Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport soveposer?


Snublefot

Anbefalte innlegg

Annonse

Min frue og jeg har begge Alta soveposer. Det er gode poser, som vi er tilfredse med. Men komforttemperaturen på -10 grader passer ikke. Den nærmere være -3 grader.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare slutte meg til skrytet av Himalaya. Men det må være lenge siden den ble lagd, trodde jeg kapret en av de siste, og det er vel 15 år siden. Helsport har hatt bra poser. Til kald vinterbruk er dun fortsatt uovertruffent, om du klarer å holde posen tørr og passer på å lufte den ved høve på flerdagers turer.

Sekk:

For 13 år siden "prakket" Nils Bloch-Hoell som da jobbet på Sportco på meg en Gregory-sekk. Har sendt ham mange varme tanker for akkurat det salget siden. Veldig god å bære (etter å ha jobbet litt med å forme ryggspilene etter min rygg), svært slitesterk trass i at stoffet ser litt "taslat" ut og spenner som ikke glir (i motsetn. til konas Lowe-sekk). Sitter godt på både til fots og på ski. Har båret ei reinsimle + kalv + ca 10-12 kg utstyr i den (det var på Hardangervidda, så totalvekten var nok ikke særlig over 50) i den, både rygg og sekk kom fra det uten mén (og den ryggen er ikke allverdens) - om man er nøye med hoftebeltet som er svært godt polstret, er vektoverføringa vi det veldig bra. Anbefales på det varmeste om merket fortsatt er i salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Min frue og jeg har begge Alta soveposer. Det er gode poser, som vi er tilfredse med. Men komforttemperaturen på -10 grader passer ikke. Den nærmere være -3 grader.

Gunnar

Hmm. Komfortemperatur på -3 grader stemmer ikke helt. Jeg har sovet under åpen himmel i -19 grader (vindstille), og jeg frøs faktisk ikke i det hele tatt. Jeg sov kun i trusa inne i soveposen. Jeg er særdeles fornøyd med Helsport Alta. Det er ikke uten grunn at den er testvinner i de fleste tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmm. Komfortemperatur på -3 grader stemmer ikke helt. Jeg har sovet under åpen himmel i -19 grader (vindstille), og jeg frøs faktisk ikke i det hele tatt. Jeg sov kun i trusa inne i soveposen. .

Dette synes jeg er et grelt eksempel på svakheten med denne siden - at noen lett kan lire av seg nonsense som kan oppfattes som (farlige) sannheter av andre uten erfaring. Dette er selvfølgelig bare løgn eller i beste fall en misforståelse. I - 19 grader sover du muligens godt i bare trusa i en Denali - men ikke i en Alta. Med mindre du har en eksepsjonelt høy bmi og varmeflaske. Har du overhodet vært ute i - 19 ? Tulling !

Forøvrig er mine erfaringer med alta gode, men lavere enn - 10 kommer ulfrotteen på over Brynja. Og jeg fryser ikke spesielt lett. Som en god vinterpose med litt bedre margin ville jeg heller anbefalt Helsport Masi eller Ajungilak Tyin winter eller artic. Prisen du betaler ekstra mht sistnevnte er selvfølgelig vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med helsports- dunposer var kuldebro i sømmene og dunet som klumpet seg. Det var kanskje derfor de sluttet å produsere det også?

Prøv norske Nanoks dunposer, de har så langt jeg har prøvd den meget god kvalitet.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og tips. Mange positive tilbakemeldinger rundt helsport poser, men likevel tror jeg at jeg vil helle mot Nanok.

Forresten rart at Himalaya visst nok har gått ut av produksjon, da de fortsatt har den under produktlisten på hjemmesiden sin.

Noen som har erfaring med Nanok WGD -20 eller -30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis Nanok er så bra, hvorfor lager de bare soveposer til de som er 195 cm lange?

Og hvorfor veier dunposene deres (Preformance) såpass mye som de gjør?

Hvorfor sier hjemmesidene deres ikke noe om hvor mange gram dun det er i hver pose?

Noe muffens her, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nanok performance WGD -30: (195 cm)

> 1740 g

> -30°C

> Volum: ca 8,5 L (komprimert)

> 3999,-

Ajungilak Goosebay arctic: (Også kun 195 cm!)

> 2070 g

> Konf. temp ned til -24/-30 (alt etter hvilken standard som blir brukt)

> Volum: ca 11 L (komprimert)

> 3750,- (sportsnett)

Ajungilak Goosebay Winter: (195/180cm)

> 1860/1710g

> Konf. temp ned til -19/-25 (alt etter hvilken standard som blir brukt)

> Volum: ca 9,8/9 L (komprimert)

Alle Posene er fylt med gåsedun med 700 fillpower

Enig at det er dumt at det ikke står fyllvekt på nanok sine sider, og synes også at de burde merket posene med litt mer vid temp. grense. Går ikke klart frem om -30 er ekstrem temp eller nedre konf temp. (Men temperaturen (oppgitt i navnet) er oppgitt som konf. temp på sportsnett.no for wgd -20 og wgd -10 (altså konf temp -20 og -10 > derav konf temp -30 på wgd -30.)

Samme side oppgir Goosebay arctic med temp grense -30/40, noe som vel betyr -30 som nedre konf temp. Men disse oppgir også volum til 9 L mot 11 på ajungilak.no og også vekt på 2245 g mot 2070 g på ajungilak.) Får vel stole på Ajungilak sin egen side

Uansett er Nanok lettere enn Goosebay WINTER, (en god del lettere enn arctic,) i 195 og bare 30 g tyngre enn 180 versjonen. Dumt at den ikke også finnes i 180, men det gjør ikke Goosebay arctic heller! Kanskje det går såpass få av disse at det blir for dyrt å produsere to modeller?

Har tidligere skrevet om erfaring med nanok varmejakker fra forsvaret, og disse var ikke bare udelt positive, men det jeg har hørt om nanok poser er stort sett bare skryt! Dessuten er det et tegn på at de er bra at både sportsnett og oslo sportslager har dem i sitt sortiment og gir dem skryt!

Litt rot når det gjelder info, sportslageret oppgir fillpower i nanon wgd -30 til 800+, mens hjemmesiden til nanok oppgir 700+. Dette gjelder også, som tidligere nevnt, ajungilak!

Det finnes sikkert ting som gjør begge posene bedre enn hverandre, men jeg har hørt mye bra om nanok. Får se litt nærmere på begge posene og se om jeg klarer å bestemme meg, men hvis helsport har sluttet med himalaya blir det nok en av disse! Marmot blir for dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Himalaya finnes tydeligvis fortsatt ja. Ikke store forskjellen i fht min gamle mhp. spec's, bortsett fra at den har fått en kort glidelås i siden og annen farge. Kan se ut av bildet som de har utvidet fotstykket litt.

Enten har de tatt opp prod. etter pause, eller så misforsto jeg da jeg kjøpte min og det var restlageret av det årets modell som skulle ut. Men som sagt, som vinterpose er den abs. å anbef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.