Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av garmin 60csx


c702

Anbefalte innlegg

Hei,

Skrur på gps`en og finner en plass på kartet jeg skal gå til, trykker enter slik at jeg får lagra punktet, så trykker jeg "gå til" og får opp en linje jeg skal følge. Hvordan gjør dere det på best mulig måte å følge denne linjen? Er det i tillegg noe med kompasset som kan være til hjelp når en bruker "gå til" funksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er elektronsik kompass i denne, og så lenge du har kalibrert det 8må gjøres etter hvert batteriskifte), er den temmelig nøyaktig. Det vil si at pilen peker i den retningen GPS-en peker (hold den vannrett), og du kan sikte langs linjen, se deg ut et punkt i periferien og begynne å gå. Så kan du justere etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Astro, som skal være samme modell, bare med hundepeiler. Jeg må kalibrere hver gang jeg har satt inn nye batterier. Utenom det, trenger jeg ikke å gjøre det. Den er tilnærmet 100 % nøyaktig. Kalibreringen tar bare noen sekunder, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg sliter litt med kompaset selv, selv om jeg kalibrerer får jeg likevel avvik mellom det og et vanlig kompass, dette til tross for at gpsen er innstilt på grader og magnetisk.... Eller er det feil innstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elektronsik kompass i denne, og så lenge du har kalibrert det 8må gjøres etter hvert batteriskifte), er den temmelig nøyaktig. Det vil si at pilen peker i den retningen GPS-en peker (hold den vannrett), og du kan sikte langs linjen, se deg ut et punkt i periferien og begynne å gå. Så kan du justere etter hvert.

Takk for svar, men tror ikke helt jeg skjønner.... Vil du være snill å forklare en gang til?

Når jeg bruker kurspil, og bruker "gå til" funksjonen, har jeg forstått det slik at når pila peker rett opp er jeg på riktig kurs, uten at dette nødvendigvis virker helt troverdig.(dette foregår inne i kompassiden)

Om jeg forstår deg riktig at pilen skal peken den retningen gps peker blir det vel et sjansespill hvor du peker gpsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåtilfunksjonen er svært lite hensiktsmessig å bruke i terrenget da denne stort sett bare gir deg veien til målet i luftlinje. (Funker på sjøen...til en viss grad)

Bruk GPS'en til å holde kontroll på hvor du er, og planlegg heller ruta du vil gå på et vanlig kart.

Det jeg har gjort noen ganger er å trekke en stiplet linje langs den stien jeg har planlagt å gå, men dette må gjøres på forhånd hjemme på pc'en.

Skal du kun bruke GPS'en, og ikke turkart blir det veldig mye zooming og panorering har jeg erfart.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gps'en vi her snakker om har som allerede nevnt elektronisk kompass. Det vil si at den fungerer som et helt vanlig kompass. En utbredt misforståelse er at "kompassnåla" er den røde pila, men det er FEIL. Den røde pile er ei kursretningspil som peker på det punktet du navigerer til. På ringen rundt denne pila, som forøvrig ikke vises dersom man ikke navigerer, ser man himmelretningene.

Når man har valgt et punkt i terrenget og så bruker Gå-til funksjonen vil pila peke på dette punktet uavhengig av hvilken vei gps'en peker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nei det er jo et poeng, kanskje ha den på når jeg så å si er i ro. Den står innstilt på under 2km i mer enn 5 sek. Dette kunne kansje forandres til at kompasset kun var i bruk når jeg er helt i ro. Forslag til innstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigering er også litt avhengig om man går på sti eller ikke ...

Selv ferdes jeg mest på stier og går oftest hytte-til-hytte. Har alle turistforeningens hytter lagt inn som POI og velger da bare "ny rute" og trykker inn hytta. Får så spørsmål om jeg vil "holde meg til vei" og velger JA. Da knyttes ruten opp til stien og det er enkelt og greit å komme seg avsted. Benytter da bare GPSen hvis jeg mister stien eller for å se hvor langt jeg har igjen.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Navigering er også litt avhengig om man går på sti eller ikke ...

Selv ferdes jeg mest på stier og går oftest hytte-til-hytte. Har alle turistforeningens hytter lagt inn som POI og velger da bare "ny rute" og trykker inn hytta. Får så spørsmål om jeg vil "holde meg til vei" og velger JA. Da knyttes ruten opp til stien og det er enkelt og greit å komme seg avsted. Benytter da bare GPSen hvis jeg mister stien eller for å se hvor langt jeg har igjen.

TH

Da antar jeg at du har det nyeste Topo Adventure kartet? Er nesten sikker på at forrige generasjon Topo Pro fra 2006 ikke har autoruting langs stier.

Vet ikke om enheten din har "lock on road" funksjon, men den er det ikke smart å bruke i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topo Pro støtter ikke autoruting i det hele tatt.

Den står innstilt på under 2km i mer enn 5 sek. Dette kunne kansje forandres til at kompasset kun var i bruk når jeg er helt i ro. Forslag til innstilling?

