Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken skalljakke skal jeg velge?


s_maurseth

Anbefalte innlegg

er på utkikk etter ny skalljakke(gore-tex) men klarer ikke å velge. synes mange av dagens jakker bare er dill og dall. Den jeg har likt best av de gamle er trollveggen(gammel versjon).

Jeg vil ikke ha en kort jakke og heller ikke en lang, noe midt imellom. Det må ikke være lommer under midjen, som det er på mange lange jakker. Den bør også være litt romslig i snittet og gjerne ha en klaff foran glidelåsen. Finnes denne jakken? Hvilke jakker har dere og hva liker dere med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, bare nysgjerrig, men hvorfor "må det ikke være lommer under midjen"?

På tur med hoftebelte bruker jeg disse lommene under transportetapper bare om jeg går med sid jakke, men på kveldene når jeg f.eks fisker er dette utstyrslommer for fiskesaker etc.

Om det er hoftebeltet kan du jo bare gi en god dag underveis og heller glede deg over dem i leiren eller andre sammenhenger?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arc teryx er vel heller smale enn vide i passform og mangler klaff foran glidelåsen. Jeg vil ikke ha en lang jakke med lommer nede da jeg føler de er i veien. Jeg vil heller ikke ha en lettvektsjakke. Bruken er alt mulig. Toppturer på ski, fisking, hverdagsjakke og vanlige fjellturer med sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Kongur-jakka. Kjøpte den i vinter, og er veldig fornøyd. Den har sidelommer oppe samt napoleonslommer, men ikke lommer nede (under hoftebeltet). Den dekker godt over rumpa, men er ikke for lang (slik som feks Norrøna Svalbard proshell). Det er vindklaffer over glidelåser, og hetta er romslig og god å regulere.

Den selges noen hundrelapper billigere på Sportsnett. Jeg kjøpte min i London, hvor den kostet 280 pund fullpris. Nesten billigere å reise over for å kjøpe den.

Jeg brukte mye tid på å finne riktig jakke, og jeg synes også det er mye dill på markedet. De jeg fant som dekket mitt behov (omtrent det samme som ditt), var:

Norrøna Trollveggen

Bergans Sirdal (dog noe kort over rumpa)

Bergans Snøhetta (tror den heter det. Utviklet i samarbeid med DNT)

Bergans Antartic (denne er nok like lang som Norrøna Svalbard)

Resten var enten for trang/innsving, for kort over rumpa (folk må da fryse?), feilplasserte lommer eller manglet stormklaff over glidelåser. Arc'teryx har nok mye bra, men ingen av dem har klaff over glidelås (som jeg fant). Såvidt jeg husker er det det samme med TNF, bortsett fra en jeg ikke husker navnet på. Men den var for kort (jippi).

Siden det er et utall jakker i bruk rundt i det ganske land, er det jo mulig jeg stiller for sære krav. Men mitt bruksområde var skiturer i vinterfjellet med pulk, og da føler jeg ikke jeg kan kompromisse noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Haglöfs Spitz, og er veldig fornøyd med den. Har hatt den i cirka 1. år. Da klikk.no testet jakker med Gore-tex fikk den terningkast 6, og ble rangert like bak Theta Ar fra Arc'teryx. Testen ligger forøvrig på klikk.no enda :) Kanskje verdt å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arc teryx er vel heller smale enn vide i passform og mangler klaff foran glidelåsen. Jeg vil ikke ha en lang jakke med lommer nede da jeg føler de er i veien. Jeg vil heller ikke ha en lettvektsjakke. Bruken er alt mulig. Toppturer på ski, fisking, hverdagsjakke og vanlige fjellturer med sekk.

Theta AR er ikke smal i passformen, den er helt ordinær.

Det er heller ingen lettvektsjakke, det er en fullverdig proshell, men lettere enn jakker som Trollveggen og Recon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haglöfs Creva er jakken for deg.

