Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagle \ bueskyting og dominant øye


SuperTed

Anbefalte innlegg

Har tatt testene som de fleste beskriver, og etter dette må jeg bare konkludere med at jeg IKKE har et dominant øye.

- Peker jeg på et punkt, lukker venstre øye - så beveger ikke fingeren min seg noen veg. Gjør jeg dette med høyre øyet, samme greia.

- Har forsøkt å dekke et objekt med tommelen, men objektet blir ikke dekket uten at jeg har oppe hele hånden så jeg dekker for begge øynene.

Noen med god peiling på dette som kan gi meg litt feedback på hva jeg burde gjøre?

Blir litt frustrert når jeg ikke sikter på samme måte som alle andre, alt er dobbelt ved nærme fokus om jeg ikke lukker venstre øye. Fokuserer jeg på noe på avstand så blir hagleløpet dobbelt.

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har heller ikkje noko dominant auge, og det passer meg eigentleg godt. Sjølv skyt eg med begge augene oppe, men dersom du ikkje føler for det, får du knipe att det du ikkje siktar med, eller dekke for det med eitkvart, td skyggeluva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skyter med hagle skal du fokusere på det du skyter på, om det er et problem for deg at hagleløpet er dobbelt kan du sette på en Easy-Hit f.eks som gjør at du får en rød dot på løpet som bare er synlig for det høyre øyet, og det vil være den du bruker som referanse når du skyter.

Jeg har heller ikke noe dominant øye og skyter masse lerduekonkurranser på den måten jeg har beskrevet og det er ikke noe problem i det hele tatt.

Jeg vil ikke anbefale å lukke venstre øye fordi du mister dybdesyn og overblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet litt med å finne dominerende øye selv helt til jeg prøvde følgende metode:

Stikk et hull med en penn i midten av ett A4 ark. Hold opp arket på strak arm, hold begge øyne åpne og fokuser på et objekt bak arket (som du ser igjennom hullet). Hold så fokus på objektet samtidig som du fører arket inn mot nesen. Det øyet som ser igjennom hullet når arket berører nesetuppen er det ledende øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du fokuserer på noe bak arket vil du se to hull i arket om du ikke har et dominerende øye, så da er det jo fritt valg hvilket hull man ser igjennom og evt. ender opp å se gjennom når du har ført arket mot ansiktet, men det kan jo hende det funker om man har et dominerende øye, for meg blir det i alle fall bare to like tydelige hull i arket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en enkel metode for å finne dominerende øye som jeg synes fungerer bra:

-Se på et eller annet som står et stykke unna deg; f.eks en kaffekopp 3-4 meter unna.

-Strekk ut armene med håndflaten bort fra deg og lag en trekant med tomlene mot hverandre og pekefingrene mot hverandre.

-Løft opp trekanten til du ser objektet gjennom hullet.

-Lukk ett av øynene. Forsvinner motivet har du lukket det dominerende øyet. Prøv evt det andre øyet.

Du bør gjenta flere ganger gjerne med forskjellig motiv og på forskjellig avstand.

Jeg har forøvrig problemer med hagleskyting uten å lukke ett øye (har skutt altfor mye med kulegevær...) men den varianten med rødmerke som kun sees med ett øye hørtes interessant ut. Det må sjekkes ut før jakta starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest faktis litt synd på dei som konkluderer med at venstreauga er dominerande, dersom linksskyting ikkje tilfeldigvis følest naturleg for den same personen.

Eg brukar naturlegvis (ettersom eg har våpenet på høgresida) høgreauga når eg skyt. Når eg fotograferer brukar eg venstreauga i søkaren. Og eg har alltid oppe begge augene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en enkel metode for å finne dominerende øye som jeg synes fungerer bra:

-Se på et eller annet som står et stykke unna deg; f.eks en kaffekopp 3-4 meter unna.

-Strekk ut armene med håndflaten bort fra deg og lag en trekant med tomlene mot hverandre og pekefingrene mot hverandre.

-Løft opp trekanten til du ser objektet gjennom hullet.

-Lukk ett av øynene. Forsvinner motivet har du lukket det dominerende øyet. Prøv evt det andre øyet.

