Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på vidda


ibzotern

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitt her og planlegg tur på Hardangervidda og har komme opp med følgjande (foreløpig) matmeny per dag:

Frukost:

150 g store havregryn

med ca 100 gram heilmjølk (Kor mykje er dette i tørrmjølk?)

Lunsj:

50 g knekkebrød

30 g fløtemysost

50 g sjokolade

50 g cashewnøtter

Middag:

100 g hurtigris/potetmos/couscous

sjølvfanga fisk (usikker på hårr mykje ein kan rekne me å få)

58 g betasuppe (ein halv pakke)

Anna:

30 g sukker

30 g smør

salt

Ifølge næringsinnhold.no bør dette gje meg nok kalorier dersom eg reknar med å få fisk (2456 kcal utan fisk), men veit at forhalda for fisking på vidda i denne overgangsperioden kan vere uberegneleg så tar med nokre pakker Realturmat. Dessuten reknar vi med å komme innom et par turisthytter på vegen og dersom me ser at me får litt skralt kjøper me meir der. Kan jo nemne at me reknar med å gå nokså lange dagsmarsjer.

Kva er tankane dykkar? Er dette for lite, eller for mykje eller risikerar at det blir for kjedeleg kosthald? Burde eg for eksempel bytte ut noko av osten med anna pålegg? Er svært glad for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det ser bra ut jeg. Personlig liker jeg å fylle opp litt mikset tørket frukt i havregrøten. Øker næringsinnhold og smak. Det er tett med hytter, så proviantering under veis går greit.

Planlegger du harde dagsmarsjer kan 2500kcal bli i minste laget. Du kan lett forbruke ca 1000kcal mer. Naturlig kroppsfett har de fleste, så det går greit. Det går litt utover humøret og gjør litt "vondt" å forbrenne såpass mye kroppsfett. Min erfaring er at ekstra påfyll av mindre mengder karbo mot slutten av marsjen, f.eks. et parr bixit-kjeks, er det som fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding!

Spørs vel om 2500 kcal kan bli litt lite, men du har heilt rett i at proviantering på hytter er fullt muleg, slik at me kan føle litt på det i starten og heller komme innom ei hytte dersom nødvendig. Verka som eit bra tips det å auke inntaket mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding!

Spørs vel om 2500 kcal kan bli litt lite, men du har heilt rett i at proviantering på hytter er fullt muleg, slik at me kan føle litt på det i starten og heller komme innom ei hytte dersom nødvendig. Verka som eit bra tips det å auke inntaket mot slutten.

2200 kcal er gjennomsnittet av det en mann forbruker under normale forhold. Hvis du beveger deg hele dagen med lange etapper og stor sekk trenger du sannsynligvis mer enn 2500 kcal per dag. Det er ikke morsomt å ha med for lite mat. Jeg skulle ta med noe ekstra som kveldsmat: chilinøtter, tørket frukt, sjoloka. Og som sagt noen bixit som du kan spise mellom måltidene. Safarikjeks er også gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 kcal det er alt for lite, da blir det skillsmisse på vidda for oss :)

vi pleier å gå ettapper på 5-6 timer og sekk på 15 - 20 kg da må vi ha nok "bensin" . Vi passer på og spise litt hver 2-3 time (sjokolade, bixit, nøtter) og har ett større måltid midt på dagen (lunch) da gjerne i form av matpakke smørt på ei turisthytte eller en suppe fra real den er det godt med kcal i og holder en stund. Til middag tør ikke vi satse på egenfisket fisk, :) så vi pleier å ha med real middag el. Hvis vi ikke havner på ei turisthytte da :D

Men vær oppmerksom på at hvis det blir bare karbohydrater i form av sukker så går blodsukkeret veldig fort opp, men det går også veldig fort ned igjen og gjerne lavere enn utgangspunktet og du vil føle deg veldig tung i bena etterhvert. Pass på at du får i deg noen langsomme karbohydrater samtidig med raske :P Der er bixiten veldig bra og bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske forskjellig hva du får kjøpt på betjente DNT-hytter og private hytter. Noen selger bare sjokolade ol. Andre selger deg "hjemmebakt" brød for en "rimelig" penge. Det er kun på de selvbetjente hyttene du kan være sikker på å få et litt større utvalg av mat. Du må sjekke med den enkelte hytte du planlegger å gå til om de selger mat til campere. Litt irriterende at DNT ikke har standard-utvalg av varer på alle hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Takk for tilbakemelding!

Spørs vel om 2500 kcal kan bli litt lite, men du har heilt rett i at proviantering på hytter er fullt muleg, slik at me kan føle litt på det i starten og heller komme innom ei hytte dersom nødvendig. Verka som eit bra tips det å auke inntaket mot slutten.

Det kan hende jeg banner i kjerka nå - men hva med å ta med sportsdrikk i pulverform. Maxim recovery drink gir deg både proteiner og karbohydrater, samt nødvendige salter. Hvis du får i deg ca 2l om dagen har du kjapt dekket inn 1000kcal.

Håper det er lettkokte havregryn du har på menyen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.