Gå til innhold
  • Bli medlem

msr windpro


sinje

Anbefalte innlegg

jeg har sett på denne brenner og den står som en favoritt.

kriteriene mine er:

-gassbrenner

-slange

-grei vekt

-tåle litt vind

- max 1500kr

-grei til å lage mat på

-under 300 g

noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Primus Easyfuel II. Riktignok ikke under 300 gr men halve prisen av en Windpro.

http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/easyfuel-ii-1051776

En kompis har første versjon og er veldig fornøyd. Bein etc er jo samme konstruksjon som Omnifuel.

Sånn viss du tåler litt mer vekt enn tenkt og vil spare 700. Kvalitetsmessig vil jeg ikke tro det er noe forskjell på de.

Alternativet til Primus som er undr 300gr er Gravity EF. Den er vist bra. MF versjonen er ikke så bra har jeg hørt. Express Spider er vel og lett men har ingen preferanser på den.

Eller du har ETA modellene. Dog krever det egne kjeler så har du slikt fra før er det jo kanskje litt mye eksstra. Er vel ca 1000 og oppover de koster. Sparer jo gass så mindre å bære slik sett på lengre turer.

Selv har jeg Omnifuel til vår/vinter/høst. Sommer har jeg en billig og lett toppbrenner fra Biltema som fungerer helt greit. Så koker jeg litt på bål i tillegg hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har windpro og er veldig fornøyd med den.

Ingen ting å utsette på den, med untak at det kunne ha vært lettere å snu gassboksen opp ned for bruk når det er kaldt, men det går på et vis.

Easyfuel er et mulig alternativ som absolutt er billigere, men da må/ bør du kjøpe vindskjerm i tillegg.

Hvis du likevel ikke skal bruke dette er windpro nesten halve vekten av easyfuel...

Gravity har jeg ikke erfaring med, men jeg synes den virker litt mer "slarkete" i konstruksjonen.

(dette er etter kun få minutter med klåing i butikken, så ikke legg for mye vekt på det)

Her tror jeg også du må kjøpe vindskjerm i tillegg (?) og da er det liten prisdifferanse.

Express Spider er absolutt en mulighet (har den kommet i butikk ennå?).

Ulempen her slik jeg ser det er at den har veldig smal flamme, noe som gjør den mindre egnet til matlaging.

ETA modellene er store og tunge, og besparelsen på drivstoff er så liten at man egentlig kan se bort i fra den.

Backpackinglight.com har gjort noen svært omfattende tester på hvor stor besparelsen på varmevekslersystemer i forhold til vektøkningen og kom så vidt jeg husker frem til at det ikke er verdt det.

Fant ikke artikkelen nå, men den ligger der et sted.

Optimus og Brunton og kanskje også Kovea har modeller du kan kikke på, men i bunn og grunn tror jeg at Windpro er et svært godt valg i forhold til de kriteriene du har satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.