Gå til innhold
  • Bli medlem

Skagastølsryggen - Sentraltind - Styggedalsryggen


knutsverre

Anbefalte innlegg

3. juli 2010. En gammel drøm var i ferd med å bli realisert, nemlig traversen over Skagastølstindene fra Nørdre til Vetle og videre over Sentraltind og Styggedalstindene. Værmeldingen var god for lørdag 3. juli. Jostedalen Breførarlag (JBF) hadde vist stor fleksibilitet, og ordnet med fører til 3 og 4. juli, selv om bestilt dato var litt lenger ut i uken. Overnattet på Jostedalen Hotell på Gjerde hvor det er meget hyggelig vertskap som viste stor fleksibilitet mht måltider og matpakkesmøring for gjester som skal opp midt på natten! Vekking av mobilen 0340. Frokost med kaffe på termos på rommet. Hentet guiden min Tshering kl 0415. Tshering er fra Nepal, jobber som fjellfører der og har vært i guide i JBF om sommeren i mange år. En fantastisk hyggelig og flink fjellfører. Bilturen til Turtagrø tok ca. en time. Start fra parkerings-plassen kl.0530. Sekken min på 50 l var mye tyngre enn vanlig pga at vi var utstyrt for overnatting i telt, dessuten mat, kokeutstyr og ekstra klær. Været var brukbart, men det var endel vind. Fulgte vanlig sti til Tindeklubbhytten, hvor vi var fremme ca. kl 07.

NØRDRE SKAGASTØLSTIND
På bra sti opp til fjellsiden mot øst til sørsiden av vann 1684 hvor vi fylte vannflaskene. Nå måtte stegjern og klatresele ut av sekken og henges bakpå, noe som førte til uvant tyngdefordeling på sekken. Opp steinuren mot Nørdre, hvor vi hadde nærkontakt med en rypemor, til en lun hylle på NV siden av toppen. Her fant vi ly for vinden, og hadde en god matpause. Fire ungdommer som hadde overnattet ved Tindeklubbhytten sluttet seg til oss på den videre ruten opp mot toppen, hvor vi gikk rett opp fra NV siden. Litt bratt, men ikke vanskelig. Det er mindre bratt å runde rundt på NØ siden. Oppe på toppen ca. kl. 10. Fotografering og GPS reg. Etter kort opphold på toppen bar det videre til Skagastølsnebbet (2222 moh). Ungdommene gikk ikke videre.
GPS på det høyeste punktet litt øst for varden: 4.39571 68.16019

SKAGASTØLSNEBBET
Vi fortsatte fra Nørdre ca. kl. 1015 i bratt og tidvis litt eksponert, men uproblematisk terreng til den avrundete, lille knausen som bærer navnet Skagastølsnebbet (2222 moh, GPS 4.39669 68.15604).

MIDTRE SKAGASTØLSTIND
Der var det på med sikringsutstyret. Foran oss lå V-skaret, et dypt skar som skiller mellom Nørdre og Midtre. Det beskrives flere steder at det er vanlig med en rappell ned i V-skaret, men dette var ikke nødvendig fra nordsiden under dagens forhold. Vi kom oss helt greitt ned uten. V-skaret er dypt og mørkt med etterlatte rappelltau på sørsiden. Tshering klatret greit opp første taulengde (3+), etablerte standplass og sikret Jeg kom også opp uten større problemer, tross tung og stor sekk. Det ble litt mer klatring av samme slaget opp til Berges stol, og derfra greitt videre til toppen. På toppen etter 2.5 time kl. 1245.
GPS:4.39733 68.15450.

VETLE SKAGASTØLSTIND
Etter en kort pause fortsatte vi fra Midtre videre mot Vetle Skagastølstind. Her var det luftig, men helt greitt å gå. Vi så Halls hammer på lang avstand. Det var ikke aktuelt a klatre denne, så vi gjorde som de aller fleste andre - dreide av mot venstre (østover) til vi kom til Patchell´s sva som var vått og glatt av smeltende snø lenger oppe. Men det er lagt ut et tau som vi benyttet som hjelp til å trygt traversere det glatte svaeet bort til en bra sprekk i fjellet. Krevende opptak (opplevdes som nærmere grad 4) videre oppover et kort stykke før det igjen ble lettere. Så fulgte vi greitt ryggen til toppen av Vetle hvor vi hadde flott utsikt mot Storen og Hurrungane, forøvrig i bra vær. På toppen kl 15. Vi hadde da brukt vel 2 timer fra Midtre uten å stresse og 8 timer fra Tindeklubbhytten. Vi så klatrere som var kolleger av Tshering nede i Mohns skar på vei opp nordflanken på Storen. Her på Vetle måtte vi foreta valget enten å fortsette opp på Storen, eller å legge ruten over Sentraltind til Styggedalstindene. Jeg valgte det siste for å få med meg de sistnevnte toppene som jeg ikke hadde vært på tidligere. GPS: 4.40009 68.15037.

