Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro


Anbefalte innlegg

Annonse

Det enkleste er å søke på Kilimanjaro. Er massevis om temaet både her på Fjellforum og andre steder. Om du tåler høyden er vanskelig å si før du har prøvd. Forskere sliter med å finne en faktor som kan gi eller forklare høydesyke. En topptrent person som har vært i høyden før, kan like gjerne bli rammet som en utrent slask som aldri har vært over tregrensa. Minst mulig stress, svært rolig vandring og fornuftig akklimatisering er det som reduserer risikoen. Kilimanjaro er høyt og en del av rutene/oppleggene baseres på raskere oppstigning enn mange takler. Lengre tid på fjellet koster mer men, komforten og oddsene for å nå helt opp øker drastisk med en dag eller to ekstra. Vi brukte 6 dager opp via Machame-ruta. Vi var 10 av 12 på toppen. (Hvorav en hadde snudd tidligere pga. sykdom) På toppen møtte vi ei gruppe som hadde brukt Marangu-ruta og brukt 3-4 dager. De var igjen 6 av 21 da de var på toppen!

Men uansett så anbefales turen på det sterkeste. Kilimanjaro er mektig! Noen dager til litt luksus og safari anbefales også. Gjerne som belønning etter toppen. :) Afrikansk kultur er facinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Trango sier er det akklimatisering som er viktig på Kili. Du skal være i det jeg vil kalle dårlig fysisk form for at dette skal stoppe deg.

Jeg var der i fjor høst med en kompis. Vi gikk opp på 2 andre fjell før Kili - Lengai (3000 m) og Mt. Meru (4600 m) - før vi tok fatt på Marangu-ruta. Dermed fikk vi en veldig fin oppbygging og kunne med god margin kutte ut den ene ekstradagen på Horombo. Toppen ble nådd natt til fjerde dag og hele turen tok da 5 dager.

Vårt motto var at vi skulle være først ute av leiren hver dag etter frokost og sist inn til neste leir på ettermiddagen. Det var dermed mange som passerte oss i stor fart men mange av dem fikk store problemer på toppdagen. Vi hadde ikke problemer bortsett fra litt hodepine for min kompis. Jeg var først på toppen av de som startet fra Kibo den natten.

Sjekk ut nøye den ruten du velger opp og følg de anbefalte dagsetappene (google). Ikke la deg lure til å forsere denne - ta det helt piano og rusle oppover i rolig tempo. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige tips og gode råd . :roll: Jeg håper jeg klarer det, har nå meldt meg på en tur til Kilimanjaro gjennom Turistforeningen i Nord- Trødnelag, turen tar til først på februar 2011.

Jeg trener hver dag, noen dager løping og andre dager raske gåturer. Går også mye der det er bratte stigninger. Jeg liker også å vandre i fjellet og har starta en ny hobby, samler på fjelltopper. Mye som frister:-)

Sprek og klok, du:-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg var der i februar i år. Gikk Marangu route hvor vi overnattet i hytter. Hyttene vat greie nok, men toalettforholdene var ikke ok. Her er det fare for spredning av div. skit. Vær nøye med håndvask / antibak. Hygienen er veldig viktig da du her møter en annen bakterieflora. Mange i mitt reiseselskap fikk magetrøbbel.

Drikk bare renset vann, tilsett salttabletter. Ta gjerne med deg knekkebrød eller lignende da de bare har hvitt brød der nede. New Energi eller energibar kan være fint å ha i sekken.

Den siste natta da vi gjorde toppstøtet trodde jeg ikke vi skulle komme opp. Det var et utall tisse, drikke og klesskiftpauser som unødig sinket fremdriften. Folk, også en av guidene, begynte å falle fra ved 5000moh. Fra Gilman`s Point gikk jeg nok for fort, for ved Stella Point, 5750, fikk jeg brått merke høydesyken i form av hodepine,svimmelhet og synsforstyrrelser. Herfra og opp gikk det sakte. Så snart man snur nesa nedover igjen går det veldig lett.

Hva trening angår så bør du gå noe med sekk, 12-15 kg på trening. Det er det dobbelte av hva du kommer til å bære der nede.

Selv var / er jeg i ganske god form, men det kan også gjøre at man blir litt overmodig og går for fort.

Gå sakte, drikk mye, spis høydesyketabletter ( det er ikke juks). Dumt å miste toppen på grunn av de små, men viktige, ting.