Jeg bruker samme innstillingen og synes det fungerer veldig greit. Ta med deg gps'en ut og prøv å gå i 2 km/t. Du vil se at det er temmelig sakte.

Jeg synes 'Gå til' funksjonen er grei å bruke i terrenget. Uansett hvilke hindringer du må rundt så peker gps'en på målet, og i tillegg så viser kompassiden hvor langt det er igjen til mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spm, men innstillingen, 2km og 5 sek, betyr det at du må gå i en hastighet av 2km eller raskere i minimum 5 sek for at en skal bruke satelittene som hjelp til retning. Alt under dette hjelpes da av det elektroniske kompasset? I så tilfelle, kansje gått ned i 3 sek....? Vet at dette blir smak å behag, men nyttig å høre fra andre også...:)

En annen ting, synes det elektoniske kompasset er svært mye mer ømfintlig for å holde det i vater enn "vanlige" kompass...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men når jeg først har invistert i denne gråtassen vil jeg ha fult utbytte! Har selvfølgelig kart og kompass, men håpte heller og bruke det i nødsfall og ikke omvendt.

Så kan mange hevde med rett at til hobbybruk for en fotturist så har en ikke bruk for en gps, noe jeg ikke kan motsi. Men er dog et artig instrument som jeg vil tro er lagd for å forenkle navigasjon!(og for å tjene penger da, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men når jeg først har invistert i denne gråtassen vil jeg ha fult utbytte! Har selvfølgelig kart og kompass, men håpte heller og bruke det i nødsfall og ikke omvendt.

GPS er eit flott instrument som har si styrke i at han kan fortelje kvar du er. Dette er ikkje styrka til kart og kompass. Dersom du ikkje veit kvar du er, og det ikkje er sikt nok til å finne det ut, er kartet verdilaust. Så slik er GPS eit fint supplement til kart og kompass. Men med tanke på den knøttvesle skjermen på ein GPS, kan aldri GPS'en erstatte papirkartet. Dersom du innbiller deg det, lurer du bare deg sjølv, og får mindre glede av GPS'en enn om du brukar papirkartet aktivt ved sida av GPS'en.

Ein annan ting, dersom du bestemmer deg for at kart og kompass bare skal brukast i nødfall, når GPS'en streiker, er at du har gløymt korleis du skal lese kartet og korleis du skal bruke kompasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan mange hevde med rett at til hobbybruk for en fotturist så har en ikke bruk for en gps, noe jeg ikke kan motsi.

Denne påstanden tror jeg du bare skal vende det døve øret til. Disse påstandene kom da mennesker fikk se den første bilen, og det er skrevet tykke bøker der det harseleres over datamusen. Et argument jeg ofte hører er at kart og kompass ikke går fri for strøm, men kartet kan vel bli vått og gå i oppløsning og et kompass kan sikkert også gå i stykker.

Jeg må si meg helt enig med afe. Lær deg å bruke gps, men hold også kart -og kompass kunnskapen ved like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Da har jeg vært på en flott fjelltur i dag. Gråtassen funker fint den, men er alikevel ikke over meg av begeistring. Det elektoniske kompasset funket faktisk veldig bra, men når jeg gikk og prøvde å stikke ut kurs fikk jeg en litt annen enn når jeg stod rolig. Det virket nesten som opplysningene jeg fikk når jeg stod rolig var mest riktg........men dette høres jo veldiig rart ut....?

En annen ting som forøvrig har sett rart ut før. Jeg satte på sporing når jeg forlot bilen, og lagra ruta når jeg kom frem. Riktig nok var det en god tur, men 40km som sporloggen sier, kan jeg ikke skjønne kan stemme.... Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe av samme problematikk jeg også. Når jeg beveger meg kan kompasspilen gjerne vise riktig kurs(prøver dette steder hvor jeg kan se hvor jeg skal), snur jeg og går motsatt vei kan pilen være ute av kurs...... Skal ikke si at 60 csx sliter med navigasjon ettersom mange fornøyde brukere og gode tester, mulig det er noe galt med enkelte, så kanskje verdt å sende inn på service....

Hva slags innstillinger av betydning for navigasjon har dere fornøyde brukere satt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at kurspila vingler litt når man går i terrenget, og det skyldes gjerne at man ikke klarer å holde en helt bein kurs. Prøv på en rett strekning på vei så vil dere se at gps'en viser retningen ganske nøyaktig. Min gps viser riktig retning både når det elektroniske kompasset er koblet inn og når gps'en selv beregner retningen. Det nytter heller ikke å lure den ved å snu og gå motsatt vei. Jeg kan imidlertid få pila til å peke feil vei dersom jeg går mot målet, men snur gps'en sånn at antenna peker mot meg.

Innstillingen jeg bruker er 2 km/t i mer enn 5 sekunder. Da slår det elektroniske kompasset inn.

Når det gjelder kalibrering av kompasset så strides de lærde. Manualen sier etter hvert batteribytte, men enkelte hevder at når batteriet er tappet tilstrekkelig vil kompasset bli unøyaktig. Batteritype skal visstnok også ha en del å si for nøyaktigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.