SENTRALTIND
Vi gikk fra Vetle ca kl. 1515. Ruten gikk nå rett østover langs en bred og lettgått rygg frem til den siste oppstigningen mot toppen hvor det var litt klatring som ikke opplevdes som vanskelig. Plutselig var vi oppe på det brede topp-platået på en av Norges mest utilgjengelig fjelltopper! Gjett om vi var glade! Klokken var da blitt 1630, og dagen var enda ung! Utsikten var formidabel. Der er en kjent overnattingsplass på toppen av Sentraltind, et bredt og fint område, men dette var helt dekket av is. Vi bestemte oss for å fortsette til Styggedalstindene. Været var i ferd med å bli dårligere, tåken kom sigende og det begynte å småregne og sludde.
GPS: 4.40456 68.14938

STYGGEDALSTINDENE
Vi gikk fra Sentraltind ca. kl. 1645. Nå var det blitt mer og mer dyp snø og delvis is i terrenget som i betydelig grad vanskeliggjorde resten av turen. Fjellet og steinene ned fra Sentraltind er kledd av svartmose som var blitt ekstremt glatt av nedbøren. Nedstigningen fra Sentraltind ble den desidert vanskeligste delen av turen. Ruten ned fra Sentraltind mot nord går stupbratt nedover på nordsiden av toppen. Lenger nede var det litt mindre bratt, men her støtte vi på is og glatt fjell på nordsiden. Vi måtte sikre, og brukte lang tid nedover. Enda lenger nede ble det en lang rappell ned til bunnen av skaret mot Styggedalstindene. Så var det å vasse i dyp og bløt snø bortover eggen mot Styggedalstindene. Da vi nærmet oss Vestre valgte vi å gå ut på en lang og bratt snøflate sør for toppen, og fulgte denne østover og etterhvert nordøstover opp på ryggen. Vi kom opp på ryggen knappe 100 m øst for Vesttoppen, og gikk lett opp til Vesttoppen forbi et smalt, lite klyveparti. Oppe på Vesttoppen kl. 1940, etter å ha brukt ca. 3 timer fra Sentraltind. Så var det lettgått, men fortsatt mye snø bort til Østtoppen. Like vest for denne er det et bratt, men kort klyvepunkt fra øst som vi slapp oss ned fra. Vi var på Østtoppen kl 2050. , Der møtte vi 6 ungdommer som hadde gått opp Gjertvassbreen tidligere på dagen. De hadde planer om å gå samme tur som oss i motsatt retning.
GPS Vesttoppen: 4.41125 68.15101 GPS Østtoppen: 4.41480 68.15029

Vi overveide å overnatte på Østtoppen, men etter å ha sjekket værmeldingen som lød på regn og tåke dagen etter bestemte vi oss for å fortsette turen nedover. Været var nå blitt bedre og det var til og med glimt av sol! Vi fulgte sporene i snøen meget bratt ned mot Gjertvasskardet, og sikret på de bratteste partiene. Sporene gikk tvers over en stor bresprekk som alle heldigvis hadde unngått! Vi krysset videre nedover i dyp snø mellom bresprekker til vi var trygt nede på Gjertvassbreen, og fortsatte inn på fast land til overnatting litt sør for 1838 toppen. Framme ved teltplassen kl 2315 idet solen var i ferd med å gå ned med en fantastisk flott, mørkerød himmel i vest. Da hadde vi vært på tur i 18 timer fra Turtagrø! Posemiddag ved midnatt. Deretter rett i soveposen i mitt Hilleberg Akto enmannstelt hvor det viste seg å være bra plass for to personer. Ut på natten fikk vi selskap av turfølget vi traff på toppen, som klokelig nok hadde returnert istedenfor å fortsette til Sentraltind. Dagen etter var det hjemtur (4 timer) vestover mot Styggedalen og Helgedalen tilbake til Turtagrø. Drømmen var realisert!

post-7577-133474702933_thumb.jpg

post-7577-133474702958_thumb.jpg

post-7577-133474702981_thumb.jpg

post-7577-133474703002_thumb.jpg

post-7577-133474703023_thumb.jpg

post-7577-133474703045_thumb.jpg

post-7577-133474703068_thumb.jpg

post-7577-133474703091_thumb.jpg

post-7577-133474703114_thumb.jpg

post-7577-133474703136_thumb.jpg

post-7577-133474703159_thumb.jpg

post-7577-13347470318_thumb.jpg

post-7577-133474703203_thumb.jpg

post-7577-133474703227_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med gjennomført tur!!

