Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt - Svalbard 3 high - Tips og Triks???


Apollon85

Anbefalte innlegg

Tar denne opp igjen, da jeg lurer hovedsaklig mest på en ting. Dere som er erfarne svalbard high-brukere. Hva er raskeste måte for opp- og nedpakking når man er på pulktur? Siden det er kuppeltelt går det vel ikke å dele teltstengene på midten og rulle sammen? Eller er det et triks slik at man kan la teltstengene være i for enklere oppsetting av teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar denne opp igjen, da jeg lurer hovedsaklig mest på en ting. Dere som er erfarne svalbard high-brukere. Hva er raskeste måte for opp- og nedpakking når man er på pulktur? Siden det er kuppeltelt går det vel ikke å dele teltstengene på midten og rulle sammen? Eller er det et triks slik at man kan la teltstengene være i for enklere oppsetting av teltet?

Joda, det er nettopp det jeg gjør. Jeg har tapet alle skjøtene bortsett de midterste, trer stengene halveis inn, og baller sammen teltet. Fester det på toppen av pulken med lastestropper, en teltpose synes jeg blir for mye å holde styr på i sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er nettopp det jeg gjør. Jeg har tapet alle skjøtene bortsett de midterste, trer stengene halveis inn, og baller sammen teltet. Fester det på toppen av pulken med lastestropper, en teltpose synes jeg blir for mye å holde styr på i sterk vind.

Åja, du gjør det ja! så det vil ikke bli noe problem at stengene går i kryss? Du har ikke tilfeldigvis bilde® av det sammenpakkingen? Vurderer dette teltet sterkt. Men er litt usikker på hvordan enkelheten for ned- og oppakkingen er på dette teltet i forhold til feks fjellheimen, svea.

Da jeg var på xxl på sandvika for par dager siden, hadde dem faktisk svalbard high, fjellheimen extreme og patagonia oppstilt ved siden av hverandre. Helt suverent! Svalbard-teltet er virkelig flott som appellerte mest etter gjennomkikk av alle teltene, evt patagonia. Synes forteltet var litt lite på patagonia da de fleste turene kommer til å bli med samboer og hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del enklere å slå opp tunneltelt enn Svalbard, men det er ikke all verdens forskjell. Viktigere for min del er at jeg liker innerteltet i telttyper ala Svea bedre enn det i Svalbard. Veggene skrår en del på Svalbard, og soveposen kommer ofte borti teltduken. Dette er ikke noe tema i Svea (o.l.) med to yttertelt og rette endevegger. I tillegg får du ofte sånn ca lik høyde i hele innerteltets lengde. Med hund kan det jo også være kjekt med et ekstra , mindre forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett på Svea-teltet også, og det er absolutt ikke avskrevet. Jeg har bare litt bedre erfaring med kuppeltelt enn tunneltelt. Hender det ikke alltids er like mye snø overalt og plutselig blir det noe problematisk å få plugga ned teltet. Men klart, da har man stormmattene som kan hjelpe til med dette. 

 

Syntes ikke å se at teltet skrår veldig nedover. Synes fjellheimen skrådde mye raskere ned enn svalbard bl.a. Svea vil jo være bedre med tanke på dette ja når man har også grei størrelse på yttertelt på baksiden. Svea er jo et voldsomt stort telt, så hvordan er egentlig dette teltet når det blåser opp til kanskje storm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett på Svea-teltet også, og det er absolutt ikke avskrevet. Jeg har bare litt bedre erfaring med kuppeltelt enn tunneltelt. Hender det ikke alltids er like mye snø overalt og plutselig blir det noe problematisk å få plugga ned teltet. Men klart, da har man stormmattene som kan hjelpe til med dette. 

 

Syntes ikke å se at teltet skrår veldig nedover. Synes fjellheimen skrådde mye raskere ned enn svalbard bl.a. Svea vil jo være bedre med tanke på dette ja når man har også grei størrelse på yttertelt på baksiden. Svea er jo et voldsomt stort telt, så hvordan er egentlig dette teltet når det blåser opp til kanskje storm?

 

Med to voksne i teltet vil soveposene nesten garantert være i kontakt med innerteltet på Svalbard-teltet. Nå har ikke jeg Svea, men byttet fra Svalbard High 3 Camp til Hilleberg Keron 3GT, som er ganske så sammenlignbart med Svea. Romfølelsen (takhøyde i hele innerteltet, samt rette endevegger) gjorde i alle fall at jeg synes det var verdt den 500-lappen det kostet meg å bytte. Og da fra 2-3 år gammelt Svalbard til nytt Keron. I tillegg var to innganger en velkommen forandring.

 

Jeg syntes jeg måtte bruke vel så mye plugger på Svalbard-teltet for å få innerduken passe stram. I forhold til uvær tror jeg ikke jeg ville følt meg mindre trygg i Svea enn Svalbard. Det er jo tross alt et telt i Xtrem-serien til Helsport.

 

Men for all del, Svalbard er et flott vintertelt. Hadde mange fine turer med det. Jeg ser bare for meg at "romløsningen" i Svea vil være en del gunstigere med hund og samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.