Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftig tur over Knutsholstraversen 1. juli 2010


500fjell

Anbefalte innlegg

Annonse

Litt av en kongetur dette! Sånt vær vokser ikke på trær i Jotunheimen i juli!

Dette er kremtopper, det er 100% sikkert. Vestre Leirungstind er en av mine beste opplevelser noensinne. Men uten Jan Petter hadde jeg ikke kommet til topps den gangen, så det er liten tvil om at man har forskjellige evner på fjellet...

Den ryggen skal jeg gå med tau før eller seinere. Og Store Knutsholstind må jeg tilbake på i knallvær, har vært der 2 ganger i høyst ordinært vær.

Hva mener dere om Søre Nål, er dere enige med Arne fra Tinderangling i at den er den vanskeligste 2k-toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:!: takk for turen og takk for en råbra rapport! været var så bra som jeg hadde håpet på, og den lille vinden vi noen ganger møtte på var bare deilig. Er jo nok av utfordringer på denne ryggen for de som er glade i å klyve. selv synes jeg at det ene svaet opp mot vestre leirungstind føltes litt eklere enn den ruta vi gikk opp på vesle K(nesten ut mot stupet), Nordryggen fra store K kan nesten bli for mye av det gode med klyving, men heldigvis er belønningen stor når man når bunnen av Midtre K, hammeren opp her er ren nytelse, en del bøttetak men alikevel relativt bratt og vedvarende klyving. Burchardts tind tviler jeg på at jeg noen gang kommer til å besøke igjen, maken til løs 2k-topp skal man lete lenge etter! :!: eneste positive med denne toppen er at det er ganske morsom klatring(om enn noe løs) fra syd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en kongetur dette! Sånt vær vokser ikke på trær i Jotunheimen i juli!

Dette er kremtopper, det er 100% sikkert. Vestre Leirungstind er en av mine beste opplevelser noensinne. Men uten Jan Petter hadde jeg ikke kommet til topps den gangen, så det er liten tvil om at man har forskjellige evner på fjellet...

Den ryggen skal jeg gå med tau før eller seinere. Og Store Knutsholstind må jeg tilbake på i knallvær, har vært der 2 ganger i høyst ordinært vær.

Hva mener dere om Søre Nål, er dere enige med Arne fra Tinderangling i at den er den vanskeligste 2k-toppen?

Finvær på Store Knut unner jeg deg Øyvind, men husk solfaktor! :!:

vet ikke om jeg synes Søre Nål er den vanskeligste, Skarvflyløyfttinden SØ1 mener jeg er litt mer teknisk vanskelig. Jeg mener selv at det ikke er de klatretekniske utfordringene som alene skal avgjøre hvor vanskelig en fjelltopp er, jeg synes en kombinasjon av lang anmarsj/utilgjengelighet, krav til brede kunnskaper innen fjellsikkerhet(bre, klatring), krav til konsentrasjon over lang tid(bevege seg lenge i utsatt terreng) og at gode forhold er en forutsetning (for den allminnelige tinderangler).

tatt disse faktorene i betraktning så er vel kanskje Sentraltind eller de nordre Maradalstindene de vanskeligste? selv har jeg ikke vært på noen av dem enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik B.: Du kan glede deg til Knutsholstraversen! Håper det blir bra vær. :!:

Hva mener dere om Søre Nål, er dere enige med Arne fra Tinderangling i at den er den vanskeligste 2k-toppen?

Av de toppene vi har tatt til nå vil jeg si at Søre Nål er den teknisk vanskeligste toppen via normalveien. Det er et lite flytt før du kommer opp på den horisontale eggen som jeg vil tro ligger rundt grad 4. Enkelt med svasko, men med lefsete fjellsko blir det en større utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen punkter som er mer utsatt enn eggen mellom Austre og Midtre raudalseggje forresten?

Hm.. Skal du gå samme ruta som vi gikk så vil jeg si at både Burchardts Tind fra sør og Søre Nål er mer spenstig. Burchardts Tind kan fint omgås ved å runde i vestsida, men Søre Nål er kort og luftig klatring ad letteste vei. Et flytt kvalifiserer nok til grad 4.

Ellers vil nok mange foretrekke sikring opp Vesle og Midtre Knut fra sør. Kanskje også opp Vestre Leirungstinden. Opp mot Store er det visstnok greit å omgå deler av eggen litt mot vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes å huske at pinakkelen og den etterfølgende eggen ved midtre raudalseggje var mer luftig en knutsholstind-turen, men så har det snart gått ett år Enig med Sondre i at det er mer teknisk vanskelig opp til både Vesle, Midtre K, burchardts, og kanskje vestre leirungstind. hvis dere uansett tar med dere tau og slikt for søre nål er dere jo rusta for evt vanskeligheter underveis 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har ikke planlagt turen enda helt, så vet ikke hvilken vei jeg går. Blir nok med en overnatting øverst i Leirungsdalen eller noe, i og med at jeg er lysten på Skarvflytindene og høgdebrøtet og. Blir nok til at jeg går alene og uten tau, men det klatreteknisk er jeg ikke beskymret for, har litt erfaring fra klarting og tar nok med klartesko. Er mer følelsen av at man har mye luft under seg og ikke noe sikring.

Vesle Knutsholstind går ann og gå rundt og opp nordsida om det blir for utsatt og, samme med Burchardts og de andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • 3 år senere...

Hei,

Virker som folk her inne har nokså oversikt over disse toppene. Jeg skal på en tur med kjæresten til sommeren og vi tenker å gå opp store Knutsholstind. Jeg ser en del bilder der folk har med seg tau for sikring. Vi tenker å gå rett opp fra dalen og ned igjen så lurer på om dere mener det er nødvendig med sikring på denne turen? Vi er i god fysisk form, men kun noe klatreerfaring. Til sammenligning gikk vi Besseggen sist, noe hun synes var luftig nok. 
Setter veldig pris på alle tips :)

 

mvh

Stian

Skjermbilde-KHT.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.