Gå til innhold
  • Bli medlem

Lemenår/smågnagerår


sirius

Anbefalte innlegg

Lemenår opptrer i ikke altfor regelmessige sykler, og ikke samtidig overalt. I år er det observert mye lemen i Øvre Sirdal(begynnelsen av juli 2010), faktisk er det svært mange år siden jeg har sett så mange lemen så tidlig på sommeren. Kunne vært interessant å høre om det er gjort lignende observasjoner i andre fjellområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mye lemen kan man like! :)

Lover godt for den skakkjørte rypebestanden, la oss bare håpe forvaltningen benytter anledningen dette gir til å styrke norsk rypebestand :)

Jeg så en 6-8 ryper i går. På ca. 1100 moh et sted i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Hvordan er det med telting i lag med lemen?

Tenkte jeg skulle ligge i telt et par dager på rypejakta, men det krydde av lemen i området. Er de kjent for å lage problem? Gnaging og herjing om natta??

Veldig greit å ha alt spisbart i musesikker beholder synes jeg ellers kan det bli endel romstering og lite fristende mat etterpå. Sikkert mindre sjangse for at de kommer inn i et tett telt enn hvis de bare kan krabbe under kanten i et telt uten bunn.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd lemen i teltet i perioder med mye lemen på fjellet. Men vi pleier å ta maten inni innerteltet. Har flere ganger får endre typer dyr i forteltet for å stjele avfallspose.

Forrige helg så vi også lemen i nord-Hedmark. Og ryper i samme området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Set mye Lemen på Sognefjellet og rundt Eidsbugarden og fjellene inne der. Havde et par uker på sognefjelelt i telt... Lemen er ikkje støjfri om natten, anbefaler ørepropper - mye bråk når han springer rundt mellem inner og ytertelt, ligesom lemen i kombination med plastposer generere en del lyd... Kastede middagsrester i retning af andres telt da forsvant han nesten... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gikk noen dager i Austheiane denne uken, og det var mye lemen å se. Ingen som gnagde på teltet :D men alle vann hadde mengder av lemen-ekskrementer ved vannkanten. Hadde heldigvis med vannrens-tabletter. Liggercen turtapport her for interesserte, https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, har vært noen turer i områdene syd av Nystølsvarden, ved Grevsjøene og opp mot Holtelifjell også i år, men har ikke observert lemmen der i det hele tatt - heller ikke i år. Det er også begrenset med rovfugl, men noen falker og ugler. Har sett andre smågnagere. Lurer på om det faktisk er lemmen i området, eller om jeg bare er veldig uheldig...

Finner noe rype, ikke mye. Hører eldre jegerne snakke om at det var masse der tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mye mus i år også, men som revejeger er jeg veldig glad for det :-)

Men hadde veldig mye jordrotter i hagen, men heldigvis klarte hunden min å drepe noen stykker.

Tenkte jeg skulle sette hunden min på loftet for å ta noen mus og rotter der også, men tror ikke kryploft er stedet mann setter en hund på, får bli noen musefeller eller nabokatta :)

Har også sett mye lemmen på fjellet, blir et godt år for rovdyr og rovfugel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.