Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Trolltind via nordøsteggen.17.07 2010


Emil

Anbefalte innlegg

En tur som jeg har pønsket vel og lenge på skulle endelig bli iverksatt.
Værgudene har ikke vært på lag i det siste så det var i hui og hast at jeg og Bernt bestemte oss for å legge avsted da det plutselig ble meldt sol i Romsdalen. Plana var å overnatte i telt på Trollstigen fredagsnatta før vi skulle legge avsted tidlig lørdag morgen.

Dette ble selfølgelig et dilemma da værmeldingene endret seg og det skulle komme inn regn utpå lørdagen.
Vi bestemte oss for å bruke natta på turen for å slippe regnværet, så kl 01.00 pakka vi sammen teltet, fordelte utstyr og kjørte ned til Sogge.

kl 02.10 var vi i full marsj opp den tettvokste skogen mot Norafjell. Det er en seig anmarsj opp til Nordre Trolltind, men stemninga var god og vi var godt fornøyd med avgjørelsen om å dra på natta, det er jo fjellfestival for tiden så på denne måten var vi sikre på å ungå taulagskø.

kl 05.50. Utsikten som viser seg fra Nordre Trolltind er enkelt og greit spektakulær, jeg har lest turrapporten til Oddis ca 1000 ganger og som han sier, "stikk dit selv så skjønner du"!
Trollveggen lyste opp da morgensola krøp opp den enorme fjellveggen, det er ikke feil å være her oppe ved soloppgang.

Jeg er litt usikker på når vi trødde til med rapellen ned fra Nordre, grunnet at vi fotograferte, beundret og fråtset en god stund før vi fortsatte ferden. Tror vi fortsatte ca 06.30

Selve klatringa opp Nordøsteggen var kanskje en smule overaskende, eggen ser virkelig brutal ut på avstand men når vi kom igang med klatringa så var det mindre utsatt en det så ut. Det dreier seg stort sett om 3-4èr klatring, innimellom enkelte opptak og avsatser på 4+. (som føreren sier)

Fjellet er ganske så begrodd og dekket av svartlav, så at dette er et helvete i regnvær kan jeg gjerne forstå! Har ingen problemer med å forestille meg turen til Oddis da regnet tok til på tur opp eggen.
For vår del var det sol, litt avkjølende vind og knusktørt fjell. Vi kjørte tempo opp eggen og klatra annenhver taulengde.
Kl 11.05 toppa jeg Store trolltind på 7 taulengde.

Trollveggen er så brutalt kul at det er vanskelig å forstå at dette er i Norge, kunne like gjerne vært i pakistan.. På ny gikk vi bananas med fotoapparatene før vi satte igang med returen ned normalvegen. Bruraskaret var like artig som forventet, men etter dette er returen en kjedelig og langdryg affære i steinur.
Jeg vil herved anbefale alle å ta med en fallskjerm og jumpe ut exit`n fremfor denne nitriste returen.

kl 15.00 var vi nede ved Trollstien, 13 timer tok det oss totalt å gjennomføre denne turen. Alt hadde gått på skinner, ikke et feilskjær så vi var storfornøyde da vi satte kursen mot Esso og en fettete hamburgertalerken.

Nok en klassiker i boks :)

post-5934-133474705222_thumb.jpg

post-5934-133474705242_thumb.jpg

post-5934-133474705262_thumb.jpg

post-5934-133474705278_thumb.jpg

post-5934-133474705295_thumb.jpg

post-5934-13347470531_thumb.jpg

post-5934-133474705326_thumb.jpg

post-5934-13347470534_thumb.jpg

post-5934-133474705356_thumb.jpg

post-5934-133474705374_thumb.jpg

post-5934-13347470539_thumb.jpg

post-5934-133474705403_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant beskrivelse med fine bilder fra vel den mest dramatiske natur vi har i Norge. Utsikten fra Nordre Trolltind har jeg selv opplevd som noe av det heftigste. Når en ser på bilde Trolltind6, er det nesten utrolig at Fivaruta som topper ut mellom Ugla og Store Trolltind, er gradert til bare fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant beskrivelse med fine bilder fra vel den mest dramatiske natur vi har i Norge. Utsikten fra Nordre Trolltind har jeg selv opplevd som noe av det heftigste. Når en ser på bilde Trolltind6, er det nesten utrolig at Fivaruta som topper ut mellom Ugla og Store Trolltind, er gradert til bare fire.