CREVA JACKET (hentet fra www.haglofs.se

Fullt utstyrt jakke i 3-lags Gore-Tex® Pro Shell for ekstreme utendørsforhold

• Lengre jakke med justerbar midje

• 3-veisjusterbar, hjelmtilpasset hette

• Frontglidelås med doble vindklaffer og 2-veisfunksjon

• Forsterkede skulder-, erme-, rygg- og hoftepartier

• Forbøyde ermer

• To frontlommer, to brystlommer og én ermelomme, alle med laminert og vannresistent glidelås

• To innerlommer

• Laminerte, vannresistente glidelåser i armhulene

• Ermelinning med borrelåsjustering

• Enhåndsjusterbar jakkelinning

Tester:

*Best i test http://www.klikk.no/helse/friluft/article557049.ece

Personlig erfaring:

*Solid

*Gode løsninger

*Puster godt (bedre en mange andre)

*Er en jakke for alt slags vær og alle forhold

*Gode stormklaffer er et stort pluss

Har jakken selv, så må vel legge til at jeg er langt fra objektiv....

men har prøvd en del norrøna jakker og bergans før, og dette er mye jakke for pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ME Kongur og ikke fornøyd med denne.

- Den har delaminert flere steder. Ikke store felt, men små blærer her og der.

- Medfølgende plaststrammeknotter (eller hva det nå egentlig heter) er ikke sterke nok til å holde strikken på plass slik at de sklir opp, særlig nederst.

- De ytre frontlommene er laget slik at ting sklir ut hvis de ikke er lukket når man bøyer seg fremover.

- De indre frontlommene har en lang kanal ned langs glidlås som potensielt samler opp vann.

- Det mye stoffet som er lagt på innsiden av hakekanten hekter skjegget mitt og gjør det ubehagelig å bruke jakka helt lukket.

Selve jakken kunne vært super. Som vinterjakke har den nydelig lengde og perfekt passform i mine øyne. Glidelåsklaffer i front og alt man kan ønske, men desverre ikke like perfekt i praksis. Trodde jeg hadde funnet drømmejakken, men må nok ut på jakt igjen. Savner finishen og kvaliteten fra tidligere Arcteryx, men liker egentlig Kongur "filosofien" bedre.

Tror jeg havner på nye Arcteryx SV som kommer i løpet av høsten. En mer robust utgave enn Theta AR med samme hette som tidligere Alpha SV, skikkelig solid glidelås i front, lang og god. Bare veldig synd at den ikke har klaff foran glidelås, ellers tror jeg det er lite å utsette på denne. Og selv om Kongur har dobbel klaff i front har den bare noen spinkle glidelåser og ingen klaff under armene. Her har mine tidligere Arcteryxer vært mer robuste. Men synes det er håpløst at det er så få produsenter som tilbyr modeller med klaff over frontglidelås.

Ellers tror jeg Norrøna har gitt opp Dri3 og er tilbake med Gore-Tex proShell på sin Trollveggen. Da er vel det en het kandidat for deg!

EDIT:

På Norrøna sine sider er trollveggen oppgitt med Dri3, men bakpå siste Fjell og Vidde er det en annonse fra Sportsnett der det står at de har en ny Trollveggen med ProShell. De har også en ProShell Trollveggen på hjemmesiden sin, men den matcher ikke bildet med den i annonsen og ser ut som en eldre modell (pre Dri3?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot: Interessant å høre dine erfaringer med Kongur. Jeg var klar over det med at ting detter ut av ytterlommene, etter en times backtracking for å finne kameraet mitt der vi hadde lunsj. Men det med sømmene var bekymringsverdig. Har du meldt problemet til ME? Denne jakken har fått mange priser, så de bør ta slike feil alvorlig.

Når det gjelder Trollveggen så finnes den både i Dri3 og Proshell. Svalbard har det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walkabaout:

Bra du fant det igjen. Jeg har heldigvis ikke måtte sette i gang med leteaksjoner pga lommene ennå, men mistet ting i bakken som ikke burde ha fallt i bakken opptil flere ganger. Er ikke alltid hensikstmessig å lukke lommene og slitsomt at ting sklir ut bare man bøyer seg litt fram. Når det gjelder delaminering er det ikke sømmene som delaminerer, men flekkvise bobler i selve stoffet. Har ikke meldt fra til ME, tenkte å reklamere i butikken den er kjøpt, men kan jo også sende dem en mail. Når det gleder strammeplastdingser kan jeg jo bare bytte dem ut selv, men det irriterer meg at de ikke har testet dette selv om funnet noen som fungerte før de sendte den ut til butikkene. Håpløst at forbruker må begynne å fikse på et nytt produkt for at det skal fungere tilfredsstillende.

