Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR vs Omnifuel


StianLa

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en bensinbrenner i løpet av sommeren. I hele vinter har jeg brukt MSR Whisperlite og vært fornøyd med denne. God effekt og driftsikker etter min erfaring. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe den eller Simmerlite. Simmerliten skal visstnok ha bedre varmeregulering?

Så begynte jeg å lese her inne, og her har jo Primus Omnifuel kongetronen. Hvorfor? Hva gjør denne så mye bedre enn MSR sine brennere? Jeg er ute etter en driftsikker bensinbrenner med høy effekt og lav vekt som funker når det er skikkelig kaldt. At man kan bruke både gass og bensin er ett pluss, men ikke et krav. What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meiningene er sikkert delte. Eg kjøpte omnifuel, for eg hørte mye positivt om den for mange år si. Ikke ein eineste feil så langt, og eg har ikkje hatt service på den enda, utenom litt vask utvendigt. Men siden dei klagde over støyen min i teltet, fant eg ut eg sko kjøpe ein litt roligere type og. Kjøpte ein colemann 442 av runegutt123 her inne. Må sei eg har blitt glad i denne brenneren, tanken under, ingen løse deler. Og nesten ikkje lyd. Men omnifuel er fortsatt kongen :)

Har 2 kamerater som har nova, sist vintertur satt dei å skrudde på brennerene, min omni tente eg bare på. Sånt utstyr får stjerne i boka hos meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kan bruke både gass og bensin er ett pluss, men ikke et krav.

Å kunne brenne gass er knapt noko pluss. Dei fleste reine gassbrennarane er langt betre til å brenne gass. Så skal du bruke gass, vert du mykje meir nøgd med ein eigen brennar til det bruket. Det er i alle fall mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å ha mulighet for å bruke gass. F.eks hvis du er innom et "dalføre" for å bunkre opp liutt forsyninger og de ikke har renset bensin. Gass får man nesten alltid tak i. Kan jo kjøre vanlig blyfri bensin da men det er jo ikke noe lurt inni teltet.

Har selv Omnifuel og er veldig fornøyd med den. Ikke hatt noen problemer i det hele tatt de årene jeg har hatt den. Har dog skaffet en liten og lett gassbrenner i tillegg til sommerbruk. Mest for å spare litt vekt.

Omnifuel bråker en del da. Dog har ikke jeg synes det er noe problem. Får heller bråke litt når jeg lager mat, det varer jo ikke så lenge av gangen.

At mange har Omnifuel er vel kanskje og fordi den er lettest å få tak i rundt i landt vil jeg tro. MSR, Coleman, Optimus er det vel mer spesialiserte butikker som fører. Omni synes jeg jeg ser uansett hvor jeg er innom.

En annen ting med Omni er at den har regulator både ved flaske og på selve brennerhodet. Mye enklere å regulere effekt på den ved brennerhodet. Med bensin så blir det litt forsinkelse når man regulerer ved flaske. Ved bruk av gass er ikke forsinkelse noe særlig da det er gass i slangen og ikke flytende væske. Det ser ut som MSR brennerne bare har en regulator ved flasken.

Siden du allerede har testet MSR Whisperlite. Se om du får lånt en Omnifuel på en tur og testet den f.ekes. en helg. Da ser du om du merker noen forskjeller du synes er viktig ved valg av brenner.

Ellers er det jo en del som ikke vil ha brennere med slange. Så en Coleman kan være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 50 cent.

Jeg hadde Omnifuel i fire år,før den ble stjålet. Var veldig fornøyd med den. Den brenner ikke bare bensin godt, men også annet. Fikk til og med fart i den med kondensfjerner en gang jeg tok feil flaske:)

Jeg kjøpte Dragonfly etterpå og liker den enda bedre. Den har jeg og brent forskjellige ting på og jeg har ikke åpnet den en eneste gang. Det måtte jeg

med Omnien. Du kan rense dysa på msren kun ved å holde brennern oppned og riste på den. Hvordan det er på nyere omnier vet jeg ikke.

Det som kan være litt slitsomt på MSR sine brennere er en korte stive slangen og at de bråker no inni helv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter opp om MSR Dragonfly, jeg har den og er meget godt fornøyd! Den har veldig god effektregulering, den beste jeg har prøvd :)

her kan jeg bare si meg enig.. litt tung, men GENIAL i funskjonen.. alt bra "telysflamme" til full guffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er soleklart bedre enn andre her. Omnifuel brenner det meste og er driftssikker. Hovedfordel er at pumpe og overgang utvilsomt er det beste på markedet for slangeprimuser, og mye bedre enn msr sine løsninger. Alt er i metall. Bakdelen er at den bråker og lukter, og må kjøre på høy fart for ikke å slokke, samt noe unøyaktig effektjustering. Smelter snø og koker vann på rekordtid, men svir det meste du legger i stekepanna. Forholdsvis tung er den også.

