Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av bensinbrenner


HFRols

Anbefalte innlegg

God kveld

Jeg er av den typen som aller helst vil lage kaffe og mat på bål i naturen, men moder natur er luneful og det er ikke like gøy/enkelt å lage bål i 3 grader, regn og vind. Mine siste 6-7 døgn i villmarka har stort sett vært preget av drittvær. Jeg må altså ha et duganes "stormkjøkken" som jeg kan bruke når det ikke er bålvær.

Jeg trenger noe som er enkelt og holdbart. Jeg vil ha noe med fast tank som ikke trenger all verden med fikling og skruing. Rett og slett noe som funker hele tiden om det skulle være -20 eller +30. Jeg kunne også tenkt meg noe som funker som en teltvarmer (3 mannstelt) i korte perioder.

Jeg har sett litt på Optimus Svea 123 og Coleman 442 og synes begge ser veldig bra ut. Noen andre jeg burde vurdere? Blir Svea 123 litt pinglete med sine 1400 watt. Hva har egentlig disse wattene å si for bruken i realiteten bortsett fra hvor lang tid den bruker på å koke 1 liter vann?

Jeg må legge til at jeg ALDRI har brukt en bensinbrenner før, så jeg vil gjerne ha noe som ikke krever lidenskap og ståpåvilje for å få til å bruke. Jeg vil bare ha varm kaffe, egg og bacon=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg er av de litt sære som har både Svea 123r og Coleman 442 i aktivt bruk gjennom hele året. For det første, jeg skjønner SVÆRT GODT at du går litt utenom den slagne landevei og tenker på noe annet enn typiske slangeprimuser. Begge bensinbrennere du nevner er MYE ENKLERE i bruk enn alt annet på markedet for bruk av flytende drivstoff.

Svea er kanskje nostalgitrippen, liten og søt med karakteristisk lyd. Topp til solotur vår-sommer-høst. Kanskje den mest driftsikre konstruksjon som noen gang er lagd. Herlig enkel i bruk. Imidlertid har den ikke kapasitet til å være effektiv teltvarmer om vinteren og er ikke glad i store, tunge kjeler når hele familien skal ha mat. Ikke tenk så mye på 1400 watt. Med så kortvarig forhåndsvarming med sprit eller bensin fra tanken, er total tid for 1 liter kokt vann konkurransedyktig med hva som helst!

Coleman ser fryktelig spinkel og lealaus ut, men har vist seg å være mye mer solid enn hva man skulle tro. Brenneren gir mer camping-følelse enn typiske ekspedisjonsbrennere, men normal bruk byr ikke på problemer. Kjemperask og enkel; pump trykk, åpne ventil, tenn bensingassen, pump litt til om du vil, fyr i vei...

Funker bedre som teltvarmer og er mer solid for tyngre kjeler.

Begge primuser er mesterlige til småkok. Begge har avanserte brennehoder som opprettholder varme i brennergodset når det tilføres mindre drivstoff og luft. Da holder småkoken seg blå og stabil.

Skulle jeg valgt en arbeidsprimus til praktisk bruk i felten, ville jeg endt opp med Coleman 442. At jeg da ville gått glipp av et ekte stykke mekanisk kulturhistorie i form av Svea 123r, måtte jeg bare ta meg hardt sammen for å holde ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med teltvarming er ingen avgjørende faktor. Jeg trenger bare noe som kan gi såpass med varme til at man får tørket klær, sovepose osv. hvis det er rått og vått og kanskje en liten lunk i teltet før leggetid. Når det kommer til matlaging er det snakk om kokkelering til 1-2 personer (til nød opp til 4).

Jeg har litt sansen for denne Svea'en=) Jeg liker det lit "oldstyle".

Vil den lave effekten på Svea'en begrense mulighetene til matlaging? Da tenker jeg på vanlig steking og koking. Altså ikke tilberedning av biffer osv.

Bråker den mye? Hvordan er støynivået på Coleman 442? Synes for eks.Omnifuelen bråker ALT for mye. Uutholdelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis støy er et tema, bør du gå for Coleman, de er ganske stille. De er også lettest å fyre opp. Sveaen har bråkebrenner, men bråker likevel mindre enn Omnifuel. Om vekt og volum er viktig, kan du vurdere Coelman 550 også, som er litt mindre og lettere (men ikke veldig mye). Vil tro den er stødigere også siden den er lavere.

