Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Exped Vela I Extreme 1-manns ?


mortimeir

Anbefalte innlegg

Noen med erfaringer med Exped Vela I Extreme 1-manns som solo telt for en person? Kan legge til at jeg er 184cm, hvordan vil det påvirke ift fotende av sovepose mot duk/kondens?

Bruket vil være allsidig 3-sesongsbruk i skog og på høyfjell. Plass til baggasje og matlaging i telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Vela 1 extreme, og er totalt sett veldig godt fornøyd med det. Er "bare" 176 cm, og syns kanskje det allerede med min høyde blir litt lite avstand mellom soveposen og innerduken i fotenden av teltet. Har jo ikke lyst å ligge med nesa i taket i hodeenden, og derfor blir det lett til at en beveger seg nedover mot fotenden og dermed får kontakt mellom pose og innerduk. Har derfor erfart en del fukt i nedre del av posen.

Bortsett fra dette er teltet helt ypperlig til mitt bruk. Har brukt det også om vinteren, men da syns jeg det blir litt lite ift. mengden utstyr som skal oppbevares i telt/fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ett vela 1 extreme i vinter og har brukt det både på ett par vinterturer og noen turer i vår / sommer. det fungerer alle årstider hvis du graver det litt ned på vinteren da ytterduken ikke går 100% ned til bakken på inngangssiden.

Jeg er stort sett veldig fornøyd med teltet. Det er veldig raskt å sette opp og fant ut for ett par dager siden at det var rimelig greit å sette opp i kraftig vind også, pass på å pakke det så den ene enderingen ligger rett under flappen på pakkposen så plugger du ned den før du pakker ut teltet.

det er god plass i forteltet til sekk, fiskeutstyr og alt annet man klarer å drasse med seg og det er ca 1 meter høyt på det høyeste så matlaging går greit. jeg forvarmet bensinbrenneren utenfor teltet når jeg gjorde det i vinter, duken er rimelig tynn :) gass er bare å tenne på utenfor innerteltet når man våkner og vil ha morgenkaffen kjapt klar i soveposen.

min erfaring er at når det begynner å regne så ser du noen dråper på utsiden av innerteltet den første halvtimen det regner til sømmen har svulmet opp og tetter ytterteltet helt. jeg har tenkt å kjøpe noe sømforsegler for å ta på den langsgående sømmen.

Noen som vet hvor de selger det ?

jeg er 184 og ligger rimelig rolig, ligger jeg på siden så er alt bra med høyde i endene men hvis jeg ligger på ryggen så har soveposen hatt en tendens til å treffe innertelttaket i løpet av natta.

Teltet har veldig god lufting så det har ikke vært noe problem på de 2 vår og sommerturene jeg har brukt det, men i vinter hadde jeg ett raskt temperaturskifte i været så det ble rim på innsiden av ytterduken, og når jeg våknet var det sol så det var en god del kondens, og da var soveposen litt fuktig i beinenden. men dette var nok ett ekstemt tilfelle.

alt i alt så kan jeg klart anbefale det, sålenge du ikke skal dra på ukeslange turer på vinteren da du ikke har mulighet til å tørke posen. men da blir plassen i snaueste laget i allefall :)

jeg kjøpte mitt hos http://www.isfiskebua.no gørbillig i forhold til andre steder. ring og skjekk pris der. og nei, jeg har ingenting med den butikken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er teltet kjøpt. Har fra før exped orion extreme og fornøyd med det. Ser for meg det som solotelt når jeg går på høyfjellet kombinert fjellfiske og jakt. Fruen tar all ferien sin nå i sommer, men har 2 uker igjen som blir på høsten. Har forsåvidt stor sekk, så kunne nok brukt orion - også mer luksus på tur - men men. Blir spennende å prøve. I verste fall får jeg selge det videre.

Takk for råd og kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Gammel tråd, men tenker å bidra litt her. Har vært på jakt etter et lett enmannstelt, men som samtidig tåler kraftig vind og slitasje.

 

Alternativer: Kjøpte meg først Helsport Ringstind Light 2 på impuls. Positive sider er stor plass og fin høyde. Helsport viste seg svært vanskelig å sette opp uten at inner- og ytterduk kom i kontakt. Dessuten er stangbuen svært stor og siden man setter opp mot vinden virket som et stort vindfang. Teltet veide 2,2 kg mot oppgitte 1,95 kg. Helsport Ringstind Superlight synes jeg ble svært puslete. Duk, plugger, osv virker ikke som de er designet til over tregrensa (motbevis meg gjerne), så jeg vil vente på litt flere erfaringer med den lette duken før jeg vurderer det teltet. Hilleberg Akto har også blitt vurdert. Svært gode barduneringsegenskaper og solid inntrykk (ja, det er en grunn til at "Hillebergkvalitet" er et begrep). Likte veldig godt de fire hjernestengene som gir god utnyttelse av plassen. Dessverre er prisen en smule høy på nåværende tidspunkt. Noe lav høyde i innerteltet (90 cm er akkurat for lavt for meg).

 

 

Exped Vela I Extreme

Jeg kom over teltet i butikken til Sportsnett (det stod ikke oppført i nettbutikken). Prisen var svært hyggelig (2850 kr og ytterligere DNT-rabatt, laveste nettpris jeg fant var 3200 kr).

Erfaringer så langt: Teltet er akkurat høyt nok til at jeg kan sitte (95 cm), det har romslig fortelt og inntertelt. Det er lett å sette opp slik at inner- og ytterduk har god avstand. God vindstabilitet. Fin vekt (mitt veide akkurat 1750 gram, alt inkludert). Jeg savner bardunfester på endene av teltet som kan avlaste de enslige pluggfestene. Hadde litt problemer med oppsettet i starten, men etter å ha flyttet bardunene slik at de står vinkelrett på teltets lengderetning ble det svært bra. God ventilasjon.

 

Helt til slutt har jeg noen spørsmål til andre Vela I Extreme-eiere:

- Hvilken side setter dere opp mot vinden? Selv har jeg satt siden med luftelukene opp mot vinden. Noen andre erfaringer?

- Har noen forsøkt å montere/sy på ekstra bardunfester på endene av teltet?

 

 

- LM

 

Lagt til i etterkant:

Til opplysning er jeg 185 cm og har et liggeunderlag som bygger 7 cm. Synes det har gått greit så langt, men så lenge jeg kun er på tur i barmarksesongen og klarer å holde inner- og ytterduk fra hverandre frykter jeg ikke fukt fra innerduken (jeg kommer altså litt nær innerteltet). Dette er ikke teltet for de med klaustrofobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg fant meg ikke til rette med Exped Vela I Extreme.

Teltet ble etter min mening for lavt i endene, og ikke høyt nok i midten for mine 181 cm. Jeg hadde også problemer med å få duken helt ned mot bakken.

 

Bagasjerommet var en positiv overraskelse, også vekta. Teltet virket solid og med gode materialer og greie løsninger. Teltet har lite vindfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.