Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruker du 2 kjeler?! Når? Hvorfor?


judas

Anbefalte innlegg

Langt ute i en lengre middag igår begynte utstyrspraten å gå.

Temaet var ganske sært.....

-Trenger man en eller to kjeler, forutsatt at man kun har et bluss vel å merke?

Jeg har alltid hatt med to,men kan vel telle

på en hånd de gangene jeg har hatt bruk for det, så da jeg trengte nytt nå, gikk jeg til anskaffelse av den store Etapowerkjelen til Primus (2.9l),

og en MSR panne. Panna har høy kant og rommer 1,5l.

Kjelen er riktignok litt tung, den veier vel 440g, men to kjeler veier jo og litt, og med den varmeveksleren under denne kjelen virker det som jeg trenger noe mindre brennstoff på turene fremover.

...så jeg ser ikke poenget med to kjeler,men er veldig int. i å høre hva dere mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man klarer seg med en stor kaffekjele med vid åpning og ingenting annet, men hva man synes er praktisk og gjør leirlivet enklere er noe annet.

Vinterstid synes jeg det er veldig greit med to kjeler, nærmest en nødvendighet. En til å smelte snø, og en til å blande mat og la couscous/potetstappe/nudler trekke i og blande maten i. Jeg har vurdert å ha med en plastikkbolle til dette formålet, men kjele er greit når man skal la gryteretten putre litt osv. Kanskje vil man ha i seg varm mat så fort som mulig, men trenger fortsatt å smelte mye snø for bruk både denne og neste dag. Da er det greit å ikke la brenneren stå uvirksom i påvente av tømt og vasket matkjele.

Har man en panne med så høy kant som du har, og et lokk som går over, burde jo denne fint funke til det formålet jeg nevner over, kanskje noe å tenke på ja. Men det var en temmelig tung kjele du har, trenger du så stor? Kjelen min (tilsvarende etapowerkjele, bare mindre) er 1,7 l, og jeg synes det er nok til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel med en vanlig kjele på 1,5 l og en bålkjele på 0,7 l.

I tillegg en stekepanne, litt høy med lokk, Dette er til 2 pers da.

Begge kjelen tåler bål så ofte er det koking av vann til kaffe på bålkjele, koking av vann til potetmos el.lign, i den vanlig kjelen. BEgge disse står på bål. Så steikepanne på primus.

Bytter ut bålkjele til en på 1,5l om vinteren for å få smeltet litt mer vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk stormkjøkken i konfirmasjonsgave i 1983... Dette har preget alle turvaner siden. Bruker det ennå. To kjeler pluss kaffekjele er fint til alt du gjør i felt.

Ser at tøffingene nøyer seg med en stor kaffekjele til alt. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til... Mat er koselig og viktig på tur. Jeg prioriterer dette høyt og skrangler rundt med flere kjeler ved hvert måltid. Etterpå er det kaffe uten å måtte vaske opp først. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...man klarer seg med en plastpose bare og ,som man kan koke vann i.

Det jeg lurer på er NÅR to kjeler gjør livet lettere. Foreløpig blir det da at man slipper å vaske opp:)

Har man nonstick trenger du tre toalettpapirark til den jobben.

At brenner står ubrukt i de 2-3 sekundene det tar å bytte kjeler får man kunne leve med også. Du får jo ikke smelta vann og la gryterette småputre

samtidig på et bluss alikevel.

Snøkjelen fyller jeg FØR jeg "rigger meg til".

Jeg valgte en så stor kjele fordi jeg synes det er greit å få smelta mye snø på en gang. Da trenger du ikke etterfylle snø mer enn høyst to ganger.

Hadde en lengre tur i vinter hvor jeg smelta ca 5 liter om dan. 1l til termos. 3l til camelbak. 1l til mat.

Termos har jeg egentlig bare med når jeg drar pulk. Lett å lage varm lunsj osv.

Jeg er ikke gramhore,så for meg blir de 34 grammene i vektdifferanse med kjelene du nevner seventh,helt uproblematiske.

...jeg mener ikke å krangle her altså,jeg bare fortsetter diskusjonen jeg hadde i går, mest for å få input på om det er no jeg ikke har tenkt på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva du har med av mat på tur?

Lager du gryterett/mat i en kjele og vil koke vann til varm drikke etter maten uten å måtte ta oppvasken med en gang er det kjekt med 2 kjeler.

Ditto dersom du driver avansert kokkelering med flere retter

Dersom du kun trenger varm vann til drikke og frysetørret turmat så er 2 kjeler luksus og sløsing av vekt :)

Selv har jeg nylig gått til innkjøp av REI Ti Ware Nonstick Titanium Cookset http://www.rei.com/product/764178 (merk at volumet som er oppgitt er når kjelen er full til kanten... altså ikke det du praktisk kan bruke.)

og når jeg legger igjen lokket på den minste kjelen hjemme sparer jeg en god del vekt i forhold til mitt gamle opplegg som var Primus 2,1 og 1,7 l etapot med lokket til den største kjelen.

sånn sett får jeg stekepanne med som rein bonus vektmessig... rett nok ingen stor panne men det skal da gå å steke bacon og ett egg eller to :D

Vinterstid vil jeg nesten helt sikkert ta 2.1 liters etapowerkjelen fordi den smelter snø raskere (20-30% raskere koketider for samme vannmengde jevnt over...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg greier meg med ein kjele. Men då vert det ikkje ein kaffikjele som nevnt i tråden. Då skal eg ha ein ordentleg kjele som er eigna til å lage mat i. Mykje enklare å vaske enn ein kaffikjele også! Enkelte gonger har eg nok med meg ein liten kaffikjele i tillegg.

Vinterstid har eg i tillegg ein stor kjele til snøsmelting. Då smeltar eg snø i den store kjelen. Snøsmeltingkjelen går litt på og av primusen ettersom denne er ledig. Då kan eg starte med matlaging lenge før all snøsmeltinga er ferdig, og fortsette snøsmeltinga innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.