Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt - Svalbard 3 high - Tips og Triks???


Apollon85

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått meg Svalbard 3 high og lurer på om det er noen som har samme, evt vanlige utgaven, og som har tips de vil dele???

Tar også imot tips som er generelle for det fleste type telt....

Tenkte på tips omkring:

* Beste fremgangsmåte for å sette opp (sikkert i vind og minst mulig kluss)

* Nødvendig bardunering i ulike typer værforhold (Vet man bør bardunerer for storm, men.......)

* Bruk om vinteren (antall snøplugger, lengde på disse, le-vegg, kuldegrop, etc)

* HVordan pakke sammen best mulig, både i sekk og pulk....

Med andre ord, alt som kan gjøre neste tur i sol eller storm til en hyggelig opplevelse

På forhånd takk!

Ps: Er ikke en tråd for å diskutere hvilke telt som er best, har valgt dette av ulike grunner, og tror valget var et lurt valg for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte spørre de som har teltet, om de har opplevd at stangen "bak" som går på tvers av teltet står veldig i spenn???

Er den innerste av de to synlige stengrene bak på teltet på bildet!

Den ligger ikke like tett til teltet slik som på bildet.... og lurer på om det er noe jeg gjør feil. eller om stroppen som går på tvers under teltet kan være for kort???

Har sjekket at:

*Stangen er helt nedi lommen på andre siden

*Stang-koppene ikke er for stram

*At det er rett stang

*Prøvd med den stangen både under og over den andre

post-7960-133474701242_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei...

Jeg vurderer, eller har vel strengt tatt bestemt meg, for å oppgradere fra Svalbard 3 til Svalbard High 3 etterhvert. Jeg har derfor søkt en del på nettet om akkurat dette teltet. Det jeg har merket meg er at "bloggen" (http://greenlandexpedition2010.com/) til Terje Lunndal og Petter Skodvin-Hvammen inneholder et bildegalleri over teltet med diverse løsninger både helsport sine og de modifikasjonene de selv foretok i forberedelsene til å krysse grønnland.

Bildetgalleriet finner du her:

http://greenlandexpedition2010.com/v/technical/equipment/tent/svalbard3highcamp

En kort beskrivelse av forberedelsene de gjorde finner du her:

http://greenlandexpedition2010.com/archives/671

Hilsen

Bjørn-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen generelle tips:

1. "fingerhekle" opp bardunene før pakking. Du slipper vase/backlash i bardunene når du pakker opp, samtidig som det er kjapt å trekke ut hver bardun ved behov.

2. Gjør det til en vane å pakke teltet slik at du alltid har pluggløkka i ene enden av teltet stikkende ut av pakkposen (velg deg den enden som er mest pratisk ift. å bestemme hvor åpningen skal være ift. vind osv.). Da har du alltid et fastpunkt som forteller deg hvor teltplassen skal "begynne". Du får slått en plugg i denne løkken før du trekker hele teltet ut i vindvær og du kan trekke resten av teltet ut av pakkposen i den retningen du vil det skal stå. Gjør disse tingene hver gang og det tar ikke lang tid før du kan sette opp teltet i blinde, vind og snøfokk :). Når du pakker teltet for neste dag, pass på å reversere prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp teltet fire, fem ganger i hagen og så prøver du å sette det opp i blinde!

Du kommer til å slite, men etterpå KAN du sette opp teltet.

Følelsen av å vite at du KAN sette opp teltet er blir bedre jo dårligere været er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Gjør det til en vane å pakke teltet slik at du alltid har pluggløkka i ene enden av teltet stikkende ut av pakkposen (velg deg den enden som er mest pratisk ift. å bestemme hvor åpningen skal være ift. vind osv.).

Og den mest praktiske enden, er enden som skal stå mot vinden. Då får du hjelp av vinden til å brette ut teltet, og du slepp å jobbe mot vinden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg kan slenge meg på her. Er ute etter et skikkelig vintertelt selv og Svalbard 3 High Camp er ett av de jeg vurderer, spesielt nå som det er butikker som har teltet til sterkt redusert pris (faktisk lavere pris enn Svalbard 3). Vurderer også et Hilleberg telt+stormmatter men har problemer med å forsvare 3-4 tusen høyere pris i forhold til Svalbard 3 high camp. Noen her som har erfaring med både Svalbard 3 HC og et Hilleberg telt i samme klasse? Har selv både Hilleberg (Staika) og Helsport (Ringstind Light 2) og kjenner til kvaliteteten til begger fabrikanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer også et Hilleberg telt+stormmatter men har problemer med å forsvare 3-4 tusen høyere pris i forhold til Svalbard 3 high camp. Noen her som har erfaring med både Svalbard 3 HC og et Hilleberg telt i samme klasse?