Det er en annen stor tråd om Kilimanjaro her på forumet. Der er det mye info. å finne.

God tur, og kom gjerne med en turrapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempeinfo fra deg:-)

Er nok veldig lurt å følge dine råd hva angår tempo. Skal gå til innkjøp av ei flaske antibact, salttbl etc. Så får jeg begynne å trene med sekk en gang uka fram til turen. Har gått fra Reinheim til Kongsvold med en 60 liter Berganssekk, den veide vel rundt 15 kilo. Håper på en del skiturer med sekk også før turen tar til. Så må jeg nok innom vaksinasjonskontoret før avvreise:-))

Tur rapport skal jeg skrive, ja. Håper jeg får tatt masse flotte bilder også8)

Ha en flott kveld:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen Kilimanjarotråder før på forumet. Sikkert ulike oppfatninger av hva som er lurt. Her er hva jeg mener. Jeg gikk toppen for nesten 10 år siden via en rute (Western breach) som var trygg da, men som grunnet nedsmelting av is ikke er like trygg nå.

- Jeg synes det er lurt å bruke mange dager opp. Velg et alternativ som gir nok akklimatisering selv om det er dyrere.

- Diamox ("akklimatiseringspiller"..) er helt greit å bruke, men det er andre ting som er viktigere og som krever fokus.

- Drikk masse vann hele dagen. Særlig med en gang man våkner bør det drikkes heftig. Akklimatiseringsmessig skal det være gunstig å drikke om natten også, men da må man gjerne en tur ut av teltet noe som ikke er helt bra siden nattesøvnen gjerne er dårlig i tynn luft.

- Gå saaakte. Ikke bli sliten underveis. Bruk tid. Snakk gjerne med andre underveis fordi det gjør at man senker farten...

- Ha alltid ett eller annet spiselig i lomma. Småspis hele tiden. Ha gjerne drikkeflaske i lomma hvis mulig. Viktig å kunne nå mat og drikke uten å stoppe og ta av sekken. Det er veldig tungt å ta av og på sekk unødig i tynn luft.

- Bruk gjerne gå-staver

- Gå helst et rutealternativ hvor man bor i telt. Machame f.eks er bra. Egentlig er alle ruter som passerer Shira-platået gunstige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mine erfaringer etter killi:

Gå sakte, spis sakte, gjør ting i teltet sakte og ta livet med ro så mye du kan oppe der. Tid har du stort sett nokk av.

Drikk MYE vann. Mitt beste tips for å få i seg nokk vann/veske er å bruke drikkesystem på sekken. Jeg hadde 2,5 liters camelback som var nokk for dagsetappene. Det er mye enklere å få i seg nokk veske om man bare kan ta slangen i munnen i stedet for å stoppe opp, ta av sekken, finne flaske og drikke. Men husk og vær forsiktig med munnstykket siden dette kan være en kilde til uønskede bakterier. Jeg kjøpte vinterisolasjon til slangen og da følger det med en hette til munnstykket som er veldig fin.

Ta gjerne med en flaske saft, solbærsirup eller sportsdrikkpulver, for sjansen for at du blir lei vannet der er stor :)

Spis mat selv om du ikke har lyst på. Ta med noe snacks du liker fra Norge.

Min mening om Diamox er at man skal holde seg langt vekk i fra det, eventuelt bruke det siste dagen før toppstøtet. For min del har det så mange bivirkninger at svake smertestillende og vanlig disprill har en langt bedre virkning. (men så klart skiller dette fra person til person)

Jeg droppet også malariapillene som jeg strengt tatt burde brukt om jeg hadde hørt på legen. Ikke bare snille greier i de pillene, og den ene dagen jeg var i malariaområde brukte jeg dekkende plagg og myggmiddel.

Og igjen, gå sakte. Vår gruppe på tre var stort sett først ut av leiren på morgenen og sist inn i leiren på kvelden. Men natten med toppstøtet startet vi sist fra leiren, passerte alle de som syntes vi var noen sinker dagene før og sto på toppen alene i 20 minutter før det begynte å ramle inn andre folk.