Men det er Sveaen som er kongen :)

Pass isåfall på å få den som heter 123R, som er med rensenål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om en Svea 123 passer oppi et LiTech Trek Kettle sett? Eller kanskje et Optimus Terra Weekend sett? Eller noe annet lignende? Det hadde vært en fint lite alt i ett sett for 2 stykker på tur. Supplert med ei steikepanne selvølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om en Svea 123 passer oppi et LiTech Trek Kettle sett? Eller kanskje et Optimus Terra Weekend sett? Eller noe annet lignende? Det hadde vært en fint lite alt i ett sett for 2 stykker på tur. Supplert med ei steikepanne selvølgelig.

Svea 123R passer akkurat oppi Snow Peak Mini Solo Titan. Her er noen bilder jeg har tatt:

post-6097-133474701925_thumb.jpg

post-6097-133474701936_thumb.jpg

post-6097-133474701943_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svea'en har god plass i litech trekk. Pass på å isoler brenner fra kokeredskap dog, Svea er mer eller mindre garantert å ha rester av bensinstoffer utenpå og det vil du ikke ha i deg. En plastpose på brenneren og et kjøkkenhåndkle rundt for å beskytte teflonbelegget i panna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med teltvarming er ingen avgjørende faktor. Jeg trenger bare noe som kan gi såpass med varme til at man får tørket klær, sovepose osv. hvis det er rått og vått og kanskje en liten lunk i teltet før leggetid. Når det kommer til matlaging er det snakk om kokkelering til 1-2 personer (til nød opp til 4)

Dette synes som teltvarming på temmelig høyt, krevende nivå. Tro meg - å tørke sovepose i felt krever mer enn Svea 123r... Du trenger fyr i timesvis selv når det bare er rått. Volumet er stort og soveposetrekket er ment å være motstandsdyktig mot inntrengning av fuktighet. Når det da først er inne i posen, er det vanskelig å få det ut igjen. I løpet av en temmelig vanlig vintertur med to-tre overnattinger vil kondensmengden ofte passere vannmengde tilsvarende et par dl med vann og må ha tørk i ca fire timer. Her var det også mer som skulle tørkes. Kanskje har du ullvotter og sånn...

Dessuten; Er du på tur og det er snakk om kokkelering til personer "til nød opp til 4", er det etterhvert klart for meg at du må ha Coleman, gjerne med større drivstofftank enn hva 442 kan skilte med. Kikk etter modell 533.

Dersom du synes oldstyle er stas, skal du vite at en brukt parafinprimus av type Optimus 111 med bråkebrenner ville gitt deg i både pose og sekk. Du må kanskje ta et lite primuskurs i form av å lese endeløse tråder her på forumet, men vil på din vei gjennom denne hjemmesiden forstå at noe bedre primus er knapt nok lagd for parafin/tennveske. Jeg innrømmer gjerne at jeg har noen sånne også. Jeg er svoren fan og bruker den ofte for tyngre oppgaver. Som snøsmeltemaskin er den konge! Stabil og fin og har en svært ren og luktfri avgass.

Forøvrig:

Ikke kjøp bensin slangeprimus i alle fall. Jeg gikk på en smell og kastet bort oppspart hyre på en Kovea Booster fordi den kunne erstatte Optimus 111. Bare tull! Koker vann på rekordtid, det gjør den. Det skal den ha... Men kan ikke småkoke et eneste sekund og stinker skummel eksos selv med alkylat (Gressklipperbensin fra Statoil/Felleskjøpet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter alt som står i siste innlegg.

Når det gjelder tankkapasitet så er det mest relevant om man skal fyre med bensin, ettersom det er tryggere å etterfylle en varm primus med parafin (iallfall gjør jeg det, men alt på eget ansvar selvsagt). En liter parafin gir i tillegg mer varme og holder lenger enn en liter bensin, så man sparer litt vekt i så måte. Min 111 bråkebrenner er fra 50-tallet en gang og er arvegods to generasjoner tilbake. Beste og mest stabile primus jeg kjenner til. Den er ikke mye å se på, men har fungert uten vedlikehold i snart 60 år. Selger hus og bil før denne går :roll:. Bakdelen er at de bråker, og veier over 1,5 kg.

Når vi først er i gang på forsvarsprimuser, så kan jeg varmt anbefale min seneste erhvervelse, nemlig Phoebus 625. Produsert i Østerrike for forsvaret der, og går like godt på parafin og bensin (gir litt mindre effekt på bensin). Dessuten har den stillebrenner som er støpt i ett stykke og bare ikke kan feile uansett hard bruk. (111 med stillebrennere er mer sårbare for feilaktig bruk). Stødig, stor tank og veier under kiloen. Kjøpte den av Finn Hjelmerud som hevder det er verdens beste stillebrenner. Han vet hva han snakker om, og jeg er enig (har testet et par... :)). Den er kjent for å være særdeles god til vinterbruk og gir det dobbelte av effekten en Svea gir. Er laget i stål, og tåler juling i likhet med 111. Svea er tander i seg selv, og må beskyttes av medfølgende kokekar og vindskjermer.

