Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Dzyarzhynskaya, Hviterusslands høyeste fjell


snilen

Anbefalte innlegg

Akklimatisering
Jeg deltok på en gruppetur med Jarle Trå til Elbrus, dette som akklimatisering til russiske temperaturer og språk, samt høyde. Turer til Elbrus er beskrevet flere ganger før på dette forum, så jeg kommer ikke med noen lengre utredning om den turen. Dagboken finnes her: http://jarle.objo.net/default.aspx?id=343

Toppstøtet
Startet dagen i Terskol klokken 04, en filleby ved foten av Elbrus. Herfra buss noen timer til flyplassen Mineralnye Vody med sine kronglete innsjekkingsrutiner, fly til Moskva, bytte av flyplass i Moskva, farvel med Elbrus-gjengen og videre med fly til Minsk der forhåndsbestilt visum ble hentet. Fant så en sjåfør som påtok seg å bringe meg mot toppen, og alt gikk bra. Toppen ble inntatt med stegjern, isøks og norsk nisselue, til den fotograferende sjåførens store interesse. Da hadde jeg brukt 14,5 timer fra Terskol, som kanskje ikke var den best egnede basecamp for denne svimlende toppen.

Tok så en byvandring i Munsk før jeg reiste hjem neste morgen. Minsk var en fin by, med mye flott arkitektur for den som interesserer seg for slikt. Ikke særlig mye turister å se her, ikke stedet der man treffer naboen!

post-480-133474705759_thumb.jpg

post-480-13347470577_thumb.jpg

post-480-133474705779_thumb.jpg

post-480-13347470579_thumb.jpg

post-480-133474705797_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert lurt å akklimatisere med Elbrus til den høyeste "toppen" i Hviterussland. Det var nok avgjørende for suksess Snilen. :)

Stegjern og sandaler ja! Det skulle vel avslutte diskusjonen vedrørende klimaforandringer. :D

Ja, nå er somrene blitt så kalde at man er nødt til å bruke stegjern for ikke å bli stående fast ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hyggelig at folk har lar seg inspirere til å reise på fjelltur i Hviterussland av denne rapporten, regner med et rush av nordmenn som reiser bortover med klatreutstyr etter dette. Bestigningen var litt risikabel ettersom jeg ikke hadde med tau, hadde håpet drosjesjåføren hadde med seg et slepetau i bagasjerommet for sikkerhets skyld, men det gikk jo bra lell.. Jeg vil legge til at fjellet er oppkalt etter Felix Edmundovich Dzerzhinsky som grunnla KGB i 1917. Etterlevningene eksisterer fortsatt i landet, følte meg temmelig overvåka under min visitt i dette fjell-landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.