Det er en god følelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkninger som kan oppstå ved bruk av Diamox:

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Tretthet, dårlig appetitt, svimmelhet, forstyrrelser i elektrolyttbalansen og metabolsk acidose. Mindre hyppige: Kvalme, brekninger, depresjon, feber, kløe, parestesier. Retensjon av urinsyre, spesielt i kombinasjon med tiazider. Enkelte tilfeller av nyresten er blitt rapportert. Sjeldne (<1/1000): Eksantem, epidermal nekrolyse, erythema multiforme og Stevens-Johnsons syndrom. Hirsutisme, hypokalemi, myopi. Aplastisk anemi, agranulocytose, trombocytopeni.

(hentet fra felleskatalogen)

Som du ser er det mye av dette som passer dårlig når du er i stor høyde... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkninger som kan oppstå ved bruk av Diamox:

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Tretthet, dårlig appetitt, svimmelhet, forstyrrelser i elektrolyttbalansen og metabolsk acidose. Mindre hyppige: Kvalme, brekninger, depresjon, feber, kløe, parestesier. Retensjon av urinsyre, spesielt i kombinasjon med tiazider. Enkelte tilfeller av nyresten er blitt rapportert. Sjeldne (

(hentet fra felleskatalogen)

Som du ser er det mye av dette som passer dårlig når du er i stor høyde... :)

Tror kanskje bivirkningene av å IKKE bruke diamox i svært mange tilfeller er mye alvorligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert mer erfaring med dette en meg, men jeg tror at mange bruker Diamox ukritisk uten å være klar over at det kan være stygge bivirkninger. Jeg ble dårlig av bruke Diamoxen og sluttet og ta de. Etter det hadde jeg en kjempetur og ,merket ikke så mye til høyden så lenge jeg tok ting med knusende ro.

Mange som går på Killi gjør dette som den første turen til stor høyde, og da tror jeg det er lurt å vite litt om det man skal putte i kroppen for første gang uten å vite hvordan man reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på Kilimanjaro så var det kun turleder som hadde med seg diamox. Så vidt jeg husker så var det ingen som brukte det forebyggende på den turen. Noen tok det da milde symptomer begynte å komme. Det gikk greit og ingen fikk alvorlige eller kraftige bivirkninger av bruken. Selv så har jeg aldri følt behov for å prøve diamox. Merker fint lite til høyden utover at jeg blir lettere sliten selvfølgelig. Hvordan hver enkelt reagerer på diamox varierer nok veldig. Jeg synes vårt opplegg med at man ikke benytter det før man føler man må er en ganske god ordning.

Angående malariamedisin så brukte jeg malarone på anbefaling av folk med erfaring. Skulle være bra virkning og forholdsvis få bivirkninger. Men den var temmelig hardhendt med magen. Jeg slet litt med å unngå dehydrering. Så dagen før toppstøtet kuttet jeg ut. Det hjalp og på toppstøtet var magen helt fin. Jeg begynte å ta de igjen på nedturen fordi vi skulle ha noen dager med safari etc. etter fjellet. Ikke helt etter boka men jeg hadde liksom litt lyst på den toppen også da. Dagene etterpå så holdt magen seg stabil selv om jeg brukte tablettene.

En annen ting som kan være lurt å gjøre foran en slik tur er å spørre legen sin om diamox er trygt å benytte sammen med ev. andre medisiner man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkninger som kan oppstå ved bruk av Diamox:

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Tretthet, dårlig appetitt, svimmelhet, forstyrrelser i elektrolyttbalansen og metabolsk acidose. Mindre hyppige: Kvalme, brekninger, depresjon, feber, kløe, parestesier. Retensjon av urinsyre, spesielt i kombinasjon med tiazider. Enkelte tilfeller av nyresten er blitt rapportert. Sjeldne (<1/1000): Eksantem, epidermal nekrolyse, erythema multiforme og Stevens-Johnsons syndrom. Hirsutisme, hypokalemi, myopi. Aplastisk anemi, agranulocytose, trombocytopeni.

(hentet fra felleskatalogen)

Som du ser er det mye av dette som passer dårlig når du er i stor høyde... :)

Signerer. Jeg kommer nok ikke til å spise dette medikamentet.

Hilsen ei som gleder seg til å la ting gå i sakte tempo, særlig når man har en hverdag der ting skal skje i hurtig tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer etter killi:

Gå sakte, spis sakte, gjør ting i teltet sakte og ta livet med ro så mye du kan oppe der. Tid har du stort sett nokk av.