Kan tenke meg at det ble ubehagelig med tung sekk i sluddeføre ned fra Sentraltind, det er ikke noe spøk.

Hvorfor måtte sele og stegjern ut av sekken egentlig?

Ellers var det morro å få en beskrivelse av ryggene igjen, kjente meg godt igjen. Gikk dere rett opp kaminen etter patchells sva? eller litt videre på skrå opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen, Mayhassen! Alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger. Sele og stegjern måtte ut av sekken for å få plass til en 2 liters vannpose inne i sekken som allered var stappfull før vannforsyningen. Kunne selvfølgelig valgt å ta ut andre ting, men disse var lettest tilgjengelig.

Etter Patchells sva gikk vi nokså rett oppover litt mot venstre uten at vi la merke til noen egentlig kamin. Muligens kunne det være en kaminoppgang rett opp til høyre for tauet der hvor du begynner krysningen av svaet, men vi gikk ikke opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjørn-Even! Spenning var det nok av for min del, snø også. Føreren gikk vel i prinsippet for det aller mest usikret. Riktignok hadde jeg ham i eget tau med taubrems og stram line mens han klatret oppover, men det virket som om dette var mest proforma siden vi ikke hadde satt opp sikring på standplass. Men klatringen var nok lett for denne erfarne føreren, og han satte også opp mellomforankringer mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått tindetur, Knut! :D

Dette er rygger som jeg håper å komme opp på senere i sommer, så denne rapporten var av stor interesse. Spenstig med så mye is og snø på ryggen. Dere skulle reist opp to dager tidligere, da var det ikke en sky i hele Hurrungane. :wink:

Tusen takk for det, Sondre! Følger nøye med på dine egne rapporter her og wwv.no! Dere har hatt noen fantastiske turer, og det er alltid morsomt å lese turbeskrivelsene dine!

Været er og blir en utfordring i Hurrungane. Vi skulle egentlig gått denne turen i juli 2009. Da kom vi bare til Gjertvasstind, hvor vi måtte snu pga tordenvær. Jeg har også måttet avlyse eller modifisere flere andre planlagte turer i Hurrungane pga værforholdene. Skulle gjerne gått i finvær slik som dere gjorde, men da jobbet jeg.

Lykke til med din egen tur i sommer! For min del går turen til Russland 10. juli hvor vi skal forsøke oss på Elbrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tur!

VETLE SKAGASTØLSTIND

Patchell´s sva som var vått og glatt av smeltende snø lenger oppe. Men det er lagt ut et tau som vi benyttet som hjelp til å trygt traversere det glatte svaeet bort til en bra sprekk i fjellet.

Er dette et tau som er lagt ut av førere for å lette adkosten eller noe som noen har "mistet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tauet ved Patchells sva som brukes til pendeltraversen skal være lagt ut av klatrere til hjelp for andre. Mener jeg så et sted at det var lagt ut av Norsk Tindeklubb. Tauet er tynt og kort, men akkurat passe for formålet. Det er festet i en gammel, rusten bolt i fjellet. Disse boltene var det forøvrig flere av langs ruten, og vi benyttet oss av dem uten problemer (selv om jeg er skeptisk til slike gamle sikringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om Tshering er samme karen som er beskrevet i boka til Randi Skaug, han som skal ha størsteparten av æren for at hun kom til topps på Everest. I tilfelle snakker vi om en ekstremt solid fjellfører. Det er en med hans kvaliteter jeg garantert trenger for å være trygg på disse storryggene i Hurrungane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om Tshering er samme karen som er beskrevet i boka til Randi Skaug, han som skal ha størsteparten av æren for at hun kom til topps på Everest. I tilfelle snakker vi om en ekstremt solid fjellfører. Det er en med hans kvaliteter jeg garantert trenger for å være trygg på disse storryggene i Hurrungane.

Meget mulig. Hans fulle navn er Tshering Pande Bhote. Han driver sitt eget firma i Katmandu i Nepal (Himalayaguides), og har vært på Everest 6 ganger. Han kjenner og har gått på tur med mange av de norske, kjente ekspedisjonsfolkene. Jeg har ikke lest boken til Randi Skaug, men det kan meget vel være ham. Jeg kan spørre ham ved neste anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken til Randi Skaug står Tshering Pande Bhote oppført som den som har tatt bildet av henne på toppen av Everest, så da er det vel samme mann :D

Ja, det er Everest-Tshering. Møtte ham i 50-årslaget til Randi - en fantastisk kar! Dere finner ham på Facebook også.

Han guider en del i Jotunheimen om sommeren.

Nydelige bilder!

Film fra vår tur i 2004 med strålende vær:

http://www.youtube.com/user/mitandi1#p/c/FFEF4F383ACC3519/10/w-CyvDzm-nc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.