Du bør gjenta flere ganger gjerne med forskjellig motiv og på forskjellig avstand.

Jeg har forøvrig problemer med hagleskyting uten å lukke ett øye (har skutt altfor mye med kulegevær...) men den varianten med rødmerke som kun sees med ett øye hørtes interessant ut. Det må sjekkes ut før jakta starter.

Som Slemmo sier så gav papiret med hullet i ingen svar, jeg måtte velge hvilket øye jeg skulle følge.

Forøvrig det samme med testen der vi lagde trekant med henda, halvparten av gangene brukte jeg venstre øyet for å sikte inn objektet, andre halvparten høyre for å sikte inn objektet. Kan ha noe med at jeg satt midt i rommet og siktet på objekter på venstre\høyre side selvfølgelig.

Fant ingen konklusjon med den metoden heller.

Godt å høre at jeg ikke er alene med å -ikke ha- dominant øye Slemmo! Har spurt øyenleger om noe er galt med synet mitt, ingen har skjønt en dritt når jeg ser 2 Måner (lang avstand) og likevel har perfekt syn.

Tester med easyhit så slipper jeg forhåpentligvis å gi "to hagleløp" for mye fokus. Du fokuser mer på bare objektet når du skyter da eller? mens den røde dotten får bli i "bakgrunnen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun fokus på målet ja, easyhiten vil være synlig nok til at den gir deg en referanse uansett, og siden fiberen sitter inni et rør er den kun synlig for det øye som ligger langs skinna.

Etter hvert som du skyter mer vil det også gå mer automatikk i det der og du vil tenke mindre på kornet, det det blir riktig av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun fokus på målet ja, easyhiten vil være synlig nok til at den gir deg en referanse uansett, og siden fiberen sitter inni et rør er den kun synlig for det øye som ligger langs skinna.

Etter hvert som du skyter mer vil det også gå mer automatikk i det der og du vil tenke mindre på kornet, det det blir riktig av seg selv.

Nice! Flott å få klarhet i dette!

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! Flott å få klarhet i dette!

ST

Ulempen med å bruke slike siktemidler er at øyet lett blir fokusert på skinna i stedet for på målet. Da kan dette med dominerende øye bli et enda større hodebry etterhvert.. Dess mindre dominerende øye man har, dess viktigere er det å fokusere kun på målet.

En fin øvelse: Finn et punkt på veggen. Monter opp hagla raskt i skytestilling mens du holder begge øynene på målet. Ikke sikt med kornet/skinna, men se bare på målet. Når du har kommet i anlegg kan du prøve å lukke først det venstre og det høyre øyet vekselvis. Hvilket øye er det som passer mot målet?

Er det varierende er det sikkert lurt å øve mye på monteringen, slik at hagla alltid kommer i samme posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har nå forsøkt samtlige metoder jeg vet om for å finne dominant øye.

Alle finger-/papirtester ender med at jeg må velge hull(ser også det "hullet" jeg ikke velger i sidesynet), eller resultatet blir avhengig av hvilken arm jeg bruker til testen.

Hadde trua på å montere kjapt for så og se hvilket øye man hadde brukt etterpå. Resultatet ble at når jeg kasta opp på venstre side var det venstre øye jeg hadde siktebilde med og tilsvarende høyre øye på høyre side. Hadde absolutt all fokus på målet og resultate ble det samme hver gang etter en lengre stuejakt.

Har forøvrig aldri skutt links.

Har ikke nok erfaring med hagla til å si hva som fungerer og ikke der.

Skjele har jeg heller aldri kunnet. Synet blir dobbelt når det kommer så nærme at andre skjeler.

Ellers har jeg perfekt syn. Husker øyelegen stussa på det når jeg var der.

Utfordringen min kommer da jeg lurer på å skaffe meg bue. Der sier "ekspertene" at man MÅ kjøpe bue etter dominant øye. Er jeg i den heldige posisjon at jeg kan skyte like bra med begge øyne eller vil jeg i praksis ikke kunne skyte med begge øynene oppe uansett?

Greit nok at det er lurt å kontakte fagfolk, men hjelper lite når fagfolket mener alle har et dominant øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå forsøkt samtlige metoder jeg vet om for å finne dominant øye.