Drikk MYE vann. Mitt beste tips for å få i seg nokk vann/veske er å bruke drikkesystem på sekken. Jeg hadde 2,5 liters camelback som var nokk for dagsetappene. Det er mye enklere å få i seg nokk veske om man bare kan ta slangen i munnen i stedet for å stoppe opp, ta av sekken, finne flaske og drikke. Men husk og vær forsiktig med munnstykket siden dette kan være en kilde til uønskede bakterier. Jeg kjøpte vinterisolasjon til slangen og da følger det med en hette til munnstykket som er veldig fin.

Ta gjerne med en flaske saft, solbærsirup eller sportsdrikkpulver, for sjansen for at du blir lei vannet der er stor :D

Spis mat selv om du ikke har lyst på. Ta med noe snacks du liker fra Norge.

Min mening om Diamox er at man skal holde seg langt vekk i fra det, eventuelt bruke det siste dagen før toppstøtet. For min del har det så mange bivirkninger at svake smertestillende og vanlig disprill har en langt bedre virkning. (men så klart skiller dette fra person til person)

Jeg droppet også malariapillene som jeg strengt tatt burde brukt om jeg hadde hørt på legen. Ikke bare snille greier i de pillene, og den ene dagen jeg var i malariaområde brukte jeg dekkende plagg og myggmiddel.

Og igjen, gå sakte. Vår gruppe på tre var stort sett først ut av leiren på morgenen og sist inn i leiren på kvelden. Men natten med toppstøtet startet vi sist fra leiren, passerte alle de som syntes vi var noen sinker dagene før og sto på toppen alene i 20 minutter før det begynte å ramle inn andre folk.

Det er en god følelse :)

Takker for nyttig informasjon og tips. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen Kilimanjarotråder før på forumet. Sikkert ulike oppfatninger av hva som er lurt. Her er hva jeg mener. Jeg gikk toppen for nesten 10 år siden via en rute (Western breach) som var trygg da, men som grunnet nedsmelting av is ikke er like trygg nå.

- Jeg synes det er lurt å bruke mange dager opp. Velg et alternativ som gir nok akklimatisering selv om det er dyrere.

- Diamox ("akklimatiseringspiller"..) er helt greit å bruke, men det er andre ting som er viktigere og som krever fokus.

- Drikk masse vann hele dagen. Særlig med en gang man våkner bør det drikkes heftig. Akklimatiseringsmessig skal det være gunstig å drikke om natten også, men da må man gjerne en tur ut av teltet noe som ikke er helt bra siden nattesøvnen gjerne er dårlig i tynn luft.

- Gå saaakte. Ikke bli sliten underveis. Bruk tid. Snakk gjerne med andre underveis fordi det gjør at man senker farten...

- Ha alltid ett eller annet spiselig i lomma. Småspis hele tiden. Ha gjerne drikkeflaske i lomma hvis mulig. Viktig å kunne nå mat og drikke uten å stoppe og ta av sekken. Det er veldig tungt å ta av og på sekk unødig i tynn luft.

- Bruk gjerne gå-staver

- Gå helst et rutealternativ hvor man bor i telt. Machame f.eks er bra. Egentlig er alle ruter som passerer Shira-platået gunstige.

Takker for flott innlegg:-) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.geilomg.com/ny_sida_11.htm

her kan du lese om våres tur til kili.

kan si det att jeg aldri brukt diamox men topp natten var jeg sliten. 3 andre i gruppen tok det som forebyggende og en ble dårlig så hun valgte å ta diamox infor toppstøttet.

alle kom opp på denne turen.

en flott tur og vi hade flaks med været. inget regn men endel gjørme på vei ned. gamasjer anbefales.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det er langt flere som har hjelp, og kommer opp, ved bruk av Diamox enn motsatt. I min gruppe på 20 personer, kom 15 på toppen (75%). Alle brukte diamox, også de 5 som ikke kom opp. Ingen ting tydet på at det var på grunn av Diamox bruk at de ikke klarte det. Jeg kunne pekt de ut før start, og da hadde jeg nok pekt ut også noen av de som kom opp. Sannsyneligvis på grunn av at de brukte det.

Skal til Mount Kenya (5199 moh) i januar. Kommer sannsyneligvis til å bruke Diamox da også. Bruker jeg 30.000 på en tur så er safari etter fjellturen ikke noe plaster på såret for meg.

Mener ikke å si at det er et vidundermiddel som skal brukes ukritisk. Aklimatisering, drikke, mat, søvn og rolig tempo er nok viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.