Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikkelige fjellski


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vet ikke hva jeg skal velge.....snøen er kommet så dette haster !

Åsnes RAGO eller Combat skien ?

Eller Fisher E109/99 el.

Skal bruke de mye utenfor spor og til toppturer hvor

nedfarten ofte er TUREN !

Også med endel bagasje og selvfølgelig blir det også noe uforvaren kjøring

over bar stein og bråstopp i røtter. Og en hund er alltid med.

Har kjørt stålkantene av de 2 siste generasjoner Åsnes Telemark,

så jeg er blitt noe betenkt til det merket..... ;)

Noen som har skikkelig erfaring å komme med ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Slike ting blir subjektivt. Vet lite om de andre merkene du nevner, de er sikkert gode, men velger du Åsnes Rago er du ihvertfall sikker. Det må være bortimot den perfekte fjellskia. Godt spenn (du får fremdrift og smurninga varer lenge) god i nedkjøringer m/ tung sekk (selv om flate ski selvfølgelig er best her, feks sondre eller rene toppturski- men da baler du ut mye unødvendig krutt når du skal fremover og oppover) men først og fremst: dønn solide. Jeg er en sløv skiherper av rang, men mine Rago har motstått alle idiotfærene jeg har utsatt de for. Innkjøring i isskavler m 30 kilo på ryggen (leggen knakk men ikke skituppen) , overkjøring av egen pulk (ja det går an, når drag og pulk skiller lag), fire kilometer over frossen men snøløs reinlav på finnmarksvidda (tross alt lettere med ski enn på stive skisko). De overlevde tom et idiotisk eksperiment der vi brukte skia som forskaling for en levegg av en presenning på en isfisketur. En overraskende fallvind og pooof så var presenninga (type skuddsikker) revna. Skiene er like hele. At skien er førstevalg blandt så mange sydpol - og nordpolfarere sier vel sitt om soliditeten. Og som sagt - de er suverene å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det går ikkje fram av innlegget om du er jente eller gut, liten eller stor. Eg er jente på ca 1.70, men forholdsvis lett i kroppen, så Rago er heilt feil til meg. Spennet er såpass at eg ikkje tek nedi bakken når eg står på dei (litt satt på spissen, men poenget er at denne skien passar til menn som skal ha tung oppakking på ryggen). Eg enda difor opp med å kjøpe Fischer 109, og har vore strålande nøgd med desse. Så uavhengig av om du er mann eller dame, er du liten og lett ville eg ikkje gått for Rago. ER du derimot stor og sterk...så veit eg om mange som er stornøgd med akkurat den skien.

Lukke til! Eg er vest i Jotunheimen no, og her snør og snør det ;) Jippi!

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med Helium i alt han sier (har Rago selv). Men du er vel ute etter en mer rendyrket kjøreski / randoneeski ? Har ingen gode anbefalinger, men jeg tror du rett og slett på gjøre et valg mht innsving, spenn og bindingsvalg. Enten kommer du til å ha det optimalt nedover, optimalt bortover og oppover, eller sånn passe på alt. Den ulitmate universalskia finnes rett og slett ikke. Det nærmeste jeg kommer er faktisk Åsnes Sondre ! Lett, lettsvingt, stødig nok og solid. Dessuten er den billig !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Åsnes er utruleg bra skimerke, har hatt fleire typar, og no utfaldar eg meg på Åsnes Nansen, fytti så mykje moro eg har med dei! Gler meg til å pløye ned ei fjellside med dei atte ;)

Så skulle eg anbefale nokon, er det Nansen skia - med riva binding!

Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.