Gå til innhold
aleks

Dagens bilde, med muligheter for bildekritikk/tips

Anbefalte innlegg

Tok sjansen på en nattlig tur på fjellet til en av kommunens turhytter i håp om at skydekket skulle sprekke opp i løpet av kvelden og vise frem litt nordlys. Etter en del venting med kaffekoppen som selskap sprakk skylaget opp en stund lenge nok til å få både et fabelaktig show og noen ok bilder selv om månelys ofte gjør bildene litt vel mye "dagaktige" etter min smak for nordlysbilder...

Skjult lenke - logg inn for å se den
Skjult lenke - logg inn for å se den by Skjult lenke - logg inn for å se den, on Flickr

Endret av Espen Ørud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Lars Andreas Bjercke skrev:

Tja, ganske ny på photo fronten,  men her er et jeg tok. 10 min fra t banen i Oslo Skjult lenke - logg inn for å se den gi gjerne kritikk Skjult lenke - logg inn for å se den lærer mest av det ;) men ros er hyggelig det og da 

Det beste tipset jeg kan gi er mindre lys i teltet. (Etter min personlige teltbildesmak)

Min erfaring er at tidlig kveld før det har blitt helt mørkt så gir 2-3 telys godt stemningslys. Utover kvelden når det mørkner blåser jeg ut ett etter ett og ender ofte med å delvis dekke til det siste lyset etter at det har blitt helt mørkt. 

Jeg synes telys (eller andre stearinlys)  gir bedre stemningslys og at hodelykt som regel blir alt for mye og også gir mindre pen farge på lyset.

Med mindre belysning  teltet er det også enklere å få med mer av omgivelsene

Ellers liker jeg at du har flyttet hovedmotivet vekk fra sentrum av bildet. Et godt bilde har gjrne en god komposisjon. Om bildet i tillegg forteller sin egen lille historie så er du nære på gull ;-) 

Her er en liten samling av noen av mine teltbilder fra Flickr i fall du lurer på ca hvilken stil jeg liker. Og så er det selvsagt helt tillatt å ha en helt annen smak enn det jeg har

Endret av Espen Ørud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig var det tid for å trimme litt, trekke pulk og få litt skikkelig vinterfølelse igjen. Heldigvis har det blitt litt mildere i Finnmark så vi bikket ikke under -20 i helgen og godt var det for det var tidviss trekkfullt...

Et par stemningsbilder fra spetakkelet....

Skjult lenke - logg inn for å se den by Skjult lenke - logg inn for å se den, on Flickr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 hours ago, Mørkeblå said:

Samme bilde som ovenfor bare en ekstra ''stuss'' i lightroom.

Kom gjerne med innspill og kritikk. Ser det for voldsomt ut?

Etter min smak så blir det alt for mye, både fordi det blir en del unaturlige farger og sammenhenger sånn "naturmessig", men også fordi det gir bildet klare skavanker som støy og halos. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutes ago, kvarsten said:

Alt over 3 meter kommer i fokus ved å sette den på uendelig fokus. Har selv brukt det mye... Mitt favoritt objektiv!

Dersom ønsket er å få med så mye som mulig i fokus så anbefaler jeg å bruke hyperfokaltabell eller enda enklere, hyperfokal-app til mobilen. Da finner du minste fokusavstand for det utstyret du bruker som gir skarphet til uendelig og den viser da også hva som er minsteavstand med skarphet.De fleste objektiver er bygget slik at dersom du vrir fokusringen helt opp (til uendelig) så vil det gi uskarphet fordi det er lagt inn slingringsmonn for at fokus kan flytte seg med forskjellige temperaturer på objektiv osv.  Nevner dette fordi det er det mange "fotoukyndige" oppfatter som å sette fokus "til uendelig". Det er riktigere å forsøke å sette fokus ved å få det til enten å fokusere på stjerner eller på f.eks månen, men som sagt er det lite som slår "hyperfokalfokusering".

Av objektiver er Canon sin 17-40 mye brukt og den er vesentlig billigere enn den jeg har valgt å benytte som er Canon sin 16-35 versjon II. Nikon sin 14-24 er mye brukt av både Canon og Nikon-entusiaster. Samyangen er det også mange som foretrekker. Jeg er også glad i en fast Canon 24mm f1,4 men den kan bli litt trang, men er suveren til nordlyspanoramaer (men jeg er inneforstått med at nordlyspanoramer ikke er noe alle driver med for å si det pent!) Her er det stort sett lommeboken til den enkelte som bestemmer. Og fotoutstyr er som regel forholdsvis rettferdig der dyrere som oftest er bedre ;-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutes ago, tberg4 said:

Dette var tatt med et Samsung NX 100

Takker for tips.

Uheldigvis er nordlysbilder er sammen med sportsbilder i dårlig lys ett av de få tilfellene der dyrt/avansert utstyr er en fordel. Vi snakker om objektiver med stor lysstyrke og kameraer som tåler høy iso uten å lage for mye støy. 

