Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask og tørk av klær vinterstid


Hamlet

Anbefalte innlegg

Jeg har veid litt opp og ned, gått litt til og fra; forberedt meg på det meste i forhold til et laaangt fjellopphold. Vaskemaskin og tørketrommel går ikke i recon-packen (utrolig nok), og hygiene er viktig, tross alt. Det kan jo være jeg møter på nymfer og alver og det som verre er, og da er det ikke noe særlig med soveposemønstrede skjorter eller pollen-fargede bukser. Okey, jeg kan tørke overbål og boble opp vann ogsåvidere, men det vil bli et prosjekt uten like, i tillegg til at klærne da vil stinke røyk. Har jeg først gått inn i Bergen by, vil jeg kunne nyte de skjønne damene der uten at det lukter svidd sigøyner av meg.

Hva gjorde indianerne? Samene? Inuittene? Hvordan vaske klær og tørke dem mest mulig effektivt ute i the wild? Og hvor i all verden får man kjøpt et portabelt vaskebrett i disse dager?

På forhånd takk for all hjelp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du først skal inn til byen kan du vel finne deg ett vaskeri på veien?

I busjhen er det vel så nyttig med to sett ullundertøy av god kvalitet som vaskemiddel, godt ullundertøy har god selvrensende funksjon og litt lufting letter mye av "trykket". Om du alikevel vil vaske vil minusgrader være kjekt, da frysetørkes jo klærene. Til is de blir og så kan de slås og ristes tørre. Men vet ikke helt om det er en teknikk å stole på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne boken:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=119677

Jeg leste den i fjor og hvis jeg husker riktig, kan du bruke en vanntett poser og fylle den med vann i og en del bjørkeblad. Rist godt til det begynner å skumme. Deretter kan du legge klærne i og la dem ligge en god stund. Det funker som et slags vaskemiddel. Jeg har ikke testet det i praksis enda, men kommer kanskje til å prøve i sommer.

Annet tips: bruk ull. Det holder seg lengst før det begynner å stinke svett.

Edit: Sorry, ser nå at det handler om vinterstid. Da har bjørkene ikke blad.

Kanskje vasket Indianerne ikke klærne midt på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, boken er alreit. Jeg har allerede prøvd ut te laget fra bomster du finner overalt. Det står også beskrivelse av lav som kan spise (etter mye bearbeiding). Det vokser vel de fleste steder, tipper jeg. Boken beskriver alt fra planter til spising og de medisinal bruk. De siste er mest til info, siden det er tryggere med en tabellet fra et legemiddelfirma (har færre bivirkninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener modern og bestemodern snakket noe om å lage shampoo av brisk eller hva den busken heter(mulig det er et annet navn på einer).

Noe man gjorde i gamle dager.

Vet dog ikke hvordan det fungerer å vaske klær i. Den mister jo ikke nåler om vinteren slik bjørka mister blader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Te? Noen du kan anbefale? Jeg må jo imponere på kommende date med Huldra!

De teen jeg har testet ut var med mjødurt. Ta en neve blader per liter vann. La det koke i 15 minutter. Jeg synes at vanlig te smaker bedre, men det er et alternativ når man har glemt teposene hjemme eller når man vil prøve ut noe nytt.

Når er det slik at denne planten også kan brukes til medisinalt bruk (den inneholder salisylsyre), men da i sterkere dose og lengre koking. Jeg anbefaler derfor å ikke drikke store mengder te av den. Forøvrig hadde et TV program (Schødingers katt??) et innslag over naturmedisin. Da ble det nevnt at det finnes planter med salisylsyre. Men det viste seg at denne smertedempende og febernedsettende ingrediensen har en del bivirkninger. Det er derfor at medisiner fra apoteket virker bedre, fordi de inneholder salisylsyre sammen med acetylsyre og det skal vist nok dempe bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan du vasker det fär du finne ut selv hvilke blader, blomster eller kvister du vil vaske det med... jeg tar heller med meg litt voxy action :D.. men törking vet jeg mer om... rödsprit er tha shit... heng opp klärne inni teltet(dette funker best med kuppeltelt da höyden der er bedre). ta en snurringboks eller hva som helst. rödsprit og litt vann(da brenner den lengre). rödsprit brenner veldgi varmt og tört og ting törker i en fei.. Brukte vi ofte i forsvaret ihvertfall.. kan du lage badstu i teltet om du önsker...

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tar et vikariat i by eller tettsted, som varer i en fjorten dagers tid, vil det være helt nødvendig med rene klær og personlig hygiene. Det er greia. Folk har fordommer mot ansatte som bor i telt. Men noe må man jo ha for å fylle matsekken! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Men har jobben da ikke et tørkerom/treningsrom/rom der vaskevogna står parkert? Du bør jo kunne vaske noen klær for hånd i en pause og henge det til tørk på et usjenert sted? Sjekk også på Gulesider om du finner et vaskeri.

Jo, man bør vel kunne bo i telt mens man jobber, men som du sier har det noen praktiske konsekvenser. Store bedrifter har ofte dusj og skifterom for de som sykler. Du bør vel kunne spørre om det og si som begrunnelse at du vil sykle til jobben.

Ellers bør du sjekke campingplasser i nærheten. Ofte kan du dusje og bruke sanitæranlegget der mot betaling. F. eks. Bogstad camping i Oslo er åpent om vinteren. Campingplasser har noen ganger vaskemaskin og tørketrommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.