Gå til innhold
  • Bli medlem

Redusere vekta på tarpen - bytte barduner..


Trollhatten

Anbefalte innlegg

Noen tips til gramjegerne der ute :)

Her er en Hilleberg Tarp UL 10, hvor jeg har byttet ut bardunene med 3 mm. spektra tau.

Det nye tauets totale lengde er 30 meter. Dette er vel mye tau, så det kan være det bli kortet ned..

Liker denne type tau, da det er veldig stivt og lett og arbeide med. Det har og høy bruddstyrke.

Vekten ble redusert i fra 705 gram til 615 gram.

Bruker duken til turer under tregrensa.

Planen er å ikke ta med teltplugger, men bruke naturens egne festepunkter, evt. spikke noen kvister som benyttes som plugger.

Har kun friksjons-knuter til å regulere/stramme bardunene (se bilder). Antar at dette er riktig knute?

Andre tips / kommentarer mottas med takk :P

post-2211-133474705452_thumb.jpg

post-2211-13347470546_thumb.jpg

post-2211-133474705468_thumb.jpg

post-2211-133474705477_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott tips, fine bilder. Velkommen med praktisk kunnskap i tillegg til all produktdiskusjonen.

Litt vanskelig å forklare knuter uten bilder, men: Hvis du krysser de to tørna - altså legger første tørn sånn som du har gjort, men legger det neste over sånn at det klemmer - før du tar det siste halvstikket over parten, så låser det mye bedre. Vi kalte det et låsestikk. Kan prøve å ta et bilde hvis du vil.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Knuten du har avbildet kjenner jeg som "klemstikk". Iflg "Animated knots" ( http://www.animatedknots.com/prusik/index.php?Categ=scouting&LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com ) er den er helt etter boken.

Selv bruker jeg et alminnelig halvstikk til både tarp og lavvo og synes det funker helt greit. Lettere å stramme også. Til tarpet har jeg en liten pose med 6 barduner og 4 hjemmelagde teltplugger. Om jeg ikke husker feil er det to på 10 meter og fire på 4 meter i tykkelse rundt 2,4mm med bruddstyrke på 120-150 kg. Før brukte jeg 20 meter, men det ble for lett floke. Jeg synes det er greit at bardunene er så lange at jeg kan knyte et stykke tilbake fra treet hvor det er lettere å trekke ned kunten i alminnelig ståhøyde.

Grunnen til at jeg har med plugger er rett og slett for å spare litt tid, for som du sier er det alltid tilgang på noe lokalt. Mine plugger veier rundt 7 gram stykket og står vesentlig bedre mot "skjærkrefter" i sand og løs masse en spikkede kvister.

Barduner og plugger i pose veier 121 + 28 gram + tarp (magasinets tarp 3) 683 gram, til sammen 832 gram.

:D

Rettet fordi jeg hadde oppgitt 300 gram for lav vekt på tarp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skryte på meg all verdens tarp-erfaring (kjøpte tarp for 4 uker siden!), men min metodikk så langt er å feste tynn line på ca. 60-80 cm i alle snorfestene og ha med mere tau utenom. Ofte er en snau meter nok til å tjore i nærmeste busk eller i en plugg. Trenger du mer så skjøter du bare. Som regel har jeg brukt en eller flere hovedtau, slengt tarpen over og strammet opp festet nærmest hovedtauet med noe a la klemstikket beskrevet over.

Magasinets tarp kommer i hvert fall med snorer som er unødig solide. Godt tau å jobbe med, men totalt overdimmensjonert for oppgaven. Og med digre plastdingser som snorlåser, nei fy og fy. Jeg er ingen gramjeger, men jeg prøver å kvitte meg med en del unødig - det sparer vekt og volum, og ikke minst blir det mindre å holde styr på. Disse tauene+snorlåser utgår. Tau jeg bruker er kombinasjon av paracord og line fra biltema.

