Gå til innhold
  • Bli medlem

Tjønnholstind rett opp - tips?


Dagis

Anbefalte innlegg

Sist gang jeg var på vei til Tjønnholstind feiga vi (ved noen av oss) ut på Høgdebråtet fordi det lå litt nysnø på den siste delen opp mot Steinflytind. Så i år har vi tenkt å gå rett til Tjønnholstind, uten Høgdebråtet. Steinflytind er ingen nødvendighet på veien opp. Hvis denne kan unngås og det gjør turen enklere så er vi klare for å skippe den.

Noen som har god erfaring med å gå rett til Tjønnholstind? Forslag til rute, eller kjenner en rutebeskrivelse? Turen skal tas i sent september så det kan hende det er litt nysnø i høyden. Vi har ingen planer om å bruke tau eller isøks. I tillegg lurer jeg på om det finnes noen saklige steder å krysse Leirungsåi for å spare tid/ikke gå helt fra Vargebakkan? Det vil vel være kortere å starte noe lengre sør på flya enn Vargebakkan?

Klar for gode tips og lenker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Er noen år siden jeg gikk denne turen, men vi gikk over oksla og opp til toppen... dette var iallefall en helt uproblematisk adkomst. Er jo veldig fint å gå leirungsdalen men blir kanskje en litt ekstra tur i forhold til å gå fra steinflytinden.. men iallefall safe.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Viking.

Over Oksla ja. Det hadde jeg ikke tenkt på men sikkert en bra løsning hvis det er en del snø i høyden og man vil gå så lite bratt som mulig. Men det er nok en del lenger, men muligens litt mer variert utsikt. Vestover for eksempel.

Men jeg tenkte egentlig rett opp fra Steinflybreen, uten å gå om Steinflytinden. At det kan være tryggere å gå rett til Tjønnholstind-hovedtoppen uten å gå innom Steinflytind/austtoppen. Men det blir kanskje hipp som happ. Har forstått at turen fra Steinflytinden-hovedtoppen kan være bratt å ta på eggen, og at det klokt å gå noen høydemetre ned/sør og sikte derfra mot hovedtoppen. Mulig jeg fokuserer vel mye på smådetaljer her og at dette er trygt og greit når man kommer dit og ser det men likevel...

Og: Noen som vet hvor langt opp i Leirungsdalen man må for å krysse Leirungselva på en grei måte i september?

Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppe i Leirungsdalen i starten av juli og startet fra Heimdalsmunnen. Parkerte rett ovenfor Raudhammaren og siktet på denne i veivalget. Vi valgte å krysse Leirungselva ganske langt ned. Det ligger noen små øyer i deltaet nedenfor Tyskeplassen som faktisk lett lot seg benytte som kryssningspunkt. Vading med gamasjer gjorde at vi nesten ikke ble våte. Krysningspunktet vårt lå vel en til halannen kilometer nedenfor der hvor Tjønnholsbekken kommer ned. Krysning må selvsagt tilpasses vannmengden, men i september bør det være lite vann i elva. Derfra er det bare å trave rett opp i Søre Tjønnholet. Herifra har du valget mellom å holde til høyre langs kanten av Steinflybrean rett opp til Tjønnholstind eller holde vestsiden opp på Tjønnholsoksle og følge ryggen opp til Tjønnholstind fra andre siden. Returen kan da gå andre veien langs breen.

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går et ganske tydelig drag/renne fra høyt på sydflanken og opp på vestryggen som er ganske enkel, bare litt løst opp langs sydflanken. Når dette fra Leirungsdalen og Steinflya greit. Tror dette er normalruta opp og enkleste vei når man kommer fra øst. Her kommer man opp ikke langt nedenfor toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Skal forsøke å finne denne renna mot toppen. Alternativt gå om Tjønnholsoksla hvis det er mye snø. Kommer litt an på hvor risikovillige resten av følget er i september. For meg ser det ut til at ruta rett opp fra sør er en flottere tur med litt mer luft enn å komme vestra/oksla. Men om det er mye snø i høyden er kanskje det tryggeste å gå om oksla. Vi er et følge som ikke har noe særlig erfaring med tau så vi strekker oss til klyving+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.