Tøff tur :)

Morsomt å se igjen utsikten fra Nordre Trolltind, bedre blir det ikke. Bildet Trolltind 10 var kult også, det hadde vært stas å få prøvd seg på ryggen på Brudgommen en dag.

Antar at du kanskje har begynt å titte på Fivaruta også Emil?

Jeg har fundert litt på Fivaruta, men det er ikke mye stoff å finne syns jeg. I føreren er det ingen topo, noen som vet om det finnes? Generell info hadde vært artig, antall taulengder, tidsforbruk osv.

Var noen Litauere som brant seg på akkurat denne turen: http://www.norsk-klatring.no/sikkerhet-ulykker/Fivaruta

Jeg syns ikke turen virker avskrekkende med tanke på Bjarte Bø sin kommentar til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert litt på Fivaruta, men det er ikke mye stoff å finne syns jeg. I føreren er det ingen topo, noen som vet om det finnes? Generell info hadde vært artig, antall taulengder, tidsforbruk osv.

Var noen Litauere som brant seg på akkurat denne turen: http://www.norsk-klatring.no/sikkerhet-ulykker/Fivaruta

Jeg syns ikke turen virker avskrekkende med tanke på Bjarte Bø sin kommentar til saken.

Har ikke funnet stort jeg heller, bare denne. Vil tro antall taulengder avhenger av hvor sterk man er i hodet :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briten Tony Howard laget en nett liten klatrefører for Romsdalen for rundt 30 år siden som jeg har hatt stor glede av. I forhold til størrelsen var den utrolig innholdsrik. Den hadde med fra de letteste til de vanskeligste ruter den gang (Trollveggrutene var selvsagt med). Jeg har ikke føreren for hånden akkurat her og nå, og jeg husker ikke i detalj hvor detaljert Fivaruta var beskrevet. Men hvor en får tak i denne føreren i dag, er jo et stort spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briten Tony Howard laget en nett liten klatrefører for Romsdalen for rundt 30 år siden som jeg har hatt stor glede av. I forhold til størrelsen var den utrolig innholdsrik. Den hadde med fra de letteste til de vanskeligste ruter den gang (Trollveggrutene var selvsagt med). Jeg har ikke føreren for hånden akkurat her og nå, og jeg husker ikke i detalj hvor detaljert Fivaruta var beskrevet. Men hvor en får tak i denne føreren i dag, er jo et stort spørsmål.

De har boken til Howard i ymse utgaver på Amazon. Den er på vei til Sagene as we speak :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har boken til Howard i ymse utgaver på Amazon. Den er på vei til Sagene as we speak :)

Topp! Gi ei tilbakemelding da når du har fått studert den:) Har prata med flere veteraner og det er lite å finne ut. Aslak Åstorp hadde heller ikke gått ruta eller hadde noe info å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som en fantastisk tur! Har også lest Oddis m. fl. sine beskrivelser fra denne traversen. En tur som frister skikkelig. :D Fallskjerm høres ikke så dumt ut til returen, du sparer nok knær, tid og slit på det. :)

Det er mange som har prøvd Fallskjermhopp ut over Trollveggen, men etter noen dødsfall, med tilhørende horrible redningsaksjoner på sekstitallet, ble det forbudt.

Og bøten ble satt til 4500kr for å gå med skjerm i Trolltindane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp! Gi ei tilbakemelding da når du har fått studert den:) Har prata med flere veteraner og det er lite å finne ut. Aslak Åstorp hadde heller ikke gått ruta eller hadde noe info å komme med.

Hei,

boka er i hus. Kan ikke si at det ga så veldig mye nytt. Noen forsøk på å gradere deler av ruta, men likvel så grovt at man nok bare må ta turen opp for å sjekke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Stilig! Vi har med en sprek kar og gjøre her, har fulgt med bloggen hans i ny og ne. Artig han har brynt seg på Fivaruta.

Lurer på om ruta kan samenlignes med klatringa opp på Hårstadnebba i Litjdalen, det er også halvannen kilometer blandet med bratt grafs og noe vanskelig klatring.

Er vel været og selve distansen på disse rutene som er mest prekært, samt vegvalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.