Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrsbehov Innerdalstårnet


SturlaS

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å klatre den enkleste ruten på Innerdalstårnet neste uke en gang. Den heter vel syd-eggen eller syd-vest-eggen, og starter i skaret rett til høyre for normalveien.

Har klatret denne før så ruten er rimelig klar for meg (har ikke fått tak i føreren men har gode bilder fra innsteget som var det vi lette litt etter sist) men jeg husker ikke hva vi brukte av sikringsmidler..

Er det noen som har tips om hva jeg trenger her - er det f.eks nok med ett komplett kilesett, et par 120-slynger og 6-7 60-slynger?

Årsaken til spørsmålet er at jeg er enste klatrer med sikringsutstyr på denne turen og per dato har jeg ingen kamkiler i racket.. Er vi det minste i tvil tar vi selvsagt normalveien opp.

Vurderer å investere i Omega Link Cam og tar gjerne imot erfaringer/tips med disse. Tenkte evt å starte med to stykker f.eks #0.5 og #2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har en full serie med nøtter(avhengig av hvor mange selvsagt), 6-7 60cm slynger med carabinere og et par 120 slynger så bør nok det gå bra. Personlig har jeg alltid med en cordelette eller to i tilfelle det blir stort gap mellom sikringene i standplass. Kan kanskje være kjekt å ha med et par ekstra expresser. Men dette er vel ei rimelig grei rute som ikke krever allverdens med utstyr.

Angående omega pacific så syns jeg de er veldig fine, gaper jo over et stort spekter. Kan se litt uryddige ut om de er utnyttet på minimum størrelse, men det er jo det leddet som kiler seg som er viktig, de resterende delene får bare følge fjellet som de vil. Men samme hvor fancy og anvendelige disse dingsene blir etterhvert så stoler jeg mest på ei velplassert nøtt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding @Adler! Det er mulig du svarte på ruta som heter Sørvestveggen?

Har funnet igjen en dårlig kopi av føreren vi brukte og ruta jeg tenker på heter Sydeggen (3+).

Jeg svarte generelt, for jeg mener å huske at vi brukte mest hexer i størrelsen 5 til 7 da jeg var aktiv i Innerdalen på 80-tallet. Må også få legge til at jeg aldri har brukt friends eller annet nymodens teknisk utstyr, så muligens link cams er en fullgod erstattning for hexer, men det vet jeg ikke noe om.

Når det gjelder Sydeggen, så har jeg både klatret den, og har fører for den, Klatrefører for Norge JB 1977, Store Dalatårnet, INN/2/4/ Sydeggen, rute nr. 3, som er på 5 taulengder. Første taulengde er 35 meter i grad III og II, så 40 meter vassing og 20 meter med grad III+, tredje taulengde er 10 meter opp en hammer V- som kan omgås, så 50 meter vassing i store blokker, så 20 meter grad III+ og siste lengde er 15 meter grad III, regner med det er denne ruta du snakker om ? Så forresten fører for Innerdalen til salgs hos Sportsnett for ikke lenge siden.

Ønsker dere selvsagt en flott tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne å få tak i og i så fall hvor?

Prøvde å bestille Tindeklubbens "Klatrefører for Innerdalen" men den hadde ikke Oslo Sportslager ihvertfall..

Den er visst utsolgt hos Oslo Sportslager og Sportsnett.

....men du kan bestille den hos f.eks. VPG (15 på lager):

http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Klatring/F%C3%B8rere_og_b%C3%B8ker/Klatref%C3%B8rere_innland/Klatref%C3%B8rer_-Innerdalen-109559.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående link cam: jeg er meget fornøyd med mine, fungerer spesielt godt til type tinderangling. Litt tyngre enn c4, men dekker jo flere størrelser så har ofte bare med meg de sammen med enkle nøtter på den type tur du beskriver (uten at jeg kjenner ruten i detalj)

Enkle å sette er de også.

Personlig ville jeg gått for str 1 og 2, syntes de minste str blir for små, men det er nå min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mine link cams bruker jeg de minste oftere enn de store, faktisk. Og jeg bruker dem svært ofte!

Nr 1 og 2 overlapper mye - kjøper du 0.75 og 2 som du selv foreslo, vil du dekke et større spenn...

Det eneste link cams ikke passer bra til når vi snakker om granittriss og liknende, er de rissene som er for grunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er turen gjennomført med strålende resultat. :)

Vi teltet ved Storvatnen og junior tok en flott ørret der på kvelden. Dagen etter klatret vi syd-eggen i strålende vær. Denne ruta er grei å gjennomføre med et komplett kilesett, 2 cordeletter og en del 60-slynger (jeg brukte også 120 slynge på et par standplasssikringer). Det hadde vært greit med et par mellomstore kamkiler på et par punkter men ikke noe "krav".

Og når det gjelder TK's fører for Innerdalen er dem ikke å få kjøpt hverken på Renndølsetra eller Innerdalshytta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.