Msr har shaker jet, som er en kjempeløsning, men som jeg sjelden eller aldri bruker ettersom de kun får rent drivstoff. Effektregulering på dragonfly er særdeles god og det er få eller ingen slangeprimuser som slår den som allrounder, med mindre man ønsker å bruke gass. Har dog lavere effekt enn Omnifuel, og smelter derfor snø og tørker soveposer litt dårligere. Whisperlite er en glimrende sak, lett og stillegående. Soter litt og er litt snau på effekt, samt forsinket regulering. Passer i Trangia og blir dermed enda lettere siden bena tas av. Msr sine pumper er gjennomført plastikk. Samtlige msr har dårlig løsning for overgang pumpe til brenner, hvor kun friksjon mellom metall og hardplast holder tett. Derfor holder det heller ikke alltid tett, og er en kjent svakhet, særlig i sprengkulde. Hadde de valgt å ha gjenger og metallkobling hadde det hjulpet. Pumpe i plast er heller ikke noen fordel i 30 minus, og man bør ha med seg ei ekstra pumpe på lengre vinterturer. Vokt deg vel for bensinsøl i telt med tent primus sier jeg bare...

Så hva man velger bør bli etter hvilke kriterier som veier tyngst for hver enkelt, og hvilket bruk man primært kommer til å ha, og hvilket drivstoff man ønsker å benytte mest. Det beste er å gå til anskafflese av mer enn én, så man kan skifte etter forholdene og dessuten ha backup om man skal på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragonfly blir nok for stor for min del. Vekt, volum og driftsikkerhet er det viktigste for meg fulgt av effekt og mulighet for regulering av varmen. Til slutt kommer muligheten for annet brennstoff enn bensin.

Noen som har prøvd både Simmerlite og Whisperlite og kan si noe om den praktiske forskjellen på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd simmerlite, men snakk med gutta på sportsnett, de kan msr. Men begge disse er dårlige valg dersom mulighet for allsidig drivstoff er viktig. Jeg fyrer whisperlite med parafin og synes det går godt, men det er få som er enig med meg på det. Man må helt klart vite hva man gjør om det skal funke. Msr er primært bensinbrennere, som de fleste amerikanere. Vet det finnes 3. parts adaptere for gass til disse, men de koster like mye som hele primusen, og støtter annet format enn de med gjenger vi bruker mest "over here". Vekt og volum er nesten alltid en tradeoff mot stabilitet, effekt og funksjon. Brenneren til whisperlite er enkel og relativt svak, men likevel en av mine favoritter. Har begynt å se på egenprodusert løsning for å bruke primuspumpe. Da ville gass også automatisk kunne brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både den 10-15 år gamle "Optimus Nova" og Primus OmniFuel.

Optimus Nova'en har fulgt meg vedlikeholdsfritt sommer og vinter, og har fungert helt utmerket, helt til en regelrytter på Gardermoen plukket flasken og pumpen utav innsjekket bagasje :D

Eneste negative jeg har opplevd med den er at ventilen på flasken kan ha en tendens til å henge litt ved demontering av slangen når gradestokken er langt nedpå minussiden. Men dette løses ved å slippe ut trykket av flasken først.

Jeg har demontert den én gang, og det var da jeg måtte prøve å fyre med Lampeolje. Det fungerer visst ikke!

Primus OmniFuel er i utgangspunktet en veldig lik brenner, men den bråker mer, brenner mer ujevnt, dårligere regulering av varmen (selv om en regulerer på brenneren), og den brenner dårligere på svak varme. Jeg har kunn testet denne på renset bensin og vanlig 95okt.

Positivt med denne er at den kan kobles rett på en gassflaske (greit hvis en skal ut å fly).

Den er vel også hakket stødigere, selv om det ikke har vært noe problem med Nova'en, og slangen er litt lenger.

Jeg har no fått fatt i ny pumpe, så no kan eg lage dobbelt så mye god mat på tur hvis jeg gidder å bære de da.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er villig til å nedprioritere regulering av varme er jo MSR XGK kongen.

Max driftsikkerhet og muligheter for forskjellige brennstoff.

Ha fyrt mye på denne og har aldri hatt problemer.

Har Dragonfly nå er kjempefornøyd, men denne har du jo allerede sagt at er for stor.

Har bare brukt den gamle XGK med helt stiv slange, men hvis jeg husker riktig har den nyere myk slange og burde derfor være mulig å pakke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har skjønt så funker XGK best til snøsmelting og mindre bra til matlaging?

Den fungerer også utmerket til koking av vann :evil:

Det er som jeg sa at du må nedprioritere regulering, for du har helt rett i at den ikke fungerer så godt til finkokkelering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.