Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur-radio


Zabla

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor man får tak i en god radio? Før i tiden hadde jeg en kanskje 10 x 5 cm stor radio med en kabel som antenne. Den typen ser det ut til at ikke finnes lengre. Nå er det bare Ipod og lommeradioer som er på markedet, eventuelt alt for store radioer med all slags dill som veier for mye til å ha med på tur. Jeg liker å ha en radio som man ikke må ha øreplugger til. Har du et tips, så setter jeg veldig pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker selv en liten Sony (med øreplugger :D ) og er veldig fornøyd. Min erfaring er at du får det du betaler for, så kjøp et anerkjent merke! Fine go billige radioer på Claes Ohlsson, men de tar jo ikke inn signaler hvis du er i litt grisgrendte strøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den radioen som Reinsberg lenker til.

+ Bra og klar lyd

+ Godt mottak. Har fått inn signaler på de mest bortgjemte stedene.

+ Trenger ikke å ha med ekstra batterier da det er sveivedynamo på den.

+ Regntett, dog ikke vanntett.

+ Høytaler.

- Vekt. Synes at den er litt tung. Tror at den veier sånn ca. 250 gram.

- Volum. Skjønner ikke hvorfor den må være så stor.

- Lykta er for svak til å kunne brukes til noe annet enn lesing i teltet.

Alt i alt så fikk jeg mye for de to hundre kronene, men tror ikke at jeg ville ha kjøpt en så stor og tung radio til turbruk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radio er egentlig ikke så lett. Hva skal du ha?

God lyd? Kraftig bygd sak som tåler fysiske belastninger? Skal du reise langt uten tilgang til internett, men likevel ha adgang til sendinger fra Norge? Batteridrift med kapasitet til både lange opphold og kuldegrader? Lydkvalitet?

Flere i denne tråden råder til kjøp av noe skikkelig. Det gjør jeg også. Jeg kjøpte reiseradio fra Tivoli Audio. Har ikke angret et sekund! Solid, lavt forbruk av batterier og fram for alt, sensitiv mottaker og god lyd. Noe til verdensradio med ørten kortbølgebånd er det dog ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere. Skal utdype mitt behov litt bedre. Jeg har allerede Ipod, Tivoli- og en reiseradio. Det jeg er på jakt etter er en helt grei radio på batter som veier minst mulig og som tar minst mulig plass. Det er snakk om å ha med seg litt selskap på tur bare. Dess mindre, dess bedre for å si det sånn. Denne sveiveradioen er ikke et dumt forslag, spesielt fordi den ikke trenger påfyll av batteri. Kanskje noen har ennå bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt å bruke eksisterende dingser (=mobiltelefon) fremfor å drasse med meg enda en dings.... men det er ikke alltid dette funker like bra. Noen vil sikkert også synes det er en dårlig ide å tømme mobilbatteriet for å høre på radio...

Den mest kompakte varianten er ørepropper og mobiltelefon, men det ble avvist i første innlegg.

En kanskje litt mer plundrete og ikke spesielt støt- og vannsikker løsning er å bruke separate høyttalere til en mobiltelefon med FM radio. Høyttalerledningen fungerer da som antenne. Minus er plunder med ledninger som vaser seg til og at vekt og volum neppe er mindre enn en separat bitteliten reiseradio.

Har man god båndbredde og fancy telefon kan man sikkert bruke internettradio via mobilens nettleser... Trolig kun for spesielt interesserte på tur i godt utbygde områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med seven, Fikk den radioen som velkomstgave i en bokklubb.

-Den tar som sagt inn signaler på de mest bortgjemte plassser. Har testen den mot radio fra kompiser.

-Batteriene (2XLR3) varer i dagesvis, iallfall fire dager og da sto radioen på sikkert halve dagen iallfall, og hele natta.

-Syns selv at den ikke er for tung, men det er jo selvsagt et personlig definisjonsspørsmål.

Lommelykten er ikke noe å skryte av, men det er ikke derfor jeg har den:)

Radioen blir ikke byttet ut så lenge den fungerer :)

God turradio, god mottaker, god batterikapasitet, god lyd, dårlig lommelykt. Terningkast fem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok folkens, da ble det Dynamoradio fra Mr Clas. Den virker meget bra og ikke så stor og tung som jeg forestilte meg. Da kan jeg dra ut i villmarka og være sikker på at jeg får med meg høydepunktene fra Tour de France :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 år senere...

Da vekker jeg liv i denne tråden igjen. Etter at jeg ikke fant "bokklubbradioen" ble det kjøpt en Sangean SR25. Den er og veldig signalsterk, og bedre lyd, faktisk fin lyd til så liten radio å være. Var på 14dagerstur i sommer, og jeg husker ikke om jeg måtte bytte batteri, husker bare jeg tok med altfor mangev:) og den ble brukt daglig. 2 STK LR6. Og så, dukket sveiveradioen opp....typisk! (men bra) Men nok om det... I 2017 (tror jeg) Da er det slutt på analoge radiosignal her på Berget, er det noen som har testet DAB-radio til fjells?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det ingen DAB_signal her eg bur, så eg ser ingen grunn til å investere i DAB-radio enno.

Av alt eg har lese om DAB-dekning, er det bare fokus på der folk bur. Eg mistenker at dekninga til fjells kan bli svært mangelfull, og eg fryktar at værmelding på tur kan bli historie den dagen FM-radiosendingane vert skruvd av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

I 2017 (tror jeg) Da er det slutt på analoge radiosignal her på Berget?

...

De som er mot slukkingen av FM-nettet bør la vær å kjøpe dab-radio:

"Ut fra lavere digital lytterandel enn 50% og problemfylt tilgang til DAB i bil, vil man kunne utsette FM-slukkingen frem til 2019. Det er verdt å merke seg at 50% kravet til digital radiolytting definerer alle digitale plattformer som DAB, internett og digitale TV-nett."

Dessverre, og paradoksalt nok, tas bruk av internettradio til inntekt for å fremme DAB-spredning i Norge. Norske myndigheter lot seg lure av NRK og resten av stortingslobbyen.

http://no.wikipedia....io_Broadcasting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ... mange gode innspill :smile: personlig kommer ikke jeg til å kjøpe en radio med sveiv.. alt avhenger litt på hvor lenge du pleier å være avgårde og hvor mye man bruker den..... et par skikkelige batterier synes jeg ihvertfall varer lenge nok og som nevnt ovenfor så har man vel som regel ikke volumet på full pinne .... Grunnen til ikke sveiv for min del er at det er så utrolig kjedelig å sveive,,bråkete er det også,, sitte å sveive masse for å få lyd.. nei , heller passe på at batteriene er nye for hver tur er mitt tips,,,, ville ikke hatt fokus på sveiva , det er min erfaring med dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik fra Clas http://www.clasohlson.com/no/Verdensradio-Exibel/Pr383731000

Som en "gammeldags" lommeradio i størrelse. Synes den har fungert bra. Med bruk nå og da skiftet jeg først batteri etter 2 år.

Så har jeg en som ligner på denne http://www.expert.no/mp3hoeyttalere/musicangeljhmd04e2bl%C3%A5h%C3%B8yttaler/p/3726/

Dog er den jeg har litt mindre, er mono men har innebyget radio. Er ikke noe display på den. Dog krever den headset koblet til som den bruker som antenne. Den har jeg nettopp fått så den er ikke testet på tur enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.