Eg har ikkje andre erfaringar med Helsport Svalbard 3, enn at eg har satt det opp på jordet for å vurdere det før eg skulle gå til innkjøp av dedikert vintertelt. Mi vurdering vart at Hilleberg er verdt meirprisen, men dette er sjølvsagt veldig individuelt. Og dropp stormmattene, dei er overflødig, så sant du ikkje har heilt spesielle behov. Når det gjeld pris, så har sportsnett gode tilbud ein gong i blant (fleire gonger i året), og då kan du få 20% eller meir i avslag, og då vert det meir overkommeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Svalbard 3, og må si det er et telt som både er verdt pengene, og sin vekt i gull.

Drar gladelig på de 4.8 kiloene, vet da at jeg har en trygg bolig når jeg kommer frem sommer som vinter.

Her er et bilde av hvordan forskjellen kan utarte seg.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg kan slenge meg på her. Er ute etter et skikkelig vintertelt selv og Svalbard 3 High Camp er ett av de jeg vurderer, spesielt nå som det er butikker som har teltet til sterkt redusert pris (faktisk lavere pris enn Svalbard 3). Vurderer også et Hilleberg telt+stormmatter men har problemer med å forsvare 3-4 tusen høyere pris i forhold til Svalbard 3 high camp. Noen her som har erfaring med både Svalbard 3 HC og et Hilleberg telt i samme klasse? Har selv både Hilleberg (Staika) og Helsport (Ringstind Light 2) og kjenner til kvaliteteten til begger fabrikanter.

Kvar finn du high camp til lavare pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på ferie nå og har lest både Helsport- og Hilleberg-katalogene fra perm til perm og det ligger an til at jeg bestiller Svalbard 3 High Camp. Har egentlig lyst på et Hilleberg Kaitum 3GT som er over ett kilo lettere men dropper det siden Svalbard 3 High Camp er på tilbud. Kommer uansett bare til å bruke teltet på vinterturer hvor vi er to med pulk så det ekstra kiloet kan vi håndtere.

Ang. Sportsnett så har jeg fulgt med dagens røver i flere måneder men har ikke sett annet enn Hilleberg Staika der (og det kjøpte jeg). Har trålet nettet fra tid til annen og har egentlig aldri sett Hilleberg til nedsatt pris utenom Staika på sportsnett.

Planen er etter dette kjøpet å selge Staika og kjøpe ett mindre/lettere solotelt for vinterturer. Valget står mellom Hilleberg Soulo, Nallo 2 og Jannu. Heller mot sistnevnte da dette har lengre innertelt enn de to andre samtidig som det er relativt god plass i forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Sportsnett så har jeg fulgt med dagens røver i flere måneder men har ikke sett annet enn Hilleberg Staika der (og det kjøpte jeg). Har trålet nettet fra tid til annen og har egentlig aldri sett Hilleberg til nedsatt pris utenom Staika på sportsnett.

Sportsnett brukar ha 20-25% nedsatt pris på alle varer ei og anna helg i løpet av året, og tilsvarande på alle telt på same måte. Det er mogleg desse tilbuda bare vert annonsert i nyhetsbrevet, så dersom du er ute etter billig telt på den måten, får du abonere på dette.

Planen er etter dette kjøpet å selge Staika og kjøpe ett mindre/lettere solotelt for vinterturer. Valget står mellom Hilleberg Soulo, Nallo 2 og Jannu. Heller mot sistnevnte da dette har lengre innertelt enn de to andre samtidig som det er relativt god plass i forteltet.

Soulu er i alle fall veldig trangt for oss lange. Forteltet er også veldig lite dersom ein skal bruke det til meir enn å setje frå seg støvlane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det følge med teltpluggar på Svalbard 3? Eg regna i utgangspunktete med at det ikkje gjer det, men vekta står oppgitt til 4,4 kg med 28 teltpluggar, så eg spør berre for sikkerheits-skuld.

Rep-kittet består av: 2 stangledd, 2 mellomledd og eit tjukkare rør for å "spjelke" knekte stenger? Ikkje noko lappesaker e.l.?

Nokon som har ei god bruksanvisning/ ein god metode for å sette opp teltet? Dårleg av helsport å ikkje inkludere ei bruksanvisning. Oppdaga til dømes at ein må sette inn stanga ved døyra først, ellers er det eit helvete å få opp teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det følge med teltpluggar på Svalbard 3? Eg regna i utgangspunktete med at det ikkje gjer det, men vekta står oppgitt til 4,4 kg med 28 teltpluggar, så eg spør berre for sikkerheits-skuld.

Rep-kittet består av: 2 stangledd, 2 mellomledd og eit tjukkare rør for å "spjelke" knekte stenger? Ikkje noko lappesaker e.l.?

Nokon som har ei god bruksanvisning/ ein god metode for å sette opp teltet? Dårleg av helsport å ikkje inkludere ei bruksanvisning. Oppdaga til dømes at ein må sette inn stanga ved døyra først, ellers er det eit helvete å få opp teltet.

Jeg er ganske sikker på at det følger med teltplugger. I repsettet som fulgte med mitt Ringstind Light så er det, stangledd, mellomledd, tykt rør, lappesaker, seam-sealer på tube og teltduk med lim på. Regner med at det ikke er noe dårligere med Svalbard 3. Det var ikke med noen bruksanvisning men et generelt hefte om oppsett av telt.