Trodde Norrøna hadde byttet ut ProShell for Dri3 i en periode, men godt å høre at de hele tiden har hatt begge valgmulighetene. Jeg vet i hvert fall hva jeg ville gått for. Da lærte jeg noe nytt i dag og :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagløfs Creva er et sterkt alternativ. Spitz passer egentlig ganske bra, men er en anelse kort og mangler klaff så da må kanskje creva være perfekt. Congur tror jeg utgår pga. dårlige muligheter for prøving.(bor nordpå)

Når det gjelder lommer så synes jeg atter en gang at gamle trollveggen er et supert alternativ. Borrelås med en dobbelklaff, kan brukes uansett hva du har på hendene eller hvor frossen du er og jeg har ikke lagt merke til vanninntrengning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ME Kongur og ikke fornøyd med denne.

- Den har delaminert flere steder. Ikke store felt, men små blærer her og der.

- Medfølgende plaststrammeknotter (eller hva det nå egentlig heter) er ikke sterke nok til å holde strikken på plass slik at de sklir opp, særlig nederst.

- De ytre frontlommene er laget slik at ting sklir ut hvis de ikke er lukket når man bøyer seg fremover.

- De indre frontlommene har en lang kanal ned langs glidlås som potensielt samler opp vann.

- Det mye stoffet som er lagt på innsiden av hakekanten hekter skjegget mitt og gjør det ubehagelig å bruke jakka helt lukket.

Selve jakken kunne vært super. Som vinterjakke har den nydelig lengde og perfekt passform i mine øyne. Glidelåsklaffer i front og alt man kan ønske, men desverre ikke like perfekt i praksis. Trodde jeg hadde funnet drømmejakken, men må nok ut på jakt igjen. Savner finishen og kvaliteten fra tidligere Arcteryx, men liker egentlig Kongur "filosofien" bedre.

Tror jeg havner på nye Arcteryx SV som kommer i løpet av høsten. En mer robust utgave enn Theta AR med samme hette som tidligere Alpha SV, skikkelig solid glidelås i front, lang og god. Bare veldig synd at den ikke har klaff foran glidelås, ellers tror jeg det er lite å utsette på denne. Og selv om Kongur har dobbel klaff i front har den bare noen spinkle glidelåser og ingen klaff under armene. Her har mine tidligere Arcteryxer vært mer robuste. Men synes det er håpløst at det er så få produsenter som tilbyr modeller med klaff over frontglidelås.

Ellers tror jeg Norrøna har gitt opp Dri3 og er tilbake med Gore-Tex proShell på sin Trollveggen. Da er vel det en het kandidat for deg!

EDIT:

På Norrøna sine sider er trollveggen oppgitt med Dri3, men bakpå siste Fjell og Vidde er det en annonse fra Sportsnett der det står at de har en ny Trollveggen med ProShell. De har også en ProShell Trollveggen på hjemmesiden sin, men den matcher ikke bildet med den i annonsen og ser ut som en eldre modell (pre Dri3?)

Er det slik at det kommer en ny Arc`teryx Alpha SV i løpet av høsten? Hvor har du sett\hørt det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at det kommer en ny Arc`teryx Alpha SV i løpet av høsten? Hvor har du sett\hørt det? :)

Det går rykter om en ny Theta SV. Vil tro det blir en slags mellomting mellom Theta AR og Alpha SV, lang og i kun det kraftiste proshell. kraftige glidelåser, men med Alpha SV hette.

Kan godt tenke meg en slik, hvis den kommer i en farge som frister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at det kommer en ny Arc`teryx Alpha SV i løpet av høsten? Hvor har du sett\hørt det?

Ja! Har fått info direkte fra Arcteryx om at det kommen en ny Theta SV i løpet av høsten/vinteren. Den vil som dagens Theta SV være en lang og kraftig jakke med ekstra solid frontglidlås (som på Alpha SV), men i motsetning til dagens Theta SV vil den få samme hette som på Alpha SV. Dagens Theta SV har en hette som kan rulles/pakkes inn i kragen og da naturlig nok også en egen krage. Tror selve jakken ellers vil være stort sett som dagens modell. Theta SV er for øvrig den dyreste rene ProShell jakken ARcteryx har, også dyrere enn Alpha SV. Her kan du se dagens Theta SV http://arcteryx.com/Product.aspx?Mens/Theta-SV-Jacket

I forhold til Theta AR er Theta SV laget i kraftigere ytterstoff, har kraftigere glidelås og annen hette. Den har også en ekstra frontlomme og er litt lengre. Alle lommene sitter høyt og jeg tror det vil være en perfekt jakke for trådstarter, kanskje bortsett fra at den mangler glidelåsklaff. Regner med også den nye modellen vil koste ca 6000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.