Gå til innhold
  • Bli medlem

bamse extreme, r-verdi?


Anbefalte innlegg

Bruker idag et bamse liggeunderlag men har lyst å bytte ut med et oppblåsbart et slik at man våkner opp litt mer 'opplagt' og får en bedre natt søvn. I den forbindelsen så lurte jeg på hva r-verdien til et bamse extreme er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig Ridgerest har R verdi på 2,6. Bamse Extrem er vel hakket vassere. Jeg bruker stort sett "oppblåsbart" da søvnkvaliteten blir såpass mye bedre for meg. NeoAir har fungert godt alene (isolasjonsmessig) fram til et blir frost i bakken. Da er det litt gjennomslag (tynt celleskumunderlag gjør susen). Også på snø fungerer NeoAir godt opp til en -15 grader (med celleskum under i alle fall overkroppen). NeoAir er ikke spesielt bredt. Sover du mer urolig kan det være vanskelig å holde seg oppå. Expeds DLX Downmat er supre, men vekta er høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en downmat og en synmat fra Exped i huset, og stoltrekk fra Thermarest til begge.

Dette er ikke spesiellt lett, men jeg drar aldri på tur uten, de er så gode at det nesten frister å bruke de i stua, da tenker jeg på stoltrekket :D.

Det står om r-verdier på sidene deres:

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf

-Det er jo litt avhengig av tykkelse og hvilken av typene du velger, men ett 7cm downmat har r-verdi 5,9! Vesentlig varmere mao...

Den tykkeste downmaten kan man bruke på veeeldig kalde flater i alle fall.

Stoltrekket er også greit for ekstra beskyttelse mot punktering, som alltid er en risiko med opplåsbart.

Synmaten min har jeg brukt i mange år, uten å ta noen hensyn uten å få hull. Downmaten min fikk ett lite hull denne sommeren, men det var veldig greit å tette.

Gled deg til gode netter :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene!

Tok en tur innom noen sportsbutikker for å se hva de hadde i dag og endte opp med et Mammut Light Pump Mat liggeunderlag på XXL i mangel av Exped og Thermarest i butikkene jeg var innom. Dette er vist et helt nytt underlag fra Mammut. Veide det til ~590 gram med trekk på kjøkkenvekta. Det er spesifisert med r-verdi 4.1 og tykkelse 7cm.

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/liggeunderlag/light-pump-mat-1060376

Gleder meg til å prøve det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nok kjempefornøyd med det underlaget. Virker som et bra allround underlag. Kan nok brukes fint på vintern om du kombinerer med et skumunderlag.

Jeg bruker Exped synmat 7 (evt med skumunderlag som likevel er med for isfisking) på vinterstid og et Pacific Outdoor Equipment Ether Elite (395gram) på sommerhalvåret...

Veldig fornøyd med begge disse.

Ether underlaget er varmt nok ned til 0 grader, og er veldig kjekt med at det har "tykkere tuber" langs kanten så man holder seg på matta.

Jeg sover ikke godt uten oppblåsbart underlag :D

Med så sover jeg like godt som hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.