Gå til innhold
  • Bli medlem

Multifilamentsnøre på ebay - størrelse?


c702

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter 0,12 mm snøre (6,8 kg) på ebay.

Blir dog litt usikker på størrelsene da det kun oppgis størrelser i lb på ebay.

Noen som vet hva dette blir i "norske" størrelser?

Har funnet en slags oversikt på nett - kan denne stemme, slik at f.eks 4 lb = 0,13 mm, og dermed det nærmeste jeg kommer?

http://www.basspro.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product_10151_-1_10001_71878_100017000_100000000_100017000_100-17-0?ordProd=Y&CMID=TOP_selectitems#itemDetail

Hvilken farge på snøre anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes ulike omregningstabeller, men ingen fra lb til mm. Trodde det bare var en vektenhet som hadde med bruddstyrke å gjøre.

Når du har bruddstyrken i kg, kan du jo omregne den og finne riktig sene ut fra det. Jeg har en sene med 8,5 kg og 19 lbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, synes dette er forvirrende jeg...hehe

Om jeg da velger 14lb som jeg har funnet ut at er nærmest 6.8kg, står det under .25mm, hva betyr det i såfall?

Takker for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke slike ting veldig risikabelt å handle derfra da? Ser bare for meg selgerene har hamstret et gammelt restparti en plass. Skittfiske har greie priser på samme snøret og da får du garantert et "friskt" et. Ser de har 0.10 inne til ca samme prisen som du må betale fra ebay..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...skal du ha sena på fjellutstyret ditt kan du godt gå ned i tykkelse. Jeg kjører selv 0.10 på lettspinnerutstyret og det har en bruddstyrke på som holder i massevis.

Husk at bruddstyrken er pr. meter.

Kjøp ikke skrikende farver,hold deg til "jordfarver".

-Om du i tilegg sjøter på et par meter tynn fluorcarbon på tuppen , er du helt oppe å stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da går jeg for 0,10, bare hørte at under 0.12 så "gravde" sena seg ned i resten av snøret på spolen, men som sagt jo tynnere sene, jo lengre kast, så da går jeg for det:-) Du nevner et par meter fluorcarbon på tuppen, hva mener du med det? og har noen blitt klokere med tanke på tabellen i første innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...fluorcarbon er et monosenemateriale som nesten har samme lysbruddstyrke som vann dvs nesten usynlig. For fisken.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare gått p åen oppe-å-stå fiskebutikk og fått spolt på sene der.

Det blir marginalt,enn om noe å spare i det hele tatt på åhandle det på nett. Dessuten er du jo også da sikker på å få

fersk sene,som nevt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i at det lønner seg å få gjort dette i en butikk med betjening med greie på det. Er xxl noe å satse på tro, (Sandvika)? Hvor lang fotom bruker du, hvilken diameter og hvilken knute?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i at det lønner seg å få gjort dette i en butikk med betjening med greie på det. Er xxl noe å satse på tro, (Sandvika)? Hvor lang fotom bruker du, hvilken diameter og hvilken knute?:wink:
Ikke noe problem med "gammel" multiline. Den blir ikke gammel og tørker ut som monoline. Eneste som er viktig, er når du snurrer på tynn multi, er at den blir spolet på så hardt som mulig på spolen. Da unngår du at den graver seg ned. Alt kaste fiske etter ørret bruker jeg selv 0.10 fireline eller fusion line. Bruker i hovedsak maks 10 gr sluker, og har ikke hatt noen problemer. Still bremsen på et fornuftig nivå og bruk tid, så kan du kjøre så stor fisk du gidder med den tykkelsen på lina.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en shimano exage 1000 snelle, hvor mye bør jeg ha på snella. Mener og ha hørt at den bør nesten være full fordi at da "renner" sena lettere ut! Men så har jeg også hørt at den ikke bør være full.....

Hva anbefaler dere?

Hvor mange meter legger dere på spolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en shimano exage 1000 snelle, hvor mye bør jeg ha på snella. Mener og ha hørt at den bør nesten være full fordi at da "renner" sena lettere ut! Men så har jeg også hørt at den ikke bør være full.....

Hva anbefaler dere?

Hvor mange meter legger dere på spolen?

Hvis snella er stor og sena tynn kan det bli dyrt å fylle den.. Det er mer enn nok med 150 meter, så du kan helt sikkert la noe gammelt snøre ligge igjen i bunnen. Irriterende å måtte bruke 300 meter dyr multiline for å få fylt snella...

Jeg ville gått i en god fiskebutikk og bedt dem legge på spolen. Da kjøper du bare nøyaktig så mye snøre som du bruker.

Snella bør være nesten full. Ca 1-2 mm igjen til kanten er bra. Er den for full blir det lett kluss, og er det for lite kaster den dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står lb på spolen i statene på multien. Er dette tykkelsen på snøret tilsvarende samme lb styrke på monosnører. Veldig knotete. Enkelte Fireline spoler står det begge deler på. Da må du glemme mm tykkelsen. Den stemmer ikke. LB er tykkelsen tilsvarende lb bryddstyrke på mono.

Ett tips for å legge på snøret riktig (passer kanskje aller best på store breie snørespoler) er å legge snøret i vann. Enten ett badekar eller i vannet du skal fiske i, og spole på. Da vil du få motstand nok, og ingen tvinn på snøret. Spolen vrir seg riktig etter motstanden på den tvinn som måtte oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.