Gå til innhold
  • Bli medlem

Atlasfjella og Mt. Toubkal i september - noen spørsmål ang. klær/utstyr


mila

Anbefalte innlegg

Jeg drar til Atlasfjella de to siste ukene i september og lurer i den forbindelse litt på temperatur og bekledning.

  • 1. Hvilke sokker bruker dere når det er riktig varmt? Jeg bruker vanligvis Bridgedale Junior Trekking midweight (jada, har ganske små føtter) på lengre turer, og elsker virkelig den puta under foten. Tror likevel at denne sokken kan bli i varmeste laget og ser etter et brukbart alternativ. Har noen av dere erfaringer med Bridgedales lightweight eller ultralightweight sokker brukt i ekstra varmt vær? Og blir man lettere sårbeint uten den puta under foten?

    2. Kanskje først og fremst et spørsmål til dere som har vært der, hvor kaldt er det om natta og tidlig på morgenen > 3 - 3500 m? Skal ligge i telt og har bare sommerpose. Kan imidlertid få låne en 3-sesongs hvis nødvendig. Hva med ullklær inni soveposen?

    3. Så er det gåstaver. Skal - skal ikke. Har aldri brukt staver, unntatt én gang da jeg fikk låne et par da jeg skadet kneet. Har hørt flere si at staver minsker belastningen på knærne i nedstigninger, og det er jo et poeng å ta med seg. Ser ganske steinete ut på bilder, så er staver å anbefale? Tar det lang tid å få teknikken på plass?

    4. Er det greit å vaske seg/bade i bekker & vann? Har noe småskummelt i bakhodet ifm stillestående vann og Afrika, men det er kanskje lenger sør? Var det fare for parasitter, tro?

    5. Noen råtips for å unngå magesjau? Tar med Idoform og antibac, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg kan svare på et opp mot magesyke. Idoform har svært dårlig påvist effekt, og det er kanskje like greit å la den ligge hjemme. Det som kan hjelpe er vaksine mot turistdiaré/kolera som heter DUKORAL. Dette er en drikkevaksine som legen skriver ut og man tar hjemme. Det kan også lønne seg å vaksinere seg mot tyfoidfeber, denne vaksinenen husker jeg ikke hva heter men den kommer både som kapsler og som sprøyte. Tyfoidfeber er vel vanligst i Asia, men forekommer også i Afrika. Ingen av disse vaksinene gir 100% beskyttelse, men de gir vesentlig bedre beskyttelse enn om man ikke har tatt dem. Et siste alternativ, for områder med MYE magesyke, er å spørre legen om man kan få skrevet ut antibiotika som kan ta på eget initativ ved blodig avføring, feber og DÅRLIG allmenntilstand.

Ellers er det koking/steking av vann og mat som gjelder og vask/spriting av hender før måltider og etter dobesøk. Husk å ha tørre hender før du bruker sprit, da vann på hende kan blande ut spriten slik at den ikke har effekt.

God tur!

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Mads! Har vaksinene på plass, både tyfoid og kolera/diare, dvs. ha del 2 av drikkevaksinen i disse dager. (og takk for påminnelsen!) Var ikke klar over at idoform ikke har særlig effekt, men vet at mange leger ikke er udelt begeistra for Immodium som middel til å stoppe magesjau. Forhåndsbestilling av antibiotika var forøvrig en god idé. Da gjelder det bare å være raus med spriten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.