Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil du hjelpe meg å velge telt?


ØyvindE

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er ganske lite bevandret i teltverdenen, men har planer om å få meg noen flere teltnetter nå fremover. Derfor skal jeg kjøpe meg et telt!

Jeg har følgende kriterier for teltet jeg skal kjøpe:

- God plass til minst to personer (Et tremannstelt eller mer)

- Vanntett selv i kraftig regn

Disse to kriteriene er viktige. Vekt er mindre viktig, da jeg neppe vil legge ut på de lengste ekspedisjonene. Det blir mer telting i form av å gå et lite stykke inn på fjellet for å slå leir, og forbli på stedet. Jeg ser derfor for meg at hvorvidt teltet veier 3 eller 4 kg ikke er så veldig viktig?

Etter litt undersøkelser har jeg funnet frem to telt som kanskje kan være aktuelle:

Fjellreven Vålå III: http://ljohansen.no/no/produkter/friluft---turutstyr/telt/fjallraven-vala-3

Helsport Romsdalshorn 4 camp: (3-mannsmodellen er uaktuell pga for lav takhøyde) http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/Trek/Romsdalshorn

Firemannsteltet til Helsport er oppgitt til 200 gram mindre enn tremannsteltet til Fjellreven, og tar like stor plass når det er pakket ned. Bortsett fra at Helsportteltet vil ta litt mere plass når det er slått opp; er det noen gode grunner til å velge Fjellreventeltet? Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe et firemannstelt, men når det tar like stor plass og veier like lite som et tremannstelt tenker jeg at det kanskje ikke er en dum løsning når jeg har funnet teltet på tilbud til 2500.

Andre forslag i prisklassen 2000-2500 tas også imot med takk

Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv et romsdalshorn 3camp. det du sier om takhøyde stemmer godt over ens med min erfaring. Er utenom dette rimelig fornøyd med teltet. Stort fortelt, god plass for to, veier ikke all verden, god ytterduk, vindstabilt og forholdsvis billig. Hvis du ikke har noen spesielle krav utenom dette har jeg ingen problemer med å anbefale teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei du!

jeg har selv et norøna ty3 dette er da et 3 mannstelt med god plass til 2 personer og stort og fint fortelt, vekta er 2,5 kg så det er ganske overkommlig å bære, dette er et solid og bra telt som jeg er veldig fornøyd med, men mulig at det koster litt mere, jeg fikk nemlig mitt på tilbud så vidt jeg husker. har ingen problemer med å anbefale dette teltet.

lykke til med teltkjøp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra de krireriene su stiller så ville jeg ha gått for teltet fra Fjellreven. Teltet er tett nok i regnvær, har god plass både i innertelt og yttertelt og det har jevn høyde i hele lengden. I fjord kjøpte jeg fire stk Fjellreven Scout III til en liten speidergruppe som jeg er med på å lede, og disse teltene virker helt greie. Gunstig pris, men ikke av de letteste og litt liten tetting mot bakken, men det betyr mindre om sommeren.

Sjekk denne. Her er noen tips om telt pluss en test av tremannstelt.

http://www.o-fagspatruljen.no/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=6&Itemid=55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.