Gå til innhold
  • Bli medlem

Romsdalseggen ekstrem


Bjarne Lindholdt

Anbefalte innlegg

Etter mange års fravær var jeg igjen tilbake på Åndalsnes; sist var i 1988.
Basen ble opprettet på vandrehjemmet, hvor jeg gjennom mange år har følt meg hjemme.
Servicen var i topp, og det ble stillet en sykel til rådigheten min. Det ble til mange ture, men først måtte jeg opp i Vengedalen og orientere meg.


Med henblikk på å gå Romsdalseggen ekstrem ble Holstind og Blånebba studert og fotografert, og jeg skjønte det var sydstuppet til Holstind som skal omgåes.
Klyvinga var lett, men utsatt: Først opp Holstind, deretter Blånebba.

På dagen var det frammøte på turistinformasjonen kl. 9.30 for å blive kjørt med buss opp Vengedalen til vatnet.
Jeg var den eneste som hadde planer om å gå ekstremløypa, og de andre på bussen prøvd å overtale meg til å gå med dem på den lette løype, men jeg stod fast på mitt.

Fra Blånebba var det flott utsikt, hele veien rundt.
Det ble en tur på om lag 8km

Men jeg var noe sliten da jeg kom fram til Nesaksla, hvor jeg skulle 900m ned til Åndalsnes.

post-258-133474705852_thumb.jpg

post-258-133474705864_thumb.jpg

post-258-133474705879_thumb.jpg

post-258-133474705893_thumb.jpg

post-258-133474705913_thumb.jpg

post-258-133474705927_thumb.jpg

post-258-133474705941_thumb.jpg

post-258-133474705954_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Spenstig tur dette om inntegna rute stemmer. Holstind er til opplysning toppen helt til venstre i bilde 1. Romsdalseggen ekstrem følger renne/rygg helt opp mot skaret mellom Holstind og Blånebba, før en dreier mot Blånebba.

Er det feil i navnsetting mi på bildet? Det er ikke lett å skjønne hvor en er på fjellet.

Der hvor jeg gikk opp ville ikke jeg like å gå ned (mye sva) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta går lenger til venstre på det første bildet... http://www.romsdal.com/content/FH7G8V9T?Open&area=FH76SBFY opplyser at eggen rett på er "luftig klatrin, grad 3+". Det ser ut som du har holdt litt lenger til høyre igjen, men det ser uansett veldig bratt ut!

Ja, det ble ganske mye klyving opp, men kan henne jeg har gått feil på noe plasser da jeg ikke har gått løypa før.

Det er dog sikkert at jeg startet i den markante renna opp mot venstre, men høyere oppe var det vanskelig å orientere i veggen, da toppen ikke var synlig derfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder fra Romsdalseggen Ekstrem, Bjarne! Har lest litt om den fra før og det ser ut som en fin tur. :P Håper du fikk like bra vær på de andre turene dine, gleder meg til å høre om dem. :)

Takk Sondre. Dessverre hadde jeg bare bilen i 3 dager, så det ble bare til en liten tur opp bak Trolltindane, hvor været ikke var perfekt.

Men jeg har planer om å vende tilbake neste år for å gjøre et framstøt mot Romsdalshorn og Kvanndalstind :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med turrapport fra Romsdalseggen ekstrem. Jeg gikk selv turen 6.juli med utgangspunkt i turbeskrivelsen på nettsiden romsdal.com, dvs. at jeg gikk opp i skaret mellom Holstind og Blånebba. Der tok jeg en avstikker opp på Holstind før videre oppstigning til Blånebba. Bratt og morsom klyving opp på Blånebba i fast fjell med gode tak.

Skjønner at du Bjarne startet på Litlefjellet og gikk Holstind opp fra sydsiden. Hvordan var turen opp til Holstind i forhold til turen videre opp til Blånebba?

Føler at Romsdalseggen ekstrem blir en mer komplett tur med den varianten du tok i stedet for den som beskrives på nettsiden romsdal.com.

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med turrapport fra Romsdalseggen ekstrem. Jeg gikk selv turen 6.juli med utgangspunkt i turbeskrivelsen på nettsiden romsdal.com, dvs. at jeg gikk opp i skaret mellom Holstind og Blånebba. Der tok jeg en avstikker opp på Holstind før videre oppstigning til Blånebba. Bratt og morsom klyving opp på Blånebba i fast fjell med gode tak.

Skjønner at du Bjarne startet på Litlefjellet og gikk Holstind opp fra sydsiden. Hvordan var turen opp til Holstind i forhold til turen videre opp til Blånebba?

Føler at Romsdalseggen ekstrem blir en mer komplett tur med den varianten du tok i stedet for den som beskrives på nettsiden romsdal.com.

Hilsen Tor

Hei toraab!

Jeg gikk ikke opp fra Litlefjellet — hadde læst om et skummelt stubb opp til Holstind fra sydsiden. Gikk også opp i skaret mellom Holstind og Blånebba, og tok Holstind derfra.

Men uansett er det en flottt tur — viss jeg kommer igjen til neste sommer og været er bra, har jeg lyst på å gå Romsdalseggen ekstrem igjen, selv om jeg kommer til å gå den aleine.

Det skal dog sies at jeg møte en vakker jente på Mjölvafjellet :)

Hilsen Bjarne

post-258-133474711642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.