Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt


Aurevenn

Anbefalte innlegg

Hei Fjellforum.

Jeg har i utgangspunktet blitt glad i jerventrekket mitt, men må innrømme at det blir litt slitsomt når det er vedvarende regn, eller motsatt, møkkvarmt og myggete.

Tanken har nå falt inn på og kjøpe et mobilt hotell, av typen telt.

Har kikka litt på Ringstind Light 2, da dette passer både for lommibokji mi og kvinnelig selskap ved passende anledninger,

pluss at det veier mindre enn fire store øl. Altså orker jeg bære 2 liter ekstra av det fine brygget. Man må prioritere.

Sett her på forumet at det ikke er alles førstevalg grunnet de infamøse vindkulene som er kjent i norske fjelltrakter.

Har tenkt evt å sy på stormklaffer, for stein finnes det i fjella våre, og sy på noen ekstra barduneringer, for å holde sjiten på plass.

Det jeg lurte på i denne forbindelse, var om noen med litt mere telterfaring enn undertegnede synes tankegangen min her er høl i hue,

eller om det faktisk kan ha noe for seg, dette å bruke tusenhvis av spenn på et nytt telt, bare for så og sette seg ved symaskinen.

Tips, enighet, motforestillinger og det meste annet tull tas i mot med takk og bukk(øl).

Hvis noen har noen tips om andre telt i samme vekt og prisklasse(2500-3000 fjelldaler),vil dette også bli vurdert av dette ufaglige organ.

På forhånd takk.

Hilsen Matsemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann,

Jeg pleier også å supplere et telt med flere barduner når jeg synes at det ikke følger med nok. Men du bør sjekke om produsenter har laget festepunkter for dem. Hvis ikke, må du lage dem selv og da må du være nøye med at sømmen skal være vanntett. Hvis ytterduken er tapet på innsiden, skulle jeg ikke anbefale å sy selv i duken.

Å sy på stormmatter høres godt ut som noe du kan gjøre selv. Jeg har også laget ekstra ventilasjonsåpning med myggnetting bakerst i teltet da jeg hadde behov for det. Kanskje kjenner du noen som har et gammelt telt liggende som du kan bruke stoffet fra? Du trenger ikke å bry deg om vanntett sømm ved stormmattene.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du matsemann!

vil anbefale deg å legge litt penger i et telt uten at det koster en formue, hvis du velger noe midt på treet eller passer på når det er et knakende godt tilbud kommer du litt billigere ut av det.

akkurat nå har jeg selv et norønna ty3 telt (god plass til 2) og et stort og fint fortelt, jeg er meget fornøyd med det, og det veier bare 2,5 kg jeg har ikke hatt noe behov for å sette på ekstra barduner. teltet er veldig stramt og fint når det er oppe så det blafrer ikke. mitt intrykk er at de billigste teltene holder ikke mål i litt vær og vind uansett om du setter på ekstra barduner, det holder kanskje litt lenger men.

hvis du går på nettsiden til xxl har de ofte gode tilbud på telt og alt mulig annet.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for svar begge 2. Valget falt på ringstind, og er strålende fornøyd etter et par dage i hustrig regn med innfall av mye mygg. Er nok ikke mest vindstabilt, men med litt egenmekk, skal jeg nok få det til å stå noenlunde fast. Ha en god tur alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.