En modifikasjon jeg snarest skal teste ut på magasinets tarp er å vrenge pakkposen og lime den fast i tarpen sånn ca på midten, på undersiden. Da stikker du en pinne, en åre eller stav inn i posen og reiser den som et telt. Fiffig når forholdene ikke ligger godt til rette for å lage en tarpløsning uten vanndammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magasinets tarp kommer i hvert fall med snorer som er unødig solide. Godt tau å jobbe med, men totalt overdimmensjonert for oppgaven. Og med digre plastdingser som snorlåser, nei fy og fy. Jeg er ingen gramjeger, men jeg prøver å kvitte meg med en del unødig - det sparer vekt og volum, og ikke minst blir det mindre å holde styr på. Disse tauene+snorlåser utgår. Tau jeg bruker er kombinasjon av paracord og line fra biltema.

Samme oppfatning. Bruker dessuten ikke pakkposen, men har det liggende i bunnen av sekken. Har alltid med tarpet på alminnelig telttur også. Som solsegl mot varme eller vestibyle over inngangen til bålfyring og utendørs kokkelering. Kan også greit brukes som vindsekk.

Den teltbeskrivelsen du kommer med høres spennende ut, men det må da bli et stusselig lite telt? Eller misforstod jeg beskrivelsen?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var nok litt upresis: Med pakkposen limt fast sånn cirka på midten kan du bruke en staur eller lignende til å heve midten av tarpen: Posen sin jobb er å sikre at stauren ikke glir. I tillegg slipper du å holde styr på pakkposen. Tarpen blir ikke noe telt av den grunn, men kan kanskje minne om sånne gamle enstangs spisstelt i formen.

Patenten er stjålet fra en tarp av anerkjent, men glemt merke som minst koster det doble av magasinet sin... Posen er limt på, men er ikke prøvd i praksis. Tips: Vreng posen før liming, det ser litt bedre ut.

For øvrig kommer jeg til å beholde patenten med tynn, kort snor (2mm biltema) line i alle tarp-festepunktene. Da har jeg full fleksibilitet: Med et så kort tau er det er kjempefort å feste et klemstikk til et annet tau, lage et pluggfeste, surre i en grein eller skjøte med et lengre tau. Eller jeg lar det dingle uten at det floker seg. Full fleksibilitet. Lettvint å pakke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte du spektra tauet?

en link hadde vært fint.

Har vurdert både Hilleberg og Magasinet sine tarper, men ser at på helsport sine gapahuker, har begge varianter, at det blir for hull ett blåfyring, Oppfatter at spesielt Hilleberg med UL10, ikke tåler mye glør. Har et Hilleberg Rajd i samme stoff.

Har der noen erfaringer?

Fyrer både sommer og vinter og med 20 kalde blir ofte bålet nære :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt mini line-locks, teltplugger og 2 mm dynema fra http://www.cleats.co.uk/home/default.asp til hyggelige priser...

Med mini line-lock til ca 35 kr for 12 stk har jeg bare knyttet en liten løkke i ene enden og line-lock i andre så kan bardunen "girth hitches" (hva heter denne knuten på norsk?)

på tarpen/teltet osv ved behov og line-locken sørger for enkel lengetilpasning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt mini line-locks, teltplugger og 2 mm dynema fra http://www.cleats.co.uk/home/default.asp til hyggelige priser...

Med mini line-lock til ca 35 kr for 12 stk har jeg bare knyttet en liten løkke i ene enden og line-lock i andre så kan bardunen "girth hitches" (hva heter denne knuten på norsk?)

på tarpen/teltet osv ved behov og line-locken sørger for enkel lengetilpasning :D

Her var det mye bra men teltpluggene veier mere enn f.eks de letteste fra Helsport. Vet du hva 2mm dyneema veier/m?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte du spektra tauet?

en link hadde vært fint.

Kjøpte det på www.backpackinglight.com. Kan også anbefale mini firesteel med tinderquick :)

Går greit å knyte 2 mm, men det er glatt. Har begrensete knutekunnskaper, men botmannsknopp går i allefall bra. De har også tau der som er lettere å knyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg byttet i dag bardunene på min Tarp UL 10 med like lange 2mm Dyneema og de minste strammerne (CL266), begge fra www.cleats.co.uk. Vekten ble redusert fra 698g til 648g. Ikke den helt store besparelsen med andre ord. I tillegg er Dyneema mye stivere enn orginalbardunene. Bardunene+strammere som er med orginalt veier 144g på min vekt (brevvekt fra Clas Ohlson).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.