Gå til innhold
  • Bli medlem

Høvik Verk Standard no 41


HFRols

Anbefalte innlegg

Primus interessen har meldt seg og det har også andre merket. For noen dager siden fikk jeg overlevert en Høvik Verk Standard no 41 av min svigerfar. Den har stått i en garasje i over 20 år og har ikke vært bukt på sikkert 25 år. Jeg vet ikke hvor gammel den er, men min svigerfar fikk den av sin far igjen og min svigerfar sier at den er sikkert over 50 år om ikke mere.

Den ser litt sliten ut, men etter et døgn i "primuslake" ser den i alle fall litt bedre ut Jeg prøvde den i går kveld, etter å ha skylt tanken gang på gang med nesten 1 liter tennveske og den fungerte bra, men ikke helt topp. Den oser og hoster, brenner litt ujevnt og stopper plutselig opp, men ble mye bedre etter å ha brent en times tid. Den har ikke noe reguleringsratt, men jeg ble likevel imponert over hvor mye den kunne skrues ned uten at den slukket. Den brant nesten bedre på lav styrke enn på full styrke. På full styrke hostet den en del og slukket plutselig.

Planen er jo å få denne til å fungere 100% og se litt penere ut. Jeg hadde tenkt å sende den inn til noen som kan få den til å skinne. For eks Rosenborg Krom og Nikkel her i Trondheim. Noen annen plass som kan være aktuell?

Finnes det en plass jeg kan sende den for å få den reparert eller rettere sagt overhalt?s

Noen som har noen tekniske data på denne? Effekt, tankvolum, hva den brenner best på osv?

post-8284-133474705803_thumb.jpg

post-8284-133474705828_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med et stykke helnorsk turkultur.

Du har allerede gjort det meste, så jeg tror ikke du har behov for noen primusrepparatører.

Hostinga skyldes møkk inni stigerørene i brenneren.

Skru av brenneren.

Gå helt av skaftet med forgasserrens på sprayboks (OBS dette tar knekken på lakk, tenner og dyrt møblement)

La brennern stå fyldt med denne fantastiske renseguffen natta over. Pakker du den i plast, så slipper du at det fordamper.

Så fyrer du igang vedovnen, en gassbrenner eller noe anna som blir supervarmt.

Bruk en lang ståltråd, ei lang tang e.l og lirk brennern inn i varmen,

OBS forgasserrens er svært brennbart så pass feg for flambert tryne.

La brennern bli rød

Lirk den ut av varmen, og bank den lett.

Kjøl ned

Gjenta

Til slutt er brennern ren inni.

Rensenåler: Stålstreng 0.10 til gitar.

Snakk med nærmeste gitarkiis, og si du vil kjøpe den brukte lyse e-strengen hans for 10kr.

PS, stålstrengsgitar/elgitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rensenål ha jeg. Det fulgte med oppi boksen.

Mener du at jeg skal bade brenneren i forgasserrens over natta? Jeg har verken peis eller gassbrenner i heimen. Må prøve å få gjort dette når jeg er på hytta neste gang=)

Noen som har erfaring med å sende slike gamle primuser inn til forgylling? Eventuellt hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enklere variant jeg har god erfaring med er å fylle på parafin, riste litt rundt og så tømme alt ut igjen. Deretter skrur du ut dysa på brenneren, forvarmer godt med rødsprit og pumper med pumpestanga mens det fortsatt brenner fra rødspriten. Du får flammer hver gang du pumper på parafinrestene i systemet. Etter et par tre flammepump brenner det tørt, og du kan børste ut restene. Gjenta et par tre ganger, og den blir fri for smuss inni. Dysa skrubbes på innsiden og renses til slutt fra undersiden og ut før den skrus på plass. Brenner problemfritt etterpå.

Selvsagt ikke like bra som forslaget med forgasserrens, men er unnagjort på et kvarter, og funker godt nok til å få den i drift uten hosting igjen 8).

Har to slike, og begge går som en drøm. Rett og slett et knallbra og tidløst produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står forgasserrens på handlelisten óg. Jeg må i tillegg ha noen reservedeler fra Finn Hjelmerud pluss et smøremiddel til lærpakningen på pumpa. Litt gøy dette å fikle med primus, men jeg føler at jeg jobber litt i blinde med denne Høvik Verk'en siden jeg ikke finner en tegning eller noe liknende med oversikt over hvor alle delene skal sitte. Hadde vert kjekt med et "exploded view" bilde av denne=)

Noen som har erfaring med trykktesting av slike gamle primuser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle delene ? hehe er jo det som er fint. Er nesten ingen deler. Prøvde min egen for ett par uker siden. Den hadde helt utslitt pakning. Passet med en fra petromax lampe, måtte bare lage litt større hull i midten. Da gikk det å pumpe opp men den lakk i sikkerhetsventilen i lokket. Bare tok den i fra hverandre og blåste rent. Virker bra nå. For å smøre pumpepakningen kan du bruke nesten hva du vil. Er man på tur bare spytter man litt på den eller bruker smør.

Trykktesting er vel ikke så lett når det ikke er noe å stenge igjen. Er jo bare å prøve å fyre den opp. Pump skikkelig og brenner den en god stund så er det ikke noe å tenke på. Ellers er det bare 2 plasser den kan lekke luft og det er lokket/sikkerhetsventil også er det vel en slags ventil innerst inne i pumpa. Pump opp og dypp den i vann. Bobler det andre steder enn i dysa så fiks det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett litt på den. Den fungerte jo greit så det er kanskje ikke nødvendig å bytte mer enn den pakningen i tanklokket. Pakningen i tanklokket var borte så den må jeg i hvertfall ha en ny av ;) Invisterer også i nytt pumpelær og ny flammereing siden den var såpass bulkete at den ikke passer lengre. Flere deler som bør vurderes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bytt deler som virker.

Flammeringen: Forsøk å rette den pent.

Pumpelær er greit å ha, men et bra smurt et holder ihvertfall i 40år til, og da har du glemt hvor du har reservedelene.

Husker ikke om brennern hadde taperte gjenger på 41, og gidder ikke å gå i kjelleren for å sjekke.

Ny tankpakning, så er det ut for prøvefyring.

Oi. Pakninga i troppa som du setter der brennern skal stå når du transporterer saken.

Den er viktig den. Sørger for at sekken din ikke er full av parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg skiftet selve dysespissen på min Høvik 41 primus. Fikk tak i en slik spesialnøkkel for akkurat dette av Primuskongen , dysespissene hadde jeg liggende. Jeg varmet hele brennerhodet med en blåselampe, banket godt på den , og blåste så gjennom med arbeidsluft med dysespissen av. Det føk mye snaus ut av den,og den brant mye penere etterpå. Vet ikke helt egentlig om det var nødvedig med ny spiss, men siden jeg hadde ett par føltes det riktig å sette en ny på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.