Men klart - tradeoff på slike arbeidshester er vekten, det kommer man ikke unna. For min del spiller det ingen rolle med en halv kilo ekstra i sekken, da det er volum jeg sliter mest med å holde nede. Og til sist, aldri et vondt ord om Svea, den er genial, men som TrondA nevner blir det snaut når det skal lages mat til storfamilien med bikkjer, og tørkes soveposer.

Bilder: http://www.google.no/images?hl=no&source=imghp&q=phoebus+625&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestiller du fra han som heter finn på finn.no så tar han 500 for bråkebrennere og 600 for stillebrenneren 111T.

Jeg fikk min i posten dagen etter at jeg hadde betalt ham, han leverer brenneren trykktestet med ny dyse, vindskjerm, trakt og muligens ny rensenål.

Be også om å få med lærpumpe og ikke gummipumpe, dette er viktig siden gummipumpen ikke funker i minusgrader.

Eneste tingen med disse er at de er brukt og ser litt shabby ut, men den jeg fikk fungerte ihvertfall bra og ser ut som dette etter litt oppussing

http://nbcuew.bay.livefilestore.com/y1puOr7t--pe8j8nV2VyKb0EfIH1i0gKkHpJtSs36fqX2GMrVAdgtnGEzksiwHjIFLk9km_K-tZAU8WmnIq4IcuXhceqfANGxWt/P1010147.JPG?psid=1

Ellers så har de kanskje fortsatt utsalg på Hovemoen militærleir ved Lillehammer hvor de selger dem for 100 kr +.

Jeg personlig foretrekker 111T'en siden dette er en stillebrenner jeg stoler blindt på og har mest erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil stillebrenner si at den lager mindre lyd når den er i bruk? Takker for tipset forresten! Jeg skal kontakte Finn på Finn å se hva han har å tilby.

Så du mener at jeg burde fyre med parafin?

Hva er egentlig det beste drivstoffet å fyre med? Jeg trodde det var sånn miljøbensin, men etter å ha lest litt ser det ut til å være delte meninger om det. Jeg må lese litt om denne 111'en ser det ut til. Mange versioner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at alkylatbensinen fra statoil er best å fyre med.

Søler du bensin så fordamper det, søler du parafin så blir det liggende.

Bensin er jo litt mere eksplosivt, man må f.eks ikke under noen omstendigheter åpne på tanken når det er fyr på den og man burde ikke

skru på ventilen slik at den spruter bensin under forvarmingen, dette pga noe underflammegreie som kan forekomme :)

Altså du kan tenne parafinen med forvarmingsflammen men ikke med bensin på tanken.

Står på primushjelpetråden om en del ting angående 111.

"edit" - Ja stillebrenneren lager mindre lyd, personlig synes jeg ikke forskjellen på støynivået er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk den Phoebus 625'en så veldig interessant ut og. Noen som har noe data på denne? Mål, tankvolum, vekt, effekt, brennetid osv....? Finnes det noe tilbehør som feks vindskjerm ala Svea 123 til denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som den er ganske stor. Kanskje litt i største laget for min del. Vil gjerne ha noe som er lett å pakke i sekken. Vekt er egentlig ikke det største problemet til meg heller, men heller volum. Huf.... Ble jo vanskelig dette hær. Jeg begynner å skjønne hvorfor enkelte mer eller mindre har slike apparater som hobby. Mye rart dær ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phoebusen er ikke mye større enn Sveaen, samme omkrets (10 cm) og er ellers 5 cm høyere (18cm vs 13cm), tar mindre plass enn de fleste Coleman. Tar også mindre plass enn slangeprimuser som er noe herk å pakke. Veide min og den lå på rundt kiloen. Vindskjerm følger med og er den forkrommede kappa man ser på bildene. Brenneren gir 2800 watt på parafin og 2400 watt på bensin. Det er nesten like mye kraft som en Omnifuel, men med en brøkdel av lyden, og mer enn hva 111T og 111C greier. Brennerhuset er støpt i ett som nevnt, og er idiotsikkert. Til sammenligning har 111 sine stillebrennere slagloddinger som kan smelte om man bruker veldig store kokekar, eller får underburn. Kun den koslige susinga som det er fra stillebrennere. Krever litt forvarming med rødsprit når den brenner parafin som de fleste primuser, fyrer man med bensin kan man også forvarme med bensin om man vil. Glassull i spritskåla er alltid en god ide uansett brenner. Blir ikke varm under selv om man kjører til det er tomt, og er mer stødig enn den ser ut til, så den kan stå rett ned på teltduken i innerteltet om man vil. Kjemnpeprimus dette, kan ikke få rost den nok :).