Foruten det så er det et par tips som gjelder: 

Kunne bruke en hyperfokalapp
Kunne eksponeringsgkompensere slik at du vet hvordan du får lysere bilder om kameraautomatikken foreslår for mørkeresultater
Stativ
Stativ
Stativ
Stativ (eller annet stødig underlag)
Fjernutløser (trådutløser eller fjernkontroll (eller bruk selvutløsernedtelling på kameraet) - for å unngå at kameraet beveger seg når du tar bildet
Stor blenderåpning (lavt blednertall) 
Normalt iso fra 1000-2500

Jeg har et nordlysalbum på Flickr  Under hvert bilde kan du klikke på "Show EXIF" som vil vise deg akkurat hvilke innstillinger, kamera, objektiv osv som er benyttet til hvert enkelt bilde om det er av interesse

Endret av Espen Ørud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 hours ago, tberg4 said:

Mitt første nordlys bilde, Tatt på Finnmarksvidda i Mars engang.

Tips til bedre Nordlys foto ønskes.

.... og hva lys i teltet angår så opplever jeg at telys gir bedre resultat enn f.eks hodelykt. Tidlig på kvelden kan 3-4 gi kurant lys i teltet mot himmelen, mens det midt på natta gjerne reduserers til ett telys midt i teltet og noen ganger skjermes dette litt også dersom det er mørkt og nordlyset ikke sås sterkt. Så lys i teltet må tilpasses ut fra hovr mye lys du har ute og ut fra hvilken stemning du ønsker. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 hours ago, Mørkeblå said:

Et bilde jeg tok tidligere i år er nå kommet med videre i DNT sin fotokonkuranse i samarbeid med Norsk tipping. Det er 10 finalister som er trukket ut og vinneren blir kåret om noen dager. Syntes det var gøy å se da jeg ikke var klar over dette og ble oppmerksom på det gjennom en melding fra instagram. Det er en jury som trekker vinnerbildet, men hadde såklart vært hyggelig om flere hadde likt det da det kanskje gjør det litt mere attraktivt. Kom gjerne med innspill til bildet her. Det ble tatt med et lite kompaktkamera som heter Sony Rx 100 (M1 første modellen) med et gorilla tripod til 200,-

Tror mange av de andre bildene har større sjangse for å få førsteplassen da de klart treffer bedre på teamet ''Skikos og vinterglede''
Men er gøy å nå så langt da jeg ikke ser på meg selv som en fotograf. Enda vertfall :)

Der har du forholdsvis stiv konkurranse, så lykke til herfra! Like delt ut om det skulle øke vinnersjansene. 

Etter min smak så er bildet litt "trangt" til bunn og til venstre. Dvs jeg savner litt luft og at ikke telt/ski er klippet. Det er positivt å få alle deltagende elementer innenfor bilderamma med mindre det har en fotografisk/komposisjonsmessig hensikt å kutte bildet. Det er ikke så mye som skal til i hver retning for jeg ønsker at du skal få la "fjellmassivet" dominere bildet for å vise storheten her. 

Muligens litt vel skarpt kunstlys etter min smak, mendet er veldig vanskelig å balansere forholdet mellom kunstlys, natur, himmel og stemning i denne typen bilder og du er ikke så langt unna her heller!

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes du har mange fine bilder som formidler flott lys, flott terreng og flott landskap, JanRH. 

Men hvis jeg skal tillate meg å komme med et velmenende råd så blir det å forsøke å få med en "forgrunn". Dvs noe interessant i forgrunnen også. Det gir betrakterene lengre tid i bildet da blikket gjerne må flyttes rundt for å få med alt og dermed en bedre opplevelse av bildet. Til landskap go fjellbilder kan det gjerne være en person en plass i f.eks kontrastfarger som blikkfang og som samtidig gir et innblikk i dimensjonene i f.eks storslåtte fjellheimer. Gjerne plassert litt utenfor senter. Eksempelvis så kunne en person plassert nede på "hylla foran snøen" nede til venstre i det siste bildet gjort seg. 

Mye flott natur her så bare la det renne på!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at jeg røyk på en drone som nytt leketøy/verktøy til video- og fotohobbyen så har det åpnet seg noen nye vinklinger. Her fra åpningen av det som er sommerens friluftsaktivitet nr 1 for min del, nemlig laksefiske i Finnmark:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Björn said:

Är det inte risk för att fisken blir skrämd? Finns ju fåglar som äter fisk...

En annan fråga ur ett etiskt perspektiv, är det ok att använda drönare för att "leta" rätt på fisken?

1. Det er fullt mulig. Likevel tok vi altså en råsjanse på å filme og fotografere...

2. Det er opp til deg å vurdere hvilke etiske valg du gjør til ditt fiske. Så lenge du holder deg innenfor regelverket så legger jeg meg normalt ikke opp i hvordan du velger å fiske...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.