Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger nytt telt - anbefalinger?


mammapåtur

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et gammelt, klumpete 3-mannstelt som ikke er så veldig vanntett lenger og dermed kun fungerer som sommertelt hvis været er bra. Planlegger noen litt lengre turer utover våren/sommeren, og har derfor tenkt å investere i et ordentlig telt. Trenger plass til med og 2-åringen, helst så lett som mulig og selvfølgelig solid, vind-og vanntett. Også er jeg ikke så veldig rik ;)

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du må nesten berre leite etter tilbod hjå dei forskjellige sportskjedene, evt om spesialforretningar har. Prisane er ganske like stort sett, men ein kan sjølvsagt støte på gode tilbod her og der.

Til vår og sommarbruk held det aller meste mål, selvfølgelig avhengig av kva bruk du har. Om du ikkje skal bære langt er ikkje vekt så viktig og du kan spare ein god del pengar. Skal du ha den meir "ekstreme" typen som tåler all slags vind og vær, og i tillegg er lett, blir det fort kostbart.

Helsport har mykje gode telt på eit fornuftig prisnivå i forhold til North Face, Hilleberg osv, som stort sett ligg i øvre prissjikt.

Helsportkatalog med prisliste kan du få på dei fleste sportsbutikkar.

Om eg skal anbefale spesielle modellar og ikkje så generelt må eg ha meir informasjon om kva bruk du tenker deg. Skal du overnatte nære bil, eller gå langt? Kva budsjett har du for teltkjøp? Vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi kommer nok til å dra på mange småturer i nærheten av bil eller hytte, men vi skal en uke til Jotunheimen, helgetur i Lofoten og kanskje en tur i området rundt Ålesund - travel sommer! Budsjett - vel, jeg vet egentlig ikke helt, det er derfor jeg spør såpass tidlig så jeg kan begynne å spare allerede ;) Går det an å få noe ordentlig for ca 3000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha et telt for to til en cirkapris på 3.000 kroner, ville jeg valgt et tremannstelt.

Årsaken til det, er at tremannstelt har stort sett en innerteltbredde på 160 cm. Da har man litt mer tomleplass enn i et tomannstelt, som ligger på rundt 125 cm bredde.

I tillegg ville jeg kjøpt telt med forlenget fortelt. Dette av hensyn til kokemuligheter under tak, samt tørr oppbevaring av bagasje.

Aktuelle telt i så måte:

1) Helsport Pasvik 3 Camp. Tresesongers telt (vår, sommer, høst) som koster rundt 3.000 kroner. xxl har en fastpris her på 2.999,-.

Dette teltet veier totalt 4 kilo, og sammenpakket er det 18 x 50 cm. Kvaliteten på teltet er OK, og burde holde i massevis til de bruksområdene du siktet til.

(se mer på Helsports hjemmeside under "Trek-segmentet": www.helsport.no )

2) Bergans Kompakt 3. Tresesongers telt med fortelt, som koster cirka 2.600 kroner. Totaltvekt: 3,6 kilo. Vet ikke størrelsen på teltet sammenpakket. Kjenner heller ikke til kvaliteten på dette teltet.

( www.bergans.no )

Du kan også sjekke ut www.xxl.no . En rekke gode tilbud er å finne der fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har ikke noe spesifikt telt å anbefale, men ville anbefale deg å titte etter noe brukt.

Har inntrykk av at enkelte kjøper dyre telt fordi de har skyhøye ambisjoner om mange tøffe overnattinger - så ender det med at teltet ligger på hylla til det blir solgt. Derfor er det mange "svært pent brukte" telt som selges der ute.

Kjøpte selv et "nesten-ubrukt" telt til under halv pris.

Sjekk disse sidene jevnlig så dukker det helt sikkert opp noe.

http://www.steepstone.com/marked/

http://www.turistforeningen.no/classified.php?cl_cat=Selges

På turistforeningens side ligger det en ganske fersk annonse med et Helsport Børgefjell telt til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

OBS! OBS!

Jeg kjøpte Helsport Børgefjell 3 Camp hos G-Sport for ca. 3.200,- Trodde jeg hadde gjort årets kupp.....

Men da jeg pakket det ut var det mye tyngre og mer volumiøst enn det i Helsport katalogen. Da jeg så på lappen var det merket av i Trek segmentet !!!, og ikke i

Pro segmentet som i Helsport katalogen.

Jeg ringte straks til Helsport for å få en forklaring, men de virket ikke så interessert i å bry seg annet enn at de sa de en gang hadde sydd en del slike telt for G-Sport.

Og da med dette svært populære navnet ;)

Jeg kalte det lureri og fikk til slutt pengen igjen fra butikken, og kjøpte meg et originalt Pro telt hos XXL til omtrent samme pris ! :)

Så pass på hva som tilbys brukt og rimelig, originalmodellen har i tillegg navnet LIGHT !

(Andre kjedebutikker har fått egne ikke-eksisterende navn på slike spesialsydde modeller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle råd! Jeg skal begynne å spare nå og følge med på bruktannonsene, det kan nok være en god ide! Morsomt det der med å planlegge masse "tøffe turer" - jeg tror nok ikke vi kommer oss på så utrolig mange veldig "tøffe" turer, men i tillegg til endel fine lettere fjellturer i sommer overnattet vi masse i telt i skogen rundt her vi bor så vi kommer oss i hvert fall ut :D Og da var 2-åringen bare ca 19-22 måneder, så det blir nok enda lettere neste sommer.

Loffen - jeg kommer til å holde deg ansvarlig for tilbudet om noen måneder :? Rorbuovernatting slår ethvert hotell det skal være sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loffen - jeg kommer til å holde deg ansvarlig for tilbudet om noen måneder :? Rorbuovernatting slår ethvert hotell det skal være sikkert!

Ja det er helt greit det! Vill ikke reklamere for mye for meg selv men så jeg sender deg en PM! Er det andre som trenger "tips" overnatting i Lofoeten så bare send meg en PM! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har hørt bare bra om Hilleberg. Skal kjøpe et selv. Men har hørt folk klage på at den tynneste duken deres lager blafrelyder som irriterer om natten. Var visst vanskelig å få orden på. Har tenkt å gå for et 3mannstelt, Namatj eller noe, husker ikke helt navnet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hilleberg er supert, men dyrt. Har selv et nammatj2 og er så langt kjempefornøyd med det. God plass og lite vekt i forhold til at teltet er et solid vinter- og stormtelt. Får en tak i dette brukt, så er det et kupp!

Vil kanskje tro at Mammapåtur ikke trenger et slikt tåler-super-mye-vind-telt, kanskje Hilleberg Nallo2 ville passet bedre? Lettvektstelt med god plass, men igjen, litt i dyreste laget.

Er nok lurt å titte litt på hvor mye teltet du kjøper veier, ettersom du skal bære med deg både det du og småen trenger på turen. 4 kg for et telt er vel litt i overkant. Du burde nok klare å finne noe på under 3 kg.

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.