der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, du var vel kanskje på gjøkåsen og da???

Ja, fint der. Tenkte med sør i dalen, sør for svanvik teig.

Tenkte kanskje starte med å gå sørover på elven, og så dra innover etter en dag eller to.

Fint når solen kommer tilbake, så får vel kanskje bare leve med snøen..... hvordan er det med åpne koier og slikt i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gjennomførte grensemarsjen i mars i år, dvs. i perioden rundt 20.mars.

Var vel ikke så lenge i pasvikdalen da vi gikk GJØ til SKO på en dag.

Jeg var selv stasjonert på SKO for noen år tilbake så kjente igrunn kun til teigen fra GJØ til SVA.

Personlig syntes jeg strekket oppe i Korpfjell og IHR var defintivt best.

Spesielt IHR var usannsynlig bra. Om det er noe du lurer på er det bare å fyre løs.

Vi fikk mye god hjelp fra forsvaret med transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har hørt at de fleste legger denne turen til senvinteren/påsketider da skiføret er best og solen er tilbake.

Ikke noe særlig å vasse djupsnø i januar i tussemørket:-)

Jeg var grensevakt på Gjøkåsen fra desember 97 til juli 98 og hadde mange fine patruljer på ski senvinters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.