EDIT: Har nå bestilt Svalbard 3 High Camp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for mange gode tips!

Har prøvd teltet ut noen netter nå, men ikke fått satt det på prøve!

Veldig fornøyd, men tror jeg skal øve litt til før jeg lar nordavinden få prøve seg skikkelig på det!

er meg, og ikke teltet det står på... får jeg det opp så står det uansett har jeg inntrykk av.

Ikke prøvd å pakke slik at hempene på en av kortsidene stikker ut, men hørtes jo veldig smart ut, det skal prøves neste gang!

Håper det blir litt dårlig vær så jeg kan prøve det i hagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Svalbard har en pose med noen lappesaker hvertfall. Trodde det pleide være med alle slike telt.

Ellers er det en pose til stenger og en til plugger. Er et par ekstra stangledd i forskjellig tykkelse og en spjelk-rør.

Mitt svalbard er fra før det fantes high og "low" versjon. Så ut på bilde av high at stangbuene i enden er litt annerledes nå så ikke sikkert tykkelse er det samme. Jeg har 2 buer i kryss som er tykke. Så en i fortelt og en i fot enden som er tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mitt nye Svalbard 3 High Camp og i pakken var det med lappesaker, ekstra stangseksjon, stangledd og et skjøtestykke.

Det som ikke var med er de nye stangleddene som de skryter av i 2010-katalogen. Stangleddene ser ut til å være av gammel type selv om komplettfritid.no hevder de har sendt årets modell. Har sendt mail til Helsport om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mitt Svalbard 3 high flere ganger på Hardangervidda nå i vinter, i vindstyrker hvor det blåste både hatter og høy. Teltet stod støtt som fjell. De to lengste stengene tres i først, og de kortere stengene til sist. Mener å ha lest at den ene lange stangen skal trees før den andre, siden den ene ligger oppå den andre. Personlig mener jeg ikke dette utgjør noen særlig praktisk forskjell. Ellers bruker jeg å la innerteltet være festa fast i ytterteltet, da er prosedyren med å slå opp teltet gjort på svært kort tid. Men dette er vel neppe teltet jeg ville ha tatt med på solotur hvis det blåser mye, til det finnes det sikkert telt som er lettere å slå opp. Jeg har to slike telt, et fra 2006 og et fra 2009. I mitt nyeste fulgte det med reparasjonssett samt bruksanvisning. Dette fulgte ikke med på mitt eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag vært i kontakt med Helsport og det viser seg at stengene/leddene i teltet jeg har kjøpt er av den nyeste sorten. Det er bildet (side 29) i 2010-katalogen som er feil; både form og farge på stangleddene i figuren er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Har fått mitt nye Svalbard 3 High Camp og i pakken var det med lappesaker, ekstra stangseksjon, stangledd og et skjøtestykke.

Det som ikke var med er de nye stangleddene som de skryter av i 2010-katalogen. Stangleddene ser ut til å være av gammel type selv om komplettfritid.no hevder de har sendt årets modell. Har sendt mail til Helsport om dette.

Har nå fått bekreftet at Svalbard 3 HC som jeg kjøpte hos komplettfritid.no var en utgått modell selv om de hevdet i e-mail før jeg la inn bestilling at det var siste modell. Bla. er stengene krysset på en måte som gjør årets modell lettere å sette opp. Jeg benyttet meg av returretten og returnerte teltet. Det er enda en stund til snøen kommer så jeg har god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Bestilte og fikk nettop Svalbard 3 forsvarsmodellen fra komplettfritid.no - er dette da fjorårets modell? Ser at det ikke har strikk i bardunene for å rulle inn og feste de.

Hva går jeg såfall glipp av ved å ha fjorårets modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nettopp gått til anskaffelse av Helsport SH3 på butikken til komplettfritid for 3499,- Hvilken årsmodell det er vet jeg ikke, og bryr meg egentlig fint lite om det, veldig fornøyd med prisen. Skal dog sies at det har vært utstilt en gang, og tillegg 30% av nedsatt pris. Skal ta jomfruturen i helga. Ser på fjellsport.no zt det selges løse snorsamlere fra exped, noe jeg er veldig fornøyd med fra mitt orion extreme. Skjønner ikke at flere teltprodusenter bruker dette patentet. Noen med erfaringer med de "ankrene" som kan fylles med snø/sand, se http://www.fjellsport.no/telt-1/tilbehor/exped-snow-sand-tent-anchor-5st.html. Har lest at dette er genialt, spesielt hvis mye løs snø og vanskelig for å få festet plugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliter jo litt om det er lite (<20cm) snø i området, evt om snøen er hardpakka. Er snøen hard og kornete er det vanskelig å pakke den godt sammen etter at du har gravd i den. Kanskje det funker om du graver ut en hel blokk, legger ankeret under og legger blokka tilbake? Ankerposene veier også mer enn Helsport sine største snøplugger. Men den som intet våger intet vinner, kanskje du blir frelst? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.