Gå til innhold
  • Bli medlem

Sluker og spinnere til fjellfiske


Travel

Anbefalte innlegg

Annonse

Da må du jo ha med deg Sølvkroken spesial sort med gule prikker, gjerne en på 7gram og en på 12 gram, samt panther martin spinner sort med gule prikker og en rød med gule prikker, og du må ikke glemme Møresilda 10gram gull med svart og en blank med blå...god tur og kos dæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du jo ha med deg Sølvkroken spesial sort med gule prikker, gjerne en på 7gram og en på 12 gram, samt panther martin spinner sort med gule prikker og en rød med gule prikker, og du må ikke glemme Møresilda 10gram gull med svart og en blank med blå...god tur og kos dæ!

Takk for det! Har noe av dette, men ikke alt, så her skal slukboksen utvides... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med litt av hvert, så du kan bytte på og prøve når det ikke biter. Noen spinnere (mørke/kobber/blank/knallfarge), noen sluker (mørk/kobber/blank/knallfarge) og et par wobblere. Alt i vekter som passer stanga di, sånn at du får kasta skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, eg kjøpte en del spinnere og sluker anbefalt av erfarne fiskere. Den eneste som har gitt fangst til no e en eg kjøpte forde eg synes han var så fin :D

Hehe, det er sånn dama avgjør hvilket forballag hun skal heie på det, og hun plukker riktig vinner like ofte som meg har jeg inntrykk av... Skal nok ta med noen på feelingen også ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få fisk på det meste uansett, men det viktigste er faktisk at du har trua på det du fisker med, da fisker man gjerne mere konsentrert og effektivt vist man fisker med noe med en negativ holdning eller er lei da er det bare og pakke sakene eller koke seg kaffe og finne noe annet og gjøre en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en gang at de fleste sluker/spinnere er laget mest med tanke på å fange fiskeren i butikken, og ikke så mye på å fange fisk. :)

Elbe/Nordmark har en oversikt i sin katalog over hvilke type agn som passer til de ulike fiskeslagene man ønsker å fiske etter, og jeg har inntrykk av at den stemmer ganske bra sånn i utgangspunktet, så gjelder det å prøve seg fram med små variasjoner av disse etter område, værforhold og tid på døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er sånn dama avgjør hvilket forballag hun skal heie på det, og hun plukker riktig vinner like ofte som meg har jeg inntrykk av... Skal nok ta med noen på feelingen også ja. :)

Gleder meg til jeg skal på fjellet igjen å prøve et par av slukene og spinnerne JEG har kjøpt :) Kjøpte de peneste jeg fant jeg også. Forøvrig null interessert i fotball, men det finnes noen lekre spillere :) Samla på fotballkort for "100" år siden, var ikke så farlig med lagene for meg - bare spillerne var kjekke - jeg var ganske populær hos gutta (av den grunn - hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makk og dupp går heller aldri av moten. Når du kommer fram til fin plass. Hiv ut makk og dupp. Sett opp teltet. Ta deg en lur. Sjekk duppen. Fisk i lesiden av vannet. Gjerne på morgenkvisten da vaktmesterørreten kommer for å renske overflaten for mygg og andre småkryp.

Er vannet veldig varmt går ørretlars ned i dypet. Høres nok nå veldig proff ut, men er ikke det. Nettopp lest det siste jakt og fiske med en fin artikkel om august ørretfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har planer om min første fisketur på vidda i august (Hardangervidda øst), og lurer på om folket her inne har noen tips til sluker/spinnere?

Mvh,

Travel

Hei sluk og spinner er et godt valg på vidda, men det er også veldig bra og fiske med flue og dupp. Flue og dupp kan gi utrolige fangster med ørret hvis sluk og spinnerfiske er dødt. Mange ganger har vi stått flere mann og fiska med sluk og spinner i mange farger uten napp, men byttet til flue og duppfiske som har generert store fangster like etter. Ørretbombere med markklyser eller streamere er også et godt alternativ for og fange fisk på vidda.

mvh rune www.fisketid.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makk og dupp går heller aldri av moten. Når du kommer fram til fin plass. Hiv ut makk og dupp. Sett opp teltet. Ta deg en lur. Sjekk duppen. Fisk i lesiden av vannet. Gjerne på morgenkvisten da vaktmesterørreten kommer for å renske overflaten for mygg og andre småkryp.

Er vannet veldig varmt går ørretlars ned i dypet. Høres nok nå veldig proff ut, men er ikke det. Nettopp lest det siste jakt og fiske med en fin artikkel om august ørretfiske :)

Skal du fange "vaktmesteren" er ikke lesiden det beste. Når det blåser havner mye av insektene på vindsiden, og man kan oppleve at det går ørret nær land. Problemet er at det blir litt vanskeligere å kaste, og en dupp blåser lett på land.. Lesiden er derfor enklere å fiske.

En ting som alltid er viktig er å ikke trampe for nær kanten. Hold deg lavt i terrenget. Snik deg innpå vannet uten å vise profil mot himmelen for fisken (ha trær, fjell osv i bakgrunnen). Jeg pleier å kaste de første par kastene mens jeg står et par meter fra vannkanten. Så har jeg sjans på evt fisk som står nær land, uten å skremme dem. Dess stillere vannet er, dess viktigere er dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

En tommelfingerregel når du skal fiske ørret kan være. Klart vann = blank sluk, Mørkt vann = mørk sluk. I lavlanset fisker rødt, blått og grønt ganske bra, men på fjellet kan sort og gult være en god farge.

Ørret og ørretens mat får farge etter miljøet de lever i. Klart vann gir blank fisk mens mørkt vann gir fik med mørke farger.

Skal du fiske med dupp (dobbe) og flue så kan et tips være å feste flua i en liten kort opphenger en liten meter forran duppen.

Dette forhindrer at flua surrer seg opp langs snøret når du kaster, og så ser det faktisk ut som at det fisker mye bedre enn om flua henger bak. For fisken er det mer naturlig at noe stort svømmer etter, og jakter på, et lite innsekt enn at et lite insekt svømmer etter noe stort.

Når du kommer ned til vannet så tenk på at fisken kan se deg og den er ofte like skvetten som ei rype.

Skaff deg denne lille brosjyren. Den har en del kjekke fiketips.

http://www.solvkroken.no/fisketips.aspx

Jeg laget en gang et lite hefte med diverse tips og råd for ørretfiske. Dette ble laget til en fisketur / fiskekurs som jeg arrangerte noen ganger med godt resultat.

Jeg har den liggende på en annen pc, men jeg kan godt sende den til deg en gang hvis du er interessert. Enten digitalt eller i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.