Gå til innhold
  • Bli medlem

EN DUKS TELT !?


kjartanhaaland

Anbefalte innlegg

Annonse

Et endukstelt går ganske bra sommerstid, men om vinteren er det ikke like greit. Når du sover i telt i minusgrader så får du kondens uansett hvilke materialer teltet er laget av. Kondensen fryser på innsiden av ytterduken og ved den minste berøring så drysser det iskrystaller ned fra duken. Hvis du har et enkelt telt så får du dette inn i teltet, men hvis du har et dobbelt så drysser isen ned på innerteltet og fortsetter ned på bakken mellem de to dukene. Når du river teltet er det bare å ta av ytterteltet og riste det fritt for is. Jeg har mange netter i telt vinterstid, og ville ikke vurdert et enkelt telt til dette formålet. Det som også er en fordel vinterstid er at teltet har slike "stormklaffer" nederst mot bakken. Når du legger disse ut og graver snø over får du en veldig god tetting mot vind og vær. Viktigst for telting i snøen vil likevel være plass. Du trenger mer plass enn om sommeren. Et firemanns telt blir lett et 2 - 3 manns telt om vinteren. Og så er det veldig greit med et rommelig forrtelt hvor du kan lage en god kuldegrop som i beste fall kan brukes til å stå i når du skifter klær. Ellers kan du bruke denne gropa til å lage mat eller tørke klær.

Sommerstid kan et enkelt telt fungere like bra som et dobbelt. Da er det jo oftest bare beskyttelse mot regn og vind som teller, og så er ofte vekta litt viktig når du skal ha det på ryggen.

post-4379-133474703989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet at the North Face kommer med ekspedisjonstelt i endukformat til hösten..

dette skal väre laget av et pustende vanntett materiale.. HVOR bra det virker vet jeg ikke, men jeg vet at mange bruker de normale ekspedisjonsteltene fra TNF uten ytterduk sä lenge det ikke regner.. dette for ä spare vekt.. selvstäende telt holder selv uten yttertelt ut det meste av vind og snö uten problem.. regn er vel litt mer sä som sä med tror jeg..

Jeg skal titte litt mer i katalogen när jeg er pä jobb senere i dag(selger TNF der jeg jobber).

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal kjøpe meg et nytt telt, som jeg kan bruke hele året. tenker på å kjøpe meg et enduks telt.. exped polaris er et telt jeg har tenkt på, noen som har erfaring med dette eller enduks telt generelt,. fordeler og ulemper med bare en duk?.. åpen for forslag! :D

Generelt er det ein vektfordel med eindukstelt, ulempa er kondens. Men dette gjeld ikkje telt med membran(slik som Exped Polaris).

Telt med membran skal (i følge mange) fungere godt med tanke på kondens. Ulempa er derimot at desse telta veg noko meir enn tilsvarande 2-dukstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er generelt skeptisk til alle "membrantyper", både klær, sko eller hva det nå måtte være, som i følge selgere og produsenter skal være pustende, vanntette og kondensfrie. Ingen har enda klart å lage noe som bryter de fysiske lovene og jeg har prøvd ganske mange rare produkter opp gjennom tidene.

To mennesker i et lite telt høst og vinterstid. Vis med den membranen som holder regnet ute uten å kodensere så skal jeg "spise" den.

Jeg sverger til lette telt med dobbel duk. Det pleier å være godt nok i massevis for den typen aktivitet som drives av over 90% av norske friluftsfolk.

Jeg har også et hjemmesydd hvitt spisstelt som min mor og far laget til en sykkeltur tidlig på 1950 tallet. Det kondenserer ikke og så blir det nesten ikke vått når det regner. Er det små regndråper så går de rett gjennom nesten uten at teltduken blir våt, men inne i teltet, vått som i en vaskemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært artig å lagd ett lite telt av en av de dukene som blir brukt på forenklet undertak. De også skal jo være vanntette men samtidig pustende. Ulempen er att de ikke tåler lys så godt i lang tid men opp til ett år burde gå bra i ett sånt forsøk.

Nå har det seg sånn at disse membranene ikke opphever naturlovene da "dråpene/molekylene" fra kondens er mye mindre enn de fra regnet. Men at det til stadighet viser seg at det ikke funkler noe særlig er jeg enig i. Når det regner så er det jo gjerne høy luftfuktighet så det er jo på måte kondens på yttersiden også. Men største problemet sett fra innsiden er at duken ofte ikke er åpen nok til å slippe fuktigheten ut. Og om det da er riktig det som sies over her at disse membranteltene ofte er like tunge eller tyngre en 2 dukstelt er valget enkelt. Kjøp et med 2 duker og dropp eventuelt innerteltet på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det da er riktig det som sies over her at disse membranteltene ofte er like tunge eller tyngre en 2 dukstelt er valget enkelt.

Det er sjølvsagt ikkje alltid lett å finne heilt tilsvarande modellar for å samanlikne, men i den grad eg har klart å samanlikne har alltid membranteltet vore tyngre. Forklaringa er veldig enkel. Ein duk med membran er laminert saman av 3 lag, der membranen er den midterste. Derfor vert vekta av duken mykje tyngre enn vanleg teltduk (ca 2,5x).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 endukstelt. Et gammelt Bergans Fjellbu i Gore-Tex som kanskje er 25-30 år gamelt. Dette ble seinest brukt for et par år siden i en enormt regn og det holdt forsatt tett. Hadde aldri problemer med kondens i dette teltet, kanskje pga at innerduken ikke var glatt og at kondensen ikke samlet seg til større dråper.

Kjøpte et Polaris for et par år siden og har brukt dette en del. Ikke mye på vinteren men jeg hadde 2 helger i januar i år. Det som imponerte meg mest var den totale mangel på kondens. Duken var helt tørr om morgenen. Den ene helga var det minus 10-12 og den andre minus 2-4. Var alene begge helgene.

Kan anbefale Polaris på det varmeste men det er ikke et superlett telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg akkurat solo høyfjellstelt, og vurderte enduks for å kunne bruke det hele året. Vurderte bla Bibler I-Tent og BD Oneshot.

Rådene jeg fikk bla på Sportsnett var at enduk med membran fungerer bra under kalde forhold, når det er stor forskjell på temperatur og luftfuktighet mellom luften ute og inne i teltet. Under varmere forhold derimot når det regner så vil ikke membranen transportere fuktigheten ut pga for like forhold inne og ute i teltet = kondens. Bare tenk hvordan goretexen fungerer i regnvær, klam og våt, og da som regel ikke fordi regnet går igjennom, men fordi svetten ikke transporteres ut.

OT: Ett helårs toduks solotelt runder fort 2.5kg, så da ble det heller ett lett vår/sommer telt, også ett eget enduks vintertelt for å holde vekten nede. Endte opp med MSR Hubba, lett som fy, luftig og fint! Knallbra om sommeren, men ganske skeptisk til nettingen hvis det brått kommer litt snø drivende. :)

post-6830-133474707335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.