Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstur til Trollfossen, Buskerud 3. juli 2010


Babelfish

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett bilder av Trollfossen på Google Maps, bestemte jeg meg for å ta en tur og se det med egne øyne i dag. Trollfossen er en liten foss som ligger langs blåmerka sti fra Buvasskoia (DNT).

Vi pakket sekken og satte kursen mot Sokna og Strømsoddbygda. Etter Strømsoddbygda er det bomvei hvor man må betale med mynter (kr 50). Vi parkerte ved Buvatnet, og labba langs vannet til Buvasskoia (DNT). Buvatnet er faktisk veldig idyllisk, med steinstrand og fine bademuligheter. Derfra gikk det gjennom skogen, og på et hogstfelt traff vi på en stor rådyrbukk som sto og stirret på oss kanskje 100 meter unna. Den får være i fred til bukkejakta begynner.

Så begynte oppturen, relativt bratt, langs blåmerka sti mot Bukollen. I krysset Bukollen/Buvasskollen tok vi til venstre, og fortsatte forbi Fjellandvollen. 500 meter lenger bort kom vi til et skilt med "Trollfossen" på, og derfra var det bare noen få meter inn til dette vakre vannsystemet. Uheldigvis er sålene til La Sportiva Elk ikke til å stole på når det kommer til litt vått fjell, og det endte selvfølgelig med en flygetur ned mellom steinene hvor jeg forstua skulderen. Gjorde vondt der og da, og innbiller meg at jeg hørte noen knekkelyder, men etter en stund gikk det relativt greit. Vi hadde sol hele veien, men en skikkelig regnskur meldte sin ankomst da vi satte oss ned.

En boks snurring og en banan ble kameratslig delt mellom meg og Thomas (bikkja, altså), før vi begynte på turen ned igjen. Vi stoppet ved Buvatnet og slukket tørsten (23 grader er tross alt i varmeste laget når man går på tur) før vi tuslet rundt vannet og til bilen igjen. Hjemme igjen kjenner jeg at den skulderen blir verre, får håpe det går over innen neste helg.

img1296o.jpg
Speider etter ørret ...

img1305v.jpg
Buvatnet

img1308y.jpg
Bambi - du vil ikke se meg igjen når bukkejakta begynner.

img1354l.jpg
Trollfossen.

img1342ct.jpg
Trollfossen.

img1350w.jpg
Trollfossen.

img1379v.jpg
Å gå på tur i 23 varmegrader gjør at man trenger mye væske. Vi beklager dersom vannstanden i Buvatnet er uvanlig lav de neste dagene.

gpslogg.jpg
Sporlogg. Totalt ble det 12 kilometer.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker meg godt i disse traktene, gikk forbi denne fossen i fjor sommer, i samme vær. Nesten som å se mine egne bilder fra turen. ;)

Buvasskoia har jeg enda ikke vært på, men har fått streng beskjed av en kar på jobben om å gjøre noe med det. Storekrakkoia kjenner jeg derimot godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en liten, men fin foss! Turen over til Storekrakkoia skal visstnok være veldig fin. Vi holder oss unna DNT-hytter, siden jeg alltid går med hund - hadde det ikke vært for det, hadde vi nok hatt atskillige overnattingsdøgn oppe i disse traktene.

Går også en del på Vikerfjell og Høgfjell, også veldig fine områder i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.