Gå til innhold
  • Bli medlem

Softshell bukse


StianLa

Anbefalte innlegg

Skal ha meg en softshell bukse. Bruken vil i all hovedsak være turer på høsten og litt kaldere sommerdager samt endel klatring og klyving.

Foreløbig har jeg sett på disse:

Arcteryx Gamma LT

Arcteryx Gamme AR

Norrøna Svalbard Flex1

Er det noen som har erfaring med noen av disse buksene, evt noen andre gode tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har:

Svalbard;

myk og behagelig å gå med, god passform, og greie lommer, noe vannavstøtende, tørker vel relativt fort, strammestropper i siden og ser bra ut.

McKinley;

Løs og ledig, god stretch og behagelig å ha på, Ikke like forseggjort utsendemessig som Svalbard, minst vind/vannavisende av disse tre, inkl belte.

Helsport;

Noe mer inntilsittende passform, litt tykkere/varmere og mindre bevegelig enn de andre, tight'ere lårlommer (+/-), relativt godt vannavisende eller liten følese av å være våt. god lufting i siden med netting, gjør buksen også noe løsere og mer bevegelig rundt låret, strammestropper i siden.

Prismessig tror jeg Svalbard er dyrest, så Helsport og McMinley billigst.

Til Høstturen eller litt lengre turer velger jeg helt klart Helsportbuksen.

Dagsturer rundtom på byfjellene og ellers annen fritidsaktivitet, blir det Svalbard.

Til klatring, røffere småturer i kratt og dritt sliter jeg på McKinley'en

Liker alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Tierra softshellbukse som jeg har brukt mye både på ski og i sommerfjellet det siste halve året. Husker ikke modellnavnet. Den er helt suveren, med vanvittig stretch i skrittet og fine løsninger mht lommer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Falketind Flex 1.

Prøvde både den og Svalbard når jeg kjøpte, og valget falt på førstnevnte. Godt fornøyd med buksa, mye mer fornøyd med den enn Svalbard Flex1 softshelljakke.

Hva er den store forskjellen på svalbard og falketind? Tenker å bruke buksen på bre og, så den bør være litt forsterket nede med tanke på stegjern.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den store forskjellen på svalbard og falketind? Tenker å bruke buksen på bre og, så den bør være litt forsterket nede med tanke på stegjern.

Det er over et år siden jeg kjøpte den, så husker ikke helt hvorfor jeg valgte Falketind. Prøvde i alle fall begge i samme butikk, og fant ut at jeg ville legge noen hundre kroner ekstra i Falketind i forhold til Svalbard.

Her er hva Norrøna skriver om Falketind:

Pustende, komfortabel bukse for høyintensitets aktiviteter

Ren, minimalistisk og teknisk bukse som er vannavstøtende, vindtett og pustende. Slitestyrken er forbedret ved hjelp av forsterkede områder rundt ankler, knær og sete.

Og om Svalbard:

Vindbeskyttende, pustende turbukse med stretch. Vannavstøtende softshell-bukse med stretch og meget god pusteevne for sommerturer i fjellet. Turbukse i klassisk design, laget av slitesterkt materiale, med sidelommer og regulering rundt anklene. Testvinner i buksetesten i juni-/ juli utgaven av «Ute» 2009.

Du får prøve begge og finne ut hva du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med norrøna svalbard heavy duty hybrid? Er riktig nok ikke softshell materiale, men virker kraftig og har stretch på knær og rompe.

Dra på butikken og prøv.

En bra bukse det også, men den har et litt annet bruksområde enn f.eks Falketind. Tyngre og kraftigere, godt mulig den "puster" dårligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.