Fant en gammel test fra Backpackers magazine på 70-tallet. Blar man litt opp og ned i denne er det mye interessant info med omfattende test av mange eldre klassiske primuser. Phoebus 625 kommer svært bra ut på koketid, og får toppscore ellers. Spesielt god til vinterbruk, noe som passer meg særdeles glimrende. Ligger også i toppsjiktet på effekt, tankkapasitet, økonomisk forbruk, driftstid, kullosutvikling og stabilitet under varierende forhold som vind, temperatur og høyde. Om man leser noe om at den kun duger på full guffe er det bare tull. Den kan holde vann varmt uten å koke om man vil.

http://books.google.no/books?id=beEDAAAAMBAJ&pg=PA55&lpg=PA55&dq=phoebus+625&source=bl&ots=2bT8aZDwi-&sig=Frc21Og46ZyvXC0srJfc-h1pLzY&hl=no&ei=Fm8aTL_LIoOaOJD86bwK&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CDkQ6AEwBjgK#v=onepage&q=phoebus%20625&f=false

Ser at testerne har hatt et lekkasjeproblem, men dette er ikke særlig relevant problemstilling. En liten stramming på pakkboksen er alt som skal til om noe slikt skulle oppstå. Min har ikke noe problem med dette. Igjen: fyr med parafin, så er det mindre sjanser for at teknsik feil på utstyr lager livsfarlige situasjoner. Alle tekniske dupeditter kan feile, ingen unntak.

Til nå er denne mitt klare førstevalg, men er alltid åpen for nye innspill... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese den gamle testen. Ut i fra den testen så ser det ut som (hvis man ikke regner med innkjøpspris) at Optimus 111 kommer best ut av det sammenlagt. Også Phoebus 625 kommer bra ut samt Svea 123. Pris kommer også til å ha en innvirkning så jeg får ta en avgjørelse når jeg vet hva ting koster. Har droppet Coleman sin 442 i vurderingen etter å ha sett filmer på youtube med flammer på 1 meter under oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det står mellom 625 og 111, kan du uansett ikke velge feil :)

Edit: Merk at 111'en som er med i testen har bråkebrenner. Den slår det meste, men bråker som kjent.

111 med stillebrenner vil nok komme dårligere ut enn det som testen viser for 111. I tillegg er jo pakkvolum og vekt kriterier å vurdere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida det er uproblematisk :D. Har sett masse Phoebus på Ebay, særlig på de østerriske, tyske og sveitsiske sidene, men også de amerikanske. Eller så er jeg trygg på at tidligere omtalte Finn har liggende og kan skaffe fremover. Men det er ikke mange deler å bytte her, om noen. Har man en i god stand, og behandler den fornuftig klarer jeg ikke se hva som skulle kunne gå galt med den. Det måtte isåfall være å bytte en gummi o-ring på pumpa eller evt. grafittpakning i pakkboksen. Det første har de på Clas Ohlson, eller Biltema, det siste kan man bruke de som går på Primus/Optimus. Gjengene som fester brenneren til tanken er de samme som på Primus No 5 og de andre store fra f.eks. Høvik verk, så grafittpakningen mellom her kan også hentes fra Primus/Optimus sine gamle repsett, som man får for en femtilapp. Evt. kjøpes de løst, slike deler finnes lett tilgjengelig på markedet.

Ønsker man å skru og mekke en del, så er slangeprimus et sikkert valg :D. Enkelte ønsker jo faktisk det, og jeg forstår dem jo litt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen mailer frem og tilbake med Finn på finn.no så falt valget til slutt på en brukt 111 med bråkebrenner for parafin. Jeg får heller takle litt støy til fordel for en primus som er jevnt over bedre ute i felten enn en 111T. Jeg bruker kokeapparatet for det meste ute likevel så å ha noe som tåler vind vil være en fordel. Jeg regner med jeg ikke trenger å bruke den på full guffe inne i 3 manns-teltet likevel så da vil støynivået være mere overkommelig ifølge Finn.

Jeg hadde tenkt å pusse denne litt opp når jeg får den. Ikke bare for å få den til å se bedre ut, men også for å lære meg den å kjenne. Er det vanskelig å plukke en slik sak fra hverandre? Noe jeg burde kjøpe i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.