Gå til innhold
  • Bli medlem

Første tur over Rallarvegen


Phaser

Anbefalte innlegg

Det begynte med en impuls biltur i våres til Flåm og tur med Flåmsbanen. Da bestemte jeg meg for at jeg skulle sykle Rallarvegen i år.
Problemet er bare at jeg har vært syk i hele vinter, noe som endte opp med sykehusinnleggelse med kraftig infeksjon i kroppen. Så to uker etter at jeg kom ut igjen fra intravenøs antibiotika behandling med påfølgende tablettkur følte jeg meg en del piggere og når det da åpnet seg en mulighet med barnepass begynte jeg å pakke på torsdag. På fredag ble det tur i bjørneparken med jentungen før vi dro opp til svigers sin hytte på Nesbyen.
Overnattet der og dro til haugastøl utpå lørdagen. Siden jeg var noe tvilsom til formen og jeg ikke har prøvd denne turen før så tok jeg toget til finse.
Startet syklingen ca kl 16.00 etter ett par brødskiver. Ble noe irritert da det allerede etter tredje tråkket begynte å regne. Men det varte bare i ett minutt. Syklet så i rolig tempo med passe mage stopp. Vegen er stort sett veldig bra. Bedre enn jeg fikk inntrykk av på diverse nettsider. Men det er relativt tett mellom steder det har rent vann over veien, så det kan være lurt å ta det litt forsiktig i nedoverbakkene. Jeg slo opp teltet i 7tiden og lagde meg mat for så å utforske området litt til fots. Var en fin teltplass nede på en odde med fin strand. Veldig kaldt vann men kunne da vasse til knærne i allefall. Da jeg la meg inn i teltet (som forøvrig bare var en gapahuk lagd av en helsport tarp) Begynte det å regne bittelitt igjen. Det er koselig å sovne til lyden av rolig regn på duken. Var forøvrig mye mygg men nyinnkjøpt myggmiddel så ut til å gjøre susen. Finer bare ett stikk fra hele turen. Sov godt hele natta og våknet til blikkstille vann og skyfri himmel. Lå bare i soveposen til sola hadde krøpet helt ned til teltplassen min.
Da ble det frokost og pakking. Så bar turen mot flom. I bakkene ned fra vatnahalsen/myrdal kom første og eneste "ulykke" Sykkelpumpa mi som hang på framgaffelen løsnet og rev med seg tre eiker. Klipte de løs og prøvde å sykle videre, det gikk helt fint. En liten sleng i hjulet bare. Puh.
Kjempe fin tur ned flåmsdalen. Og en god middag og en øl nede i flåm. Så bar det på toget tilbake til Finse hvor jeg syklet tilbake til Haugastøl. Dette var nok den kjedeligste delene av turen. Kanskje mye fordi jeg begynte å bli sliten og beina var tunge. Men også fordi siste halvdel var ett hytteområde. Kan trykt si at om man bare kan sykle fra finse til flåm uten å gå glipp av noe. Kanse finere å sykle til voss eller noe da???

Konklusjon
En kjempefin tur som man ikke behøver å være i veldig god form for å mestre. (Jeg fikk meg sykkel i våres etter 10-12 år uten)
Anbefaler overnatting på fjellet.
Greit vær hele turen, brukte en lang shorts.
Fint å sykle mot kvelden da det er mindre folk fra 5-6 tiden kom mygg og knott.
Lite folk på fjellet men ganske mange i flomsdalen.
Kunne greid meg med halvparten av bagasjen
Fulldempet sykkel er veldig behagelig å sykle med, og tryggere i gropete nedoverbakker men noe dritt å pakke.
kun 10 meter med snø å krysse.


Eneste skikkelige nedturen var noe fordervet mat som jeg fikk i meg etter at turen var ferdig. Spekepølse som ikke tåler 2 dager ute i "kjølig" vær) Ble ei slitsom natt.

I dag er jeg støl og har store blåmerker på innsiden av lårene :) men det det regnet jeg med så det er greit.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.