Alle finger-/papirtester ender med at jeg må velge hull(ser også det "hullet" jeg ikke velger i sidesynet), eller resultatet blir avhengig av hvilken arm jeg bruker til testen.

Hadde trua på å montere kjapt for så og se hvilket øye man hadde brukt etterpå. Resultatet ble at når jeg kasta opp på venstre side var det venstre øye jeg hadde siktebilde med og tilsvarende høyre øye på høyre side. Hadde absolutt all fokus på målet og resultate ble det samme hver gang etter en lengre stuejakt.

Har forøvrig aldri skutt links.

Har ikke nok erfaring med hagla til å si hva som fungerer og ikke der.

Skjele har jeg heller aldri kunnet. Synet blir dobbelt når det kommer så nærme at andre skjeler.

Ellers har jeg perfekt syn. Husker øyelegen stussa på det når jeg var der.

Utfordringen min kommer da jeg lurer på å skaffe meg bue. Der sier "ekspertene" at man MÅ kjøpe bue etter dominant øye. Er jeg i den heldige posisjon at jeg kan skyte like bra med begge øyne eller vil jeg i praksis ikke kunne skyte med begge øynene oppe uansett?

Greit nok at det er lurt å kontakte fagfolk, men hjelper lite når fagfolket mener alle har et dominant øye.

Er du høyrehendt må du legge opp hagla til høyre skulder, uavhengig av hvilket øye som er dominerende. Prøv følgende:

Monter hagla raskt i stilling på "riktig" skulder mens du holder blikket festet på et fast mål. Så lukker du vekselvis høyre og venstre øye etter at du har fått den i anlegg. Se så hvilket øye som passer slik at kornet og målet ligger på linje. Dersom høyre er dominerende vil du sikte rett over skinna og på målet. Er det venstre dominerende vil kornet peke på målet, men ikke over skinna.

Dersom venstre er det dominerende og du er høyrehendt er det neppe noe annet å gjøre enn å lukke det venstre helt eller delvis. Aner ikke noe om hvordan dette vil fungere med bue. Lapp over øyet kanskje? :roll:

Slo opp i ei skytebok jeg har, og der står det i alle fall at det fins folk som har varierende dominans. Det kan vel være grunnen til at du siktet riktig også i links?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa, takker for oppslag.

Varierende dominans virker logisk. Hadde det ikke vært for at armene er rechts hadde det vært akkurat det samme hvilken side jeg skjøt.

For øynene blir det riktig på begge sider. Hvis links så virker venstre øye å være dominant og hvis rechts virker høyre øye å være dominant uten noen form for sikting langs løp/korn.

Stod det noe mer info om varierende dominans?

Får ta en ekstra googling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt mer rundt om nå.

De mer gjennomførte artiklene jeg har kommet over sier at mindre enn 1% av befolkningen ikke har et dominant øye.

Andre igjen mener at absolutt alle har et dominant øye.

Så sannsynligheten for å ikke ha et dominant øye er med andre ord liten.

Har også prøvd bevisstgjøre meg litt mer på hva jeg faktisk gjør ved testene.

Der andre etter det jeg skjønner fokusere automatisk gjennom det dominante øyet ser jeg to hull i arket og må velge hvilket jeg skal bruke.

Skal jeg følge det umiddelbare instinktet ser jeg midt mellom hullene(ser ikke målet), i høyre hull og i venstre hull om hverandre med omtrent lik hyppighet.

Hvis jeg bestemmer meg for å "dominere" høyre eller venstre før testen er det stort sett der dominansen kommer, men ser fremdeles et hull til i sidesynet.

Hvis jeg holder arket litt til høyre for hodet blir høyre oftest dominant. Holder jeg arket litt til venstre blir venstre øyet oftest dominant.

Prøvde også å se om det hjalp og myse med et av øynene uten å lukke det helt.

Det fungerte. Jeg må lukke det øyet jeg ikke vil sikte med ca halvveis før det andre øyet tar over dominansen og de to hulla blir ett. Dette fungerer også likt på begge øynene.

Sannsynligheten for å være ikke dominant er jo som nevnt over ikke spesielt stor så jeg lurer på om det er noe vesentlig jeg gjør feil med testene.

Noen flere erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.