Gå til innhold
  • Bli medlem

Drivaduppen


alsvigen

Anbefalte innlegg

Har en drivadupp liggende, men er litt usikker på hvordan denne skal brukes, finner ikke mye info på nettet. Har en viss anelse, men forstår ikke helt hvorfor den er så genial som den tydeligvis er. Noen som kan si litt utførlig om bruk og fordeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Annonse

Har en drivadupp liggende, men er litt usikker på hvordan denne skal brukes, finner ikke mye info på nettet. Har en viss anelse, men forstår ikke helt hvorfor den er så genial som den tydeligvis er. Noen som kan si litt utførlig om bruk og fordeler?

 

Synd du ikke fikk svar, for nå googlet jeg etter det samme :). (En som spurte om samme i 2009  fikk heller ingen svar)

 

Er ikke noen fisker, ikke egentlig, sjelden stanga er med på tur. Men tenkte å  ta den med neste gang, med div spinnere + kroker til meitefiske i sekken.  Var innom en sportsbutikk rett før stengetid i dag, skulle bare ha noen kroker, og kom på at jeg har mistet den gamle duppen. Ekspeditøren anbefalte Driva-Duppen. Fint, tar en sånn da, sa jeg.  Anbefaler at du tar med en fortomsavviser til Driva-Duppen også da, sa han, Sikkert rett frem å bruke den tenkte jeg. Var uansett ikke tiden for å spørre så mye, de holdt på å stenge, så jeg takket bare ja - betalte og gikk. Vel hjemme, når jeg pakket ut av posen, lurte jeg på om det var en dobbel fustasjeopphengsforkobling jeg hadde fått med meg. Føltes litt slik siden innfesting/bruk av denne fortomsavviseren ikke straks slo meg som åpenbar.  Men det er kanskje noen her nå som kan kaste lys over dette "store mysteriet" - hvordan festes hva til hva her? Sikkert veldig enkelt, når man først vet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knytter bare fortommen fast rundt blykula nederst på duppen, som regel ca. 1 meter lang, og hvirvelen øverst fester jeg til hempa på sena. Vet ikke om dette er den rette metoden, men det har ihvertfall fungert greit for meg. Fyller som regel litt vann i den nederste delen av duppen, men ikke helt fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knytter bare fortommen fast rundt blykula nederst på duppen, som regel ca. 1 meter lang, og hvirvelen øverst fester jeg til hempa på sena. Vet ikke om dette er den rette metoden, men det har ihvertfall fungert greit for meg. Fyller som regel litt vann i den nederste delen av duppen, men ikke helt fullt.

 

Takk! Slik du gjør det er slik det er forklart på det lille forpakningsarket som fulgte duppen. Forvirringen oppstod på min side når jeg fikk fortomsavviseren.  På den øverste skissen på side 145 i den store fiskekatalogen ser du fortomsavviseren i bruk med ei flue i det ene "utstikkersnøret" (det med løkke på), det andre "utstikkersnøret" (det med hempe på) festet i duppen (øvre del av). Ingen ting surret rundt blykulen under m.a.o. Er bare å velge hva man vil bruke da tenker jeg.  Kan sikkert også bruke begge deler. Altså ha ei flue eller en  ekstra krok i "utstikker snøret" fra fortomsavviseren -  pluss ei flue eller en krok med agn på under duppen (festet i tråd med "oppskriften", slik du gjør).

 

Hmm. Lurer på om denne duppen derfor egentlig og primært er tiltenkt fluefiske? (Er ingen fluefisker selv) Ikke at det er så viktig da. Funker den så funker den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har brukt Drivaduppen til fluefiske i elv, har jeg montert duppen ytterst, og laget opphengere (2-3 stk) med fluer mellom dupp og stang. Kaster på tvers av strømmen og det drive nedover i en slags sving. 

Takker. Er et slikt "oppsett" som er vist på den andre skisssen av Driva-Duppen på side 145 i den store fiskekatalogen som jeg viste til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun brukt denne duppen i mange år nå. Til markfiske trer jeg snøret gjennom ringen oppe (uten plasthetten), drar ut blykula, surrer snøret et par ganger rundt den tynne enden av blykula og trer den på plass igjen. Ingen knuter!! På denne måten kan man forandre lengden på fortommen uten å måtte lage nye knuter. Med et lite blysøkke ved kroken kan man også la snøret kun gå gjennom ringen hvis man vil prøve bunnfiske. Får man stor fisk løsner snøret fra blykula og man har direkte "kontakt" med kroken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun brukt denne duppen i mange år nå. Til markfiske trer jeg snøret gjennom ringen oppe (uten plasthetten), drar ut blykula, surrer snøret et par ganger rundt den tynne enden av blykula og trer den på plass igjen. Ingen knuter!! På denne måten kan man forandre lengden på fortommen uten å måtte lage nye knuter. Med et lite blysøkke ved kroken kan man også la snøret kun gå gjennom ringen hvis man vil prøve bunnfiske. Får man stor fisk løsner snøret fra blykula og man har direkte "kontakt" med kroken.

 

Det enkleste er ofte det beste, så også her. Lurt, takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.