Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske etter kano, noen gode tips her?


Imse

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om noen har gode tips? Det er altså gutten på 7 år som fisker og mor som padler.

Men har noen et par stjernetips? Et par dager med padling og null fisk tar nesten motet fra gutten.

Jeg selv har ikke fisket på 10 år eller så.. Og den gangen synes jeg vi fikk fisk på alle slags spinnere og uanset hvor fort, sakte eller hvor i vannet spinneren hang :)

Og noen tips for å få ørret på kroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar at dere da dregger med spinner? Altså padler avgårde med spinneren hengende bak? Ikke noe galt med det i det hele tatt, men det at det ikke har resultert i fangst ennå kan være avhengig av en rekke faktorer... Hvorav vannets temperatur kan vær en betydelig faktor! Har det vært varmt over en periode (over i uke) så trekker fisken mot dypere, kaldere vann. Er dette et vann med inn- og utos? Her er det gjerne mer oksygenrikt vann enn i overlfata midt utpå. Prøv litt rundt der. Må gjerne stoppe opp og gjøre noen kast, og for all del varier hastigheten på innsveivinga da det påvirker dybden til spinneren (unger gjør vel egentlig dette automatisk fra kast til kast :) ). Tipper dere er ute på dagtid. Fargevalg kan ha litt å si, men er nok ikke avgjørende. Hovedfarge på skjea i enten sølv, kobber eller gull er bra. Svart er best etter sola har gåt ned. Røde eller blå prikker på skjea er også bra.

Et annet tips er å følge med på hovedvindretningen. Har det blåst fra en retning over et par tre dager så søk mot den siden av vannet som er med-vinds. Teorien min er da at vannet blir blåst gradvis ditover. Insekter som er fanget i overflatehinna blir dratt med. Etter dem følger ofte små fisk, som igjen følges av større fisk. Her er næringskjeden din venn og du er på toppen! Følg etter! Ellers er det å finne marbakken, dvs der vannet har en markertovergang fra grunne til dypere vann. Fint å prøve der når sola går ned for kvelden.

Håper det hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips!

Jeg hjelper ham med stanga, hiver uti og han holder stanga mens jeg padler( han har ikke lært å kaste enda;) ). Vi har vært ved inn og utos, men mest på den siden hvor vinden blåste mot og ikke fra. Og jeg mistenker at spinnerene havnet for høyt i vannet.

Jeg må få skaffet noen blanke med blå/røde prikker, vet vi fikk en del på de før. Hva med vekt på spinnerene? Jeg har bare hektet på rimelig lette spinnere for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dess varmere vannet er, dess vanskeligere er det å få fisken.. Spinner er allikevel fin redskap for å ta fisk. En annen sak som kan være fint med padling er å ha en flytende wobbler. Hvis dere må stoppe opp flyter den bare opp og setter seg ikke fast. Når dere får litt fart går den dypere. Greit å få sluken/spinneren minst 20 meter bak kanoen.

Et annet alternativ kan være en krok med mark. Jeg bruker av og til en liten sluk og binder en meter snøre bak den som jeg har krok og mark på. Fisken kan bite både på sluk og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sverger jeg til Mepps spinnere i størrelse 1 og 2, som er vel ca 4gr og 6gr. Abu Droppen har jeg også tatt mye på, da i samme vektklasse.

Skal du fiske dypt så kanskje en sluk kunne være det som skal til. Greie å kaste og synker raskt. Sølvkroken Spesial, samme fargekombinasjoner som tidligere nevnt, og 7gr er fine å begynne med.

Ellers er det gode gamle marken da... Mark og søkke kan kanskje bli kjedelig fo små. Mark og dupp (med søkke ca 10cm over markkroken) er noe annet. Et visuelt fiske der a ser om fisken er bortpå såvidt, eller tar kontant. En artig liten vri for de små... Lag egen dupp!!! Dette er såre enkelt. Dra på f.eks. Nille og kjøp ei pakke med vinkorker. Bruk en kniv til å lage et langsgående snitt (topp til bunn) som skjærer nesten inn til midten av korka. For å feste dette til snøret er det bare å tvinne snøret 2 ganger rundt og gjennom snittet. Er også enkelt å regulere dybden hvis det trengs. Og koster ikke en 50-lapp hvis man skulle være uheldig å miste den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren kan såkalt markdarg funke bra. Dette er ei tynn wire med 4-5 spinnerblad etter hverandre. Bak denne henger en krok man agner med mark. Dette lokker ofte fisk opp fra dypere vann. Det kan også festes et søkke foran for å få den dypere. Blir ofte større fisk da.

Ulempen med dette oppsettet er stor motstand i vannet slik at man må bruke kraftigere utstyr en normalt. Markdrag skal forørvig fiskes ganske sakte sammenlignet med vanlige sluker. Noe som er bra for det blir klart tyngre å padle med et slikt på slep.

Skal man fiske med spinner / sluk om sommeren kan det være en ide å feste et søkke foran for å få redskapen dypere ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverger til blank liten spinner med en saftig zulu silver-flue på. Slår aldri feil. Eller kobberfarget med røde prikker på.

Jeg fisker i kalde vestlandsvann, og her går ofte ørreten ganske grunt. Det holder da som regel med 7 gram tror jeg det er.

Hadde tidligere i vår, før varmen og fisken kom fram, stort hell med å slippe spinneren helt ned til bunn dra den relativt sakte opp.

Ellers er det jo veldig kjekt å fiske med oter. Dette vil fungere fint fra en kano. Vet det ikke er helt bra for fisken, men du verden så moro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter markdrag. Meget effektivt :wink: Skitt fiske!
Markdrag funker sikkert, men det er gutten som skal fiske.. Innser uansett at vi må kjøpe en del utstyr, kan liksom ikke låne av pappa hele tiden nå, begynner faktisk å bli noen år siden jeg flyttet hjemmefra :D

Vå får vel skaffe noen fluer, et utvalg spinnere, wobblere og sluk mm. Så er det vel bare å prøve seg frem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Det viktigste tipset blir at du ikke må padle for fort. Gikk ut fra at dere hadde fiskestang? Spinnere burde fungere bra, men kan være greit med lokalkunnskap om vannene - hva slags fisk er det der, osv.

Altså - ikke padle for fort med spinner :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.