Gå til innhold
  • Bli medlem

Fire dagers vandring der villmarka suser.


larka

Anbefalte innlegg

Stiv og støl etter fire dagers vandring i Femundsmarka. Et villmarksparadis som viste seg fra sin beste side etter flere dager med kuling og regn. Tok båten fra Elgå til Haugen på søndag. Ikke mange fjellfanter å se ennå, men det blir vel flere etter hvert. Fra Haugen gikk turen via Oasen og inn i vakre Grøtådalen. Telting ved Grøtåa uten å observere andre telt i området. Traff et gjeng hyggelige fiskere på Grøtådalsetra. Neste dag gikk ferden innover til Vonsjøen. Her fant jeg så vidt plass til teltet ved Titjønna blant steinete blokkmark.

 

Storfisk hadde jeg også på kroken her inne. Prøvde flere av Kratltjønna uten stort hell. Ferden videre gikk via Larsholm, Rundhåen og andre håer i Grøtåa. Tydeligvis klekking og masse ørretvak og liv i vannene. Tilbaketuren la jeg over Svukuen til Svukuriset. Og siden kaia ved Revlingen var under reparasjon, og dermed uten anløp av Fæmund 2, var det bare å hive sekken på ryggen og rusle den siste mila over fjellet til Elgå.

 

Det var til tider "vanskelig føre" i marka, dette grunnet mye vann. Store deler av stinettet var som små og store bekker, så det blei mye balansering og hopping med tung sekk. En slitsom øvelse, men en fin tur var det. Legger ved noen amatørbilder som kanskje kan inspisere flere til å komme seg ut i marka.

NB! Dårlige seerforhold i store deler av området for de som er avhengige av VM-fotball.

post-4167-133474700863_thumb.jpg

post-4167-133474700879_thumb.jpg

post-4167-13347470089_thumb.jpg

post-4167-133474700898_thumb.jpg

post-4167-133474700906_thumb.jpg

post-4167-133474700914_thumb.jpg

post-4167-133474700922_thumb.jpg

post-4167-13347470093_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare et lite spørsmål - var det vann i hytta siden de fisket i den ?

Ja, det språket er et finslipt instrument. Tenk bare hvilke problemer jeg har når jeg som lærer skal forsøke å lære våre nye landsmenn norske metaforer. F.eks. "å gjøre sine hoser grønne" eller "å hoppe av i svingen."

Forøvrig viser bildet som Dag nevnte ganske riktig Sølenmassivet på sør-vestsida av Femunden.

Og nysnøen forsvant raskt denne uka, selv om det var to, tre kuldegrader søndagsnatta. Det var hustrig på morrakvisten.

post-4167-133474700953_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde fire er nok Sølenmassivet. Tipper mesteparten av den nysnøen man kan se allerede er borte nå. Kanskje man skal ta seg en tur dit i helga...?

Bilde 4 er Sølen, ja. Jeg er mye på tur der, har noen hytter inn mot området. Jeg tenker det der ikke er nysnø, det er den siste snøen fra i vinter som ligger ennå. Det ligger ofte snø til langt ut i august på nordsiden av Sølen, toppen er tross alt på 1755 meter. Turen opp til toppen er fin, men jeg ville ventet noen uker, med råtten snø er det en tung tur. Senere på sommeren er det en lett og fin tur, jeg var selv på toppen som tolvåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del nysnø for det var mindre snø der ei drøy uke før bildet ble tatt. Og det kom en del nysnø i fjellet over hele nordlige Østlandet. Går du på toppen av Sølen fra sørsiden så er det sjelden du trenger å gå på snø etter begynnelsen av juni. Kan være ei fonn i lia opp mot skardet mellom Stortoppen og fortoppen som er greiest å gå over. Ura rundt er kronglete. I traktene øst for Jotunheimen var det også i stor grad bart opp til 17-1800 moh. for en uke siden. I Sikkilsdalen inn mot Valdresflya var også nordvendte fjellsider såpass avsmeltet at det ikke var sammenhengende snøfelter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.