Gå til innhold
  • Bli medlem

Setene i Ally - feilplassert??


voff

Anbefalte innlegg

Har akkurat montert sammen en 16,5 Ally.

Når jeg moterte setene, slår deg meg at bakre sete (akter sete), blir sittende alt for langt frem, selv når jeg "justerer" det så langt bak som mulig.

Dette er uheldig av flere grunner, mindre kontroll ved 2 i kanoen - mindre effektiv padling - og dårligere plassutnyttelse.

I min kano er fremre og bakre sete er identiske, er dette normalt??

I samtlige andre kanoer i verden, så sitter jo bakre sete lenger bak enn fremre sete sitter fremover, men i min Ally er dette ikke mulig, med mindre en bøyer setestengene til å passe lengre bak.

Jeg lurer derfor på om det er andre her inne som har samme problemet som meg, og hva dere eventuelt gjør for å fikse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med du har samme setetype som meg.

Mener de er like. Er vel evt midtsete som tilleggsutstyr som kan vøre litt annerledes.

Jeg har vel bakbeina rett før nest siste tverrspant, eller rett etter. Husker ikke helt i hodet.

Justering i bredden er jo hvor langt inn i setet du skyver beina. De må ikke dyttes helt inn.

Hvis du synes du ikke får de nok sammen så prøve å løsne på justeringsskruene til setet, prrøv så og få beina lenger inn. Hender det går lettere da.

Ta evt bilde og legg ut. Mange med Ally her så det er sikkert hjelp å få .

Ser du på http://bergans.no/sider/start_ally.asp og klikker på 16,5DR så kommer det opp et større bilde. Jeg setter vel setene omtrent som på det bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg har kappet til et par plankebiter (terrassebord) for å putte under der bakre bein havner når han setter setet der han vil ha det. Setet er da kun festet i de to fremre klemmene. Bak har han ingen klemmer på, kun rørstumpene som hviler direkte på plankebitene.

Litt irriterende å måtte mekke sånt, men denne løsningen funker bra, også i stryk.

Jeg setter setet mitt så langt bak som jeg overhodet kan få det, med de reguleringsmulighetene som Borgern beskriver, og lever bra med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på Bergans sin hjemmeside at seteben foran har et annet artikkelnummer enn setebein bak.

- men i kanoen jeg har kjøpt er de like! - hvordan ser deres kanoer ut??

det står også FR (Front right), FL (Front Left), BR (Back Right) og BL (Back Left). dette står etter artikkelnummer. har alle dine seter samme bokstavkode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, har aldri reflektert over dette, men jammen står det forskjellige benevnelser på dem (preget på staget mellom for- og bakbein) som Zabel påpeker. Men jeg klarer ikke se forskjell på dem og kan aldri tenke meg at vi har montert dette korrekt ift benevnelsen alle de ganger vi har montert/demontert.

Vi har gjort som borgern, og skjøvet ut/inn beina ift spant og aldri hatt noen problemer, men det er jo en teoretisk mulighet for at vi tilfeldigvis har satt rett sete på rett plass hver gang.

Kanskje en ide å merke setene med f.eks farvet tape når en finner ut av dette, har faktisk ikke rigget for denne sesongen ennå.

:)

Innlegg endret med denne tilføyelse ifb med demontering av seteben. Det er en marginal forskjell i vinkelen på det vannrette røret som settes inn i setet sett ovenfra. Dette plasserer setebenene korrekt på spantene. Men det var vanskelig å se forskjell på dem i farten, så nå skal jeg merke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.