Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling på sommersovepose ønskes :)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil prøve ut dette forumet for å se om noen kan anbefale meg en bra sommersovepose.

Pr nå har jeg en Ajungilak 3 season, og skal skaffe meg en lett sommersovepose med følgende

krav fra min side: <900 g, < 3000 kr.

Har ikke heeeelt bestemt meg for om jeg skal kjøre dun eller ei, er ikke alle sportsbutikkansatte jeg har snakket

med som greier å overbevise meg om hvorfor jeg bør legge i 2000 kr ekstra for å få dette.

Soveposen skal for det meste brukes til koieturer og soving i telt om sommeren.

Jeg har silkelakenpose + ullundertøy dersom det blir kjøligere, og er derfor veldig usikker på

hvilken "komforttemperatur" soveposen bør ha.

Noen som har et par anbefalinger??

mvh Linn Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Jeg jakter på en lett sovepose for vår/sommer/høst, men som også kan være nødsovepose for mine dagsturer i høyfjellet på vinterstid.

Var innom XXL igår, og ble en smule imponert over denne soveposen fra Ajungilak:

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/soveposer/sphere-spring-195-l-1053980

Ekstremt lett var den ihvertfall, og dunkvaliteten var høy (750+?). Kan komprimeres utrolig mye.

Lykke til - hold oss oppdatert.

mvh,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komfortemperaturen bør minst være 0 grader. Jeg har en pose fra Hel sport som har komfortemperatur +4 og ekstremtemp. 0 grader og det er for lite for telt. Det går greit hvis du har ulltøy å ta på deg, men det kan bli litt for kalt uten. Soveposen fra XXL så jo fin ut, men så var den også ganske mye dyrere enn min. Dun er bra så lenge det er tørt, men det tørker seint hvis den blir våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Komfortemperaturen bør minst være 0 grader. Jeg har en pose fra Hel sport som har komfortemperatur +4 og ekstremtemp. 0 grader og det er for lite for telt. Det går greit hvis du har ulltøy å ta på deg, men det kan bli litt for kalt uten. Soveposen fra XXL så jo fin ut, men så var den også ganske mye dyrere enn min. Dun er bra så lenge det er tørt, men det tørker seint hvis den blir våt.

Jeg vil vel anta at prisen er høy pga vekten.

Det er vel også (minst) to standarder der ute på temperaturangivelser; Sintef og EN? Ajungilak følger EN og Helsport følger Sintef.

Jeg legger på +3 grader på Helsport sine angivelser for å sammenligne med Ajungilak. Tar gjerne innspill på om det er for mye/lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med Ajungilak soveposer. Iglo og Iglo tvinn var ganske populær i den tiden da jeg var en ung idialistisk Røde Kors Hjelpekorps medlem. Jeg mener å huske at Iglo tvinn var mørk blå og Iglo var lys blå. Guttene kjøpte mørk- og jentene lys blå siden disse kunne festes sammen til en stor pose.

Jeg ville ikke hatt noen problemer med å kjøpe Ajungilak igjen, og denne posen fra XXL fristet faktisk meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også på den sphere-spring posen når jeg så meg om etter ny lett sommerpose for en måneds tid siden.

Den så fin ut den og var veldig lett, men det var penger å spare, så jeg kjøpte en mountain equipment xero 350 fra england, betalte 1600 + toll og mva. denne har komfortemp på 0 grader for menn, +4 for damene, den veier ca 700 gram

Har akkurat kommet hjem etter en 3 natts tur på fjellet og må si meg veldig fornøyd med posen.

hvis du stort sett bruker sommerposen i skog og mark og ikke er oppe i høyden er jeg ikke sikker på at det trengs veldig lav temp på posen. jeg har klart meg i mange år med en skrall syntetisk pose med komfor på +7 , men da har jeg måtte ta på meg sokker, ullundertøysett og en lue når jeg har vært i fjellet for å sove godt. Det er ikke behagelig å sove i en alt for varm sovepose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar!

Jeg skal ta en titt på Ajungilak sphere spring i morgen. 2800 kr er mer enn nok, føler jeg. Over 3000 kr blir for mye for en fattig student.

Men dersom jeg bestemmer meg for mountain equipment xero 250, som også ser feldig bra ut pga "elastisitet" og "fothus",

er det noen engelske nettsteder der ute som er billigere enn resten?? Legger man bare på 25% for moms?

Reiser på tur den 30. Juli, så må begynne å bestemme meg snart her... ;)

mvh Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jepp - samboeren min kjøpte ajungilak sphere spring for 1999 kr hos xxl sist helg.

Reagerte litt på at de hadde oppført 3999 som førpris, dette er sludder og pølsevev, siden jeg har surfet mye etter soveposer

uka før kjøpet, og da kostet den 2800...Sjofelt!

Selv har jeg bestilt meg en mountain equipment xero 250 fra facewest.co.uk. Har blitt trukket 1640 kr, pluss moms

når den ankommer Norge. Gleder meg som en unge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Jepp - samboeren min kjøpte ajungilak sphere spring for 1999 kr hos xxl sist helg.

Reagerte litt på at de hadde oppført 3999 som førpris, dette er sludder og pølsevev, siden jeg har surfet mye etter soveposer

uka før kjøpet, og da kostet den 2800...Sjofelt!

Selv har jeg bestilt meg en mountain equipment xero 250 fra facewest.co.uk. Har blitt trukket 1640 kr, pluss moms

når den ankommer Norge. Gleder meg som en unge! :shock:

Det står mellom disse to for meg også... kan vi få en liten sammenligning når du har fått din Xero kanskje? :D

/Ørjan\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg kjøpte mountain equipment xero 250 fra facewest.co.uk for 162 pund (sendes til Åre for å slippe toll + moms = "halv pris")

i fjor sommer, samt at kjæresten min kjøpte sphere spring til 2000 på xxl.

Av de to, så foretrekker jeg helt klart sistnevnte.

Synes xero 250 er trangere, samt at det er en smule ubehagelig med de elastiske, tynne trådene som skal

sørge for at soveposen hele tiden ligger inntil kroppen din. Føler ikke det behovet av en sommerpose.

I våres bestilte jeg mountain equipment titan 650 vinterdunpose - og denne er helt fantastisk,

delvis pga at den ligger tett til kroppen pga nevnte tråder. Betalte 162 pund for denne også, sendt til Åre.

Eneste jeg savner på soveposene fra mountain equipment er kompresjonstrekk.

Av liggeunderlag angrer jeg absolutt ikke på at jeg la penger i en thermarest neo-air.

Aldeles latterlig lett - veier kun et halvt kilo og tar plassen til en medium termos i sekken.

Kjøpte large som er 60 cm bred. Suuperfornøyd. Betalte 1699 for denne på salg under TT-dager hos Axel Bruun, Trondheim.

Det var dagens turutstyranbefalinger fra denne kanten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.