Gå til innhold
  • Bli medlem

Komprimering av dunjakke


Snublefot

Anbefalte innlegg

Annonse

Dun tar ikke skade av å ligge komprimert over kortere tidsrom. Fuktighet derimot ..... Slett ikke bra!

Jeg kjøpte en Bergans Dunjakke tidligere ihøst, og spurte om det samme i butikken (av ren nysgjerrighet), og fikk det svaret jeg forventet ..... (Se over)!

__________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dun skal visstnok ikke ta så stor skade av kortvarig komprimering. Kan du unngå det, så er jo det helt klart det beste. F.eks. ved å bare putte den i sekken fremfor å komprimere, dersom du har plass til det.

Syntetisk materiale tåler komprimering dårlig, og bør unngås så langt det lar seg gjøre - dette gjelder spesielt soveposer, som mister isolasjonsevnen. Eks. bare komprimere under transport - med en gang du er fremme bør du ta den ut av kompresjonstrekket, og likeledes bør den aldri lagres komprimert.... (dette vet vel de aller fleste :D Dun tåler komprimering bedre enn syntetisk materiale, men er likevel ikke veldig bra i lengden. Hvis du må komprimere, husk å ta den ut av kompresjonstrekket så fort du har mulighet. Blir veldig surt dersom dunjakka blir ødelagt, spesielt med tanke på hvor mye man har punget ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd! Funnet ut at jeg kan stjele et av sovepose trekkene til mor og far, og bruke det som kompresjonstrekk. De bruker dem uansett aldri utenom sommerstid.

Så har jeg den hengende ute, og komprimerer den kun under transport hvis nødvendig!

Ellers kan jeg bare si at jeg er forelsket i jakka og venter bare på at det skal bli skikkelig kaldt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.