Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans-telt ...?!


Rino Holt Larsen

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke på jakt etter et fjelltelt for øyeblikket, men er bare rett og slett nysgjerrig på hvordan Bergans-teltene egentlig er.

Teltene finnes riktignok i katalogene og på hjemmesiden på Internett, men finnes det telteiere? Har mine tvil her, gitt :)

Er det noen her inne som har erfaring med overnatting i et eller annet Bergans-telt? Kanskje noen kjenner en kompis som kjenner en kompis som mener å vite at ... :wink::)

I så fall, hvordan er eksempelvis:

- teltdukkvaliteten

- vær- og vindtåligheten

- sømkvaliteten

- barduneringsfester og andre festepunkter (for få, for dårlig kvalitet, osv ...?)

- glidelåskvaliteten

- bunndukkvaliteten

- osv, osv ...

Vel, teltene finnes, men hva med erfaringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei! Det er jo artig at noen er villig til å prøve andre telt enn de store kjente!!

Alt for mange kjøper det merket som de har hørt hoss alle andre at det er det beste!! Dette er ofte en sannhet, men Det er jo ikke sikkert at det er best til ditt bruk!!!

Et eksempel: Jeg kjøpte for 2 år siden et helsport svalbard fordi alle sa at det var best! Jo det er nok dessidert det beste teltet jeg har ligget i! Men til mitt bruk så var det alt for tungt i forhold til Plassen jeg fikk og for liten takhøyde, videre var jeg ikke imponert over ventilasjonen!! Men som sagt Det var et kjempe bra telt for den som ligger ute i kuling og storm hele tiden!!!

Jeg derimot ville gjerne ha litt mer plass! Dermed ente jeg opp med et holmeslet backwood ( www.holmeslet.no ) Et supert 2 manns telt med takhøyde i massevis og ventil i taket og samme vekt som svalbard !! Nå er jeg fornøyd!!

Så tilbake til Bergans: Jeg har prøvd noen av dem for et par år siden! Da var ikke kvaliteten på hverken "kompakt" "ekstrem" eller "fjellbu" Så veldig mye å skryte av. Men jeg tror de har jobbet veldig mye med dette nå så jeg tror du stort sett får det du betaler for i dag. Dvs middels bra telt til en middels bra pris!!

Jeg har sakset ut fra et annet forum det jeg skrev for en stund siden om Bergans Fjellbu Som er det teltet som jeg har mest erfaring med

:

Har hatt et par tre stykker av disse og ingen av dem var vanntette!!

Vannet kom inn gjennom sømmene som var teipet på innsiden! Dette fungerte ikke siden duken har et "flosset"(pussig ord!) belegg på innsiden innenfor membranen dette gjør at tapen ikke får tettet skikkelg mot membranen!!

Bergans Påstår at de har løst dette problemet, men jeg har nå mine tvil!!!

Videre har teltet alt for få bardunfester til å kalles et helårstelt/uværstelt eller som bergans liker å kalle det:Ekspedisjonstelt!

Den A formete døren de skryter av er bare noe herk da den ligger på bakken når den er helt åpen! og hva er det som er skittent og også er på bakken?? Jo nettopp:Føtter !! Ergo en jævla dårlig kombinasjon!!!

Ja selfølgelig veier jo teltet mer enn den oppgitte vekta også!!!

Videre blir det mye kaldere i en enkel duk enn i et med to!!!

MEN et STORT pluss er det også og det er at stoffet faktik slipper ut kondens(puster) og dette merkes helt klart med at du har en mye tørrere inneluft!!

Nå skal det sies at det er et par år siden jeg hadde dette teltet og noe kan være forandret! men jeg tror helst at bergans selger ut lageret av dårlige telt og lager et nytt og bedre i dermizax etter hvert, for stoffet har "potensiale" som teltduk etter min mening!

Ta en titt på www.holmeslet.no der er et telt som er mye bedre (backwood)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor være prøvekanin ?

Den dagen du virkelig trenger teltet i en nødsituasjon eller uværet slår inn over

teltplassen, så er det veldig greit å vite at det holder. Situasjonen kan fort bli veldig alvorlig hvis teltet ryker midtvinters langt inne på snaufjellet.

Så hvis du skal bruke det på høyfjellsturer, velg telt som har overbevist i mange år.

Da tenker jeg også på hva teltet må tåle av vanlig bruksslitasjer.

Jeg valgte atter en gang Helsport (prosegment) telt og sover svært så godt uansett

vær. Når prisen er omtrent det samme så er ikke relativt nylanserte merker og løsninger lenger noe alternativ. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor være prøvekanin" ...? Jeg har ikke tenkt til å kjøpe meg et Bergans-telt her og nå, men jeg er nysgjerrig på kvaliteten.

Til Gjest nr. 2 sitt ovennevnte utsagn, så har jeg generelt sett dette å si: Det eneste som bringer ethvert menneske framover, er evne og vilje til - og grad av - nysgjerrighet. Undring hører med, forstår du.

Dessuten endrer "sannhetene" seg hele tiden. I går og i dag er kanskje Hilleberg og Helsport best, men i morgen har konkurrentene våknet.

Noe sier meg at Helsport er på hell rent kvalitetsmessig. Ring Oslo Sportslager og spør om hvorfor de ikke selger Helsport-telt lenger.

Fjällräven-telt har gjennomgått en kraftig kvalitetsforbedring de siste par årene. Tester beviser det. Ergo er det bare å åpne øynene for nye - og kanskje rimeligere - muligheter.

Siden Bergans lager telt, og det til en betydelig rimeligere penge enn Helsport og ikke minst Hilleberg, så er det helt på sin plass å få vite litt om andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor være prøvekanin ?

:)

Vell d å være prøvekanin er i grunne ganske morsomt! (glemte å logge meg på da jeg skrev første svar til Rino) da jeg for noen år siden kjøpte Bergans fjellbu var dette nettopp siden jeg ville prøve noe nytt og spennende at det ikke ble noe vellykket er en annen sak!

Men jeg ga meg ikke med det jeg kjøpte et holmeslet bacwood usett og uten annen innfo om teltet enn egenreklamen på www.holmeslet.no og jeg ble veldig positivt overrasket!!

Desom ingen er villige til å prøve noe nytt vill jo verden stå stille!!

Så kjære gjest dersom du ikke prøver noe nytt så tusler du vell bare rundt i lysløypa og der trenger du vell strengt tatt bare en presenning og ikke noe fjelltelt Dersom du måtte trenge å overnatte:lol:

Ja Rino jeg tror også helsport er begynt å sakke etter i utviklingen kanskje til og med tatt et og annet steg bakover??!!

Kjøpte en lavvu fra dem i høst og stoffet i den tåler nesten ingenting i forhold til en helsportlavvu en kompis kjøpte for 6 år siden!!

Forøvrig blåste den i filler på 2. turen den var med på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret og videreformidling av erfaring, Loffen ;)

Ja, dermizax-teltet er nok uaktuelt, uansett. Tror nok toduksteltene har sin misjon enn så lenge. Når det er sagt, så vet jeg at Outdoor Design har et GoreTex-telt(enduks), som ifølge noen Norge-på-langs-utøvere, skal være vanntett og ha få problemer med kondens (les mer om dette på www.toppfritid.no )

Nå er jeg som tidligere nevnt ikke i behov av nytt telt, men det kan jo fort endre seg dersom mine to nåværende fjelltelt tar kvelden. Ergo er det greit å vite om de rimeligere alternativene til Bergans duger.

Når du, Loffen, sier at kvaliteten på Bergans-teltene (Ekstrem og Kompakt) er OK, betyr det da at du ikke ville benyttet teltene på høyfjellet. Altså at de ikke er til å stole på der de blir eksponert skikkelig med hensyn til uvær?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Takker for svaret og videreformidling av erfaring, Loffen :lol:

Når du, Loffen, sier at kvaliteten på Bergans-teltene (Ekstrem og Kompakt) er OK, betyr det da at du ikke ville benyttet teltene på høyfjellet. Altså at de ikke er til å stole på der de blir eksponert skikkelig med hensyn til uvær?!

Vell for å si det slik jeg leste i en eller annen test for noen år siden: Det eneste ekstreme med "BERGANS EKSTREM" er Størrelsen!! Det er et monster av et tunneltelt!!

Hadde det med på vintertur for noen år siden og han som var med skulle grave ut "tomt" for teltet. Han trodde ikke på meg at han skulle grave like stor plass som garasjen hans tok! Men innen vi var ferdig og fått slått opp teltet så var det jeggu flyttet noen kubikmeter med snø!!! Dette teltet er et godværs telt! alt for få barduner i forhold til størrelsen. Men et flott familie telt for sommerturer! Ville ikke ha ligget i det i noe over stiv kuling!

;) Har forøvrig klippet mitt i 2 og bruker den ene delen med 2 buer som gapahuk :)

Kompakt derimot er ikke så aller verst!! Som 2 mannstelt! Mangler riktignok stormmatter men det er visst ikke alle som trenger det på vinteren :) dette er jo et ganske vindstabilt telt ikke minst pga formen!! Bardune kunne det sikkert ha vert noen flere av også på dette men tror nok jeg hadde tatt sjansen på å prøve det i storm dersom jeg var nødt!!! Prisen er jo slettes ikke verst :lol: Så det på www.amfibi.no for 1990.- kroner i dag!!!

Men som jeg har sagt før: du får stort sett det du betaler for og skal du ha det "Beste"så får pengeboka blø :roll: spørsmålet er: skal du ha det beste eller noe som er bra nok???

Tror du "GJEST" er på "ekspedisjon" i lysløypa nå :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loffen skrev: ;) Har forøvrig klippet mitt i 2 og bruker den ene delen med 2 buer som gapahuk :)

:lol::D:D (Klippe teltet i to - du er en gal mann, loffen :roll::lol: )

Tja, det beste ... I dag har jeg to Helsport-telt; Femund 4 Camp og Beito 3. Begge er prøvd vår, sommer og høst, men aldri i "ekstrem-vær". De har begge stått tilfredsstillende i kuling på høyfjellet og tålt kraftig nedbør veldig godt. Hvordan teltene takler skikkelig uvær over tid, aner jeg ikke.

Regner med at jeg om to til tre år må kjøpe meg nye telt. Mitt bruk er lavlandet (skog og kyst), samt høyfjellet (ca. 600 - 1.500 moh), og har vel lyst på et telt jeg "vet" gjennom andres tester tåler en støyt. Hilleberg er i så måte aktuelt. Eller Helsports Børgefjell Light Camp.

Men: Dersom Bergans-teltene viser seg å være av god kvalitet, er jo denne produsenten høyaktuell. Ikke minst prismessig.

Er klar over at pris ofte følger kvalitet - altså at høyere kvalitet fordrer høyere pris. Men av og til hender det at noen kjekke folk holder relativt lav pris på gode produkter. Mitt håp er at Bergans-gjengen er knallkjekke (dream on, hehe :roll::) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loffen skrev: ;) Har forøvrig klippet mitt i 2 og bruker den ene delen med 2 buer som gapahuk :lol:

:o:o:o (Klippe teltet i to - du er en gal mann, loffen :D:D )

Ja kanskje er jeg litt gal!! :lol:

Men etter en del kjøp,salg,bytting og reklamasjoner så satt jeg plutselig med en liten haug med telt og jeg kan bare bruke et av gangen!

Så nå bruker jeg et "helsport børgefjell camp sl" (2,8kg) fra 1996 når jeg skal alene, langt avgårde på tur!

skal jeg på kortere tur alene benytter jeg "Gapahuken"(1,8kg) Som faktisk er veldig suveren!

er vi to som skal på tur så benytter jag holmeslet backwood(4,5kg ( www.holmeslet.no ) som er et toppers telt når mann skal "BO" på en plass flere dager, blant annet går klestørken som en drøm i dette!!

Er vi flere benytter vi lavvu(ca7kg)(Den gikk dessverre gaiken på forige tur) Eventuelt i kombinasjen med børgefjell teltet!

Så jeg føler nå at jeg har telt som passer for de fleste turene mine!

I tillegg har jeg et 6manns caping telt med 2rom og kjøkken liggende(ca35kg) dersom jeg skulle ha behov for det :):):roll::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loffen:

Ja, du er tydeligvis en "godt bestykket" herremann når det gjelder tak over hodet :)

Vi vurderer sterkt å kjøpe oss en lavvo. Tenkte da bare å kjøpe en duk (antakelig ripstop), for stenger i form av trær har vi nok av på tomta. Hver gang vi er på Hinnøya i Nord-Norge så blir det lavvo-overnattinger. Fantastisk måte å overnatte ute på.

Når det gjelder Bergans-telt, så kan det virke av svarene som at de kvalitetsmessig kanskje ligger på samme nivå som Trek-segment-teltene til Helsport - eller kanskje litt lavere?!

Mekelig at Bergans-teltene ikke er blitt mer/oftere testet i ulike friluftslivmagasiner i bladform eller på Internett.

Har tittet på Holmeslet-siden. Artige telt, men jeg foretrekker enten eller når det gjelder størrelse. Det vil si: Enten vil jeg ha relativt små vindstable fjelltelt - eller lavvo - og det er jo stort så det holder. Skal ikke være lett ;)

Takker for mange gode og ikke minst artige svar/kommentarer, Loffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har testet Bergans Fjellbu, og er særdelse fornøyd med det! Det er veldig lett å sette opp, man har god plass og det tar ikke allverden med plass i sekken.

Teltet har et spesielt innerfór som jeg syntes fungerte veldig bra. Fóret gjorde så rimet på innsiden av teltet ikke falt ned igjen som vann i ansiktet vårt etter en kald natt.

Jeg leste på denne tråden at en av dere ikke var fornøyd etter å ha testet Bergans Fjellbu for noen år siden. Jeg vil gjerne høre hvorfor..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er veldig skeptisk til enduks-telt i dermizax - og da spesielt med hensyn til bruk over tid. Jeg har selv en dermizax-jakke, og den er ikke all verden å skryte av i regnvær etter en stund; da er jeg bløt!

Å betale godt over 5.000 kroner for et dermizax-telt som er av høyst usikker kvalitet - niks!

Men de øvrige teltene til Bergans er jeg nysgjerrig på. De er stort sett laget av velkjent (?) kvalitet slik man kjenner det fra andre fabrikanter/produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Gammel tråd og helt off-topic, men...

Noe sier meg at Helsport er på hell rent kvalitetsmessig. Ring Oslo Sportslager og spør om hvorfor de ikke selger Helsport-telt lenger.

Jeg tror det var på grunn av XXL kom rett borti gata og prisen